Rower dla prawdziwych twardzieli. Weź go w góry, a twoje życie nigdy nie będzie takie samo

Powszechnie wiadomo, że hardtail Grand Canyon marki Canyon to najlepiej sprzedający się aluminiowy rower górski. Producent właśnie przedstawił jego odświeżoną wersję, na którą warto zwrócić uwagę, bo mamy tutaj do czynienia z naprawdę szeroką modernizacją całej konstrukcji i osprzętu. Może cieszyć, że mimo wprowadzonych w rowerze zmian, mamy tu wciąż do czynienia z przystępną ceną. Nowy Grand Canyon przeznaczony jest dla szerokiej grupy odbiorców, od młodych miłośników jazdy górskiej po doświadczonych kolarzy.
Rower dla prawdziwych twardzieli. Weź go w góry, a twoje życie nigdy nie będzie takie samo

Na pierwszy rzut oka najnowszy Grand Canyon może przypominać swojego poprzednika. Jedno spojrzenie w specyfikację jednak pozwala ustalić, że wiele parametrów zmieniło się na lepsze, począwszy od ulepszonej geometrii, lżejszej ramy przez wprowadzenie nowych punktów mocowania, które pozwalają lepiej przygotować się do różnego rodzaju wypraw.

Grand Canyon od zawsze jest synonimem roweru o rozsądnej cenie, który pozwala wejść w świat kolarstwa górskiego. Dzięki temu, że mamy tu do czynienia z aluminiowym hardtailem, producent może zaproponować ceny znacząco niższe od rowerów karbonowych, czy też wyposażonych w pełne zawieszenie. Od lat Canyon bezustannie udoskonala ten model tak, aby był on równie atrakcyjny dla amatorów, jak i dla prawdziwych entuzjastów jazdy górskiej.

Czytaj także: Gravelowy król w rewelacyjnej cenie. Teraz kupisz go o 4700 zł taniej!

Warto tutaj szczególnie zwrócić uwagę na nową geometrię ramy. Teraz wszystkie modele z serii Grand Canyon wyposażone są w widelce amortyzujące 120 mm, nawet najmniejszy rower w rozmiarze XXS wyposażony w koła o średnicy 27,5 cala.

Dzięki dłuższemu zasięgowi, łagodniejszemu kątowi główki ramy i bardziej stromemu kątowi siodełka rowerzyści odczują wyraźnie większą stabilność podczas zjazdów, a jednocześnie lepszą wydajność podczas podjazdów.

Na przykład zasięg ramy średniej wielkości zwiększył się o 2 cm do 450 mm, podczas gdy kąt główki ramy zmniejszył się o 1,5 do 2 stopni, osiągając kąt 66°. Tymczasem kąt rury podsiodłowej zwiększa się do 75°, co pozwala na zoptymalizowanie pozycji podczas pedałowania bez jednoczesnego obniżania komfortu jazdy.

Mamy tutaj zatem do czynienia z rowerem wszechstronnym, który zapewni mnóstwo frajdy zarówno podczas wyprawy w terenie, jak i podczas codziennej jazdy. Dzięki temu Grand Canyon doskonale nadaje się na leśne szlaki, jak i na codzienne dojazdy do pracy.

To właśnie ta użytkowość roweru na co dzień sprawiła, że producent postanowił wyposażyć go w dodatkowe mocowania bagażnika tylnego i błotnika. Mało tego, rower wyposażony jest także w punkty mocowania GPSu, lampki, a nawet mogą dorzucić torbę na górną część ramy. Korzystając z nich, możemy bardzo szybko przekształcić rasowy rower górski w podstawowy środek transportu do i z pracy/szkoły. Warto tutaj zwrócić także uwagę, że dwa najwyższe modele Grand Canyona wyposażone są w sztyce regulowane.

Źródło: Canyon

Czytaj także: Canyon wprowadza na rynek najbezpieczniejsze i najszybsze kaski rowerowe

Można powiedzieć, że Grand Canyon w nowej odsłonie ma mnóstwo ulepszeń. Co jednak ciekawe, nowa rama jest istotnie lżejsza od swojej poprzedniczki. Jej masa wynosi zaledwie 1989 g dla średniego rozmiaru, a więc aż 207 g mniej niż poprzedniczka. Kompletny rower może być zatem lżejszy aż o 800 g od swojego poprzednika, co odczuje każdy, kto przejedzie się obydwiema generacjami.

Aktualnie w ofercie znajdują się cztery modele Grand Canyona dla dorosłych (rozmiary od XS do XL, gdzie XS ma koła 27,5-calowe, a pozostałe rozmiary koła 29-calowe) oraz dwa modele dla młodszych rowerzystów oznaczone mianem „Young Hero”.

Grand Canyon Youn Hero 24″. Źródło: Canyon

Linię Young Hero otwiera Grand Canyon Young Hero 24” z napędem Shimano Cues 1×9, widelcem SR Suntour 80 mm i przyjaznymi dla dzieci hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Ceny tego modelu zaczynają się od 600 euro.

Oferta dla dorosłych zaczyna się od linii Grand Canyon 5 wyposażonej w napęd Shimano Cues 1×11 i widelec powietrzny SR Suntour XCR32. Ceny tego modelu zaczynają się od 750 euro.

Nieco wyższy model Grand Canyon 6 wyposażono w ulepszony widelec RockShox Judy Gold RL i napęd Shimano Deore 1×12. Tutaj ceny zaczynają się już od 1000 euro.

Idąc dalej mamy Grand Canyon 7 wyposażony widelec RockShox Recon Gold, napęd Shimano SLX i regulowaną sztycę Canyon. Ceny tego modelu zaczynają się od 1300 euro.

Grand Canyon 8. Źródło: Canyon

Na szczycie oferty znajduje się Grand Canyon 8 wyposażony w widelec Fox 32 Rhythm, komponenty Shimano XT i czterotłoczkowe hamulce SLX zapewniające najlepszą wydajność w całej palecie. W przypadku tego modelu musimy liczyć się z wydatkiem min. 1700 euro.

Radek KosarzyckiR
Napisane przez

Radek Kosarzycki

Redaktor naczelny Focus.pl. Od 2015 r. codziennie pisze o astronomii, astrofizyce i eksploracji przestrzeni kosmicznej.