Przełomowy fotoprzekaźnik Toshiby może odmienić pojazdy elektryczne – te małe i te znacznie większe

Firma Toshiba wprowadza na rynek nowy fotoprzekaźnik samochodowy, który wytrzymuje napięcie wyjściowe do 900 V. Co w nim niezwykłego?
Nowy fotoprzekaźnik może się nadać nie tylko do elektrycznych samochodów osobowych, ale i autobusów /Fot. Unsplash

Nowy fotoprzekaźnik może się nadać nie tylko do elektrycznych samochodów osobowych, ale i autobusów /Fot. Unsplash

Japoński gigant elektroniczny wprowadził na rynek fotoprzekaźnik samochodowy TLX9152M, który może obsługiwać napięcie do 900 V. Jest on przeznaczony do autobusów elektrycznych i pojazdów ciężarowych, bez problemu pracując w temperaturach od -30 do +60oC.

Nowy fotoprzekaźnik Toshiby wytrzyma napięcie do 900 V

Szybsze ładowanie i większy zasięg jazdy są kluczowe dla zachęcenia społeczeństwa do korzystania z pojazdów elektrycznych, a oba te czynniki wymagają wydajniejszej pracy akumulatorów. Systemy BMS (Battery Management Systems) zapewniają wydajną pracę poprzez monitorowanie stanu naładowania akumulatora oraz izolacji między ogniwem a nadwoziem pojazdu, co jest niezbędne do bezpiecznego użytkowania pojazdów elektrycznych. W systemach BMS, które muszą obsługiwać wysokie napięcia, stosuje się elektrycznie izolowane fotoprzekaźniki.

Czytaj też: Na takie baterie do elektryków czekamy. Przy ich czasie ładowania nie zdążysz nawet spokojnie wypić kawy

Fotoprzekaźniki powszechnie stosowane w systemach akumulatorowych zazwyczaj muszą obsługiwać napięcie ok. dwukrotnie wyższe od napięcia systemu. W przypadku systemu 400 V oznacza to, że fotoprzekaźnik musi wytrzymać ponad 800 V. Nowy produkt Toshiby nadaje się do systemów 400 V, ponieważ ma wyjściowe napięcie zasilania wynoszące 900 V.

Toshiba TLX9152M wytrzyma napięcie wyjściowe rzędu 900 V /Fot. Toshiba

TLX9152M jest umieszczony w obudowie SO16L-T, powszechnie stosowanej w przypadku fotoprzekaźników wysokonapięciowych, w tym TLX9160T firmy Toshiba, który ma wytrzymuje napięcie wyjściowe rzędu 1500 V. Jest to jeden z najnowszych produktów w portfolio Toshiby. Kilka miesięcy temu, japoński gigant pokazał prototyp autobusu elektrycznego zasilanego bateriami SCiB nowej generacji.

Ogniwa znane ze swojej ekstremalnej żywotności, można naładować do 80 proc. w zaledwie 10 minut. To urządzenie do magazynowania energii, odpowiednie do pojazdów całkowicie elektrycznych, hybrydowych, lekkich i ciężkich, może pomóc obniżyć zarówno nakłady inwestycyjne, jak i koszty operacyjne.

W 2023 r. w segmentach samochodów dostawczych (vanów), ciężarówek i autobusów rosły udziały pojazdów z napędem elektrycznym. Największy, bo ponad 230-procentowy progres zaobserwowano w sektorze elektrycznych samochodów ciężarowych. Natomiast elektryczne autobusy zagarnęły w minionym roku prawie 16 proc. unijnego rynku. Na polskich ulicach jest ich coraz więcej – szacuje się, że nawet co piąty autobus może być zasilany elektrycznie.

Toshiba Electronic Devices & Storage Corporation to wiodący dostawca zaawansowanych rozwiązań półprzewodnikowych i pamięci masowych, który czerpie z ponad półwiecza doświadczenia i innowacji, oferując klientom biznesowym półprzewodniki, układy scalone LSI i produkty HDD.