Radar nazwany European Common Radar System (ECRS) Mark 2 to wspólny projekt firm BAE Systems i Leonardo UK. Zawiera innowacyjny zestaw wielofunkcyjny MFA, który jednocześnie łączy tradycyjne funkcje zadania radarowe (jak wyszukiwanie i namierzanie) oraz zadania walki elektronicznej. Oznacza to, że Eurofighter Typhoon wyposażony w ECRS będzie w stanie zlokalizować i uniemożliwić użycie radaru przeciwnika za pomocą potężnego ataku elektronicznego, jednocześnie pozostając poza zasięgiem potencjalnego celu.
Czytaj też: Czy to rakieta, czy samolot pasażerski? Chiny mają materiał, który oszuka wszystkie radary
Prototyp radaru przechodził w ostatnich miesiącach testy naziemne w wyjątkowym ośrodku testowym w siedzibie BAE Systems w Warton w hrabstwie Lancashire, zanim został zamontowany go na brytyjskim samolocie testowym BS116. Próby w locie odbędą się w najbliższych miesiącach.
Ross Wilson, wiceprezes ds. inżynierii ds. radarów i zaawansowanych celów w Leonardo UK, mówi:
Wszystkie procesory, odbiornik oraz jednostki zasilania i sterowania anteny radaru zostały przeprojektowane w celu dalszego zwiększenia wydajności, możliwości i wydajności systemu Mk2 w zgodzie z nową anteną i możliwościami walki elektronicznej. Wszystkie te elementy przeszły krytyczne fazy przeglądu projektu, dzięki czemu program produkcji przebiega zgodnie z harmonogramem.
Nowy radar to część większej modernizacji Eurofighterów
Program radarowy ECRS Mk 2 jest częścią szerszej modernizacji Eurofightera o wartości 2,97 mld dol. ogłoszonej przez Wielką Brytanię w 2022 r. Oczekuje się, że system wejdzie do służby w Typhoonach pierwszej linii Królewskich Sił Powietrznych w 2030 r.
Czytaj też: Nowy radar ochroni Wielką Brytanię przed “wojną kosmiczną”
Londyn planuje wycofać w przyszłym roku starsze odrzutowce Eurofighter Typhoon Tranche 1, co zapowiedziano już w 2021 r. Wielka Brytania wskazywała wówczas na potrzebę pozbycia się samolotów o “ograniczonej użyteczności w cyfrowym i przyszłym środowisku operacyjnym” jako motywacja do modernizacji myśliwców.
Andy Holden, dyrektor ds. dostarczania radarów w sektorze lotniczym BAE Systems, dodaje:
Wyposażenie samolotu w ten prototypowy radar przybliża nas o krok do zapewnienia nowych możliwości, które zapewnią Typhoonowi rolę kręgosłupa obrony powietrznej przez nadchodzące dziesięciolecia. Oczekujemy, że w tym roku będziemy testować radar w locie, co pozwoli nam potwierdzić wyniki testów naziemnych przeprowadzonych w naszym zintegrowanym ośrodku testowym, jedynym tego typu obiekcie w Wielkiej Brytanii.
Eurofighter Typhoon to bardzo zwrotny dwusilnikowy myśliwiec wielozadaniowy, zbudowany w układzie kaczki przez konsorcjum trzech firm europejskich – Alenia Aeronautica, BAE Systems i EADS. Jest przystosowany do wykonywania misji uderzeniowych typu powietrze-ziemia i powietrze-woda oraz zintegrowany z pociskami Storm Shadow, Brimstone i Marte ER. Dotychczas brał udział w trzech konfliktach zbrojnych: w 2011 r. w Libii, od 2015 r. w Iraku i Syrii oraz od 2015 r. w Jemenie.