Nowy chiński sterowiec pobił rekord. Jeszcze w tym roku wejdzie do służby

Lotnictwo na świecie ma naprawdę fascynującą historię pełną licznych zwrotów akcji. Na przestrzeni stu lat mogliśmy obserwować powstanie i zniknięcie sterowców, które swego czasu wykonywały pasażerskie loty międzykontynentalne. Kilkadziesiąt lat później powstał pierwszy naddźwiękowy samolot pasażerski, który także zdążył zniknąć z nieba do dnia dzisiejszego. Teraz te fascynujące konstrukcje powoli wracają do życia.
Nowy chiński sterowiec pobił rekord. Jeszcze w tym roku wejdzie do służby

Za budowę kolejnego naddźwiękowego samolotu pasażerskiego wzięły się chociażby firmy takie jak Boom Supersonic, który jest coraz bliżej zbudowania swojego samolotu Overture. Jak się jednak okazuje, być może w najbliższym czasie powrócą także sterowce. Chińska firma AVIC właśnie przetestowała swój najnowszy prototyp sterowca pasażerskiego.

AS700, bo takie nosi oznaczenie najnowszy sterowiec przedstawiony przez specjalistów Aviation Industry Corporation of China może wejść do służby jeszcze w tym roku.

Czytaj także: Powstaje najszybszy samolot pasażerski. Czy będzie specjalna wojskowa wersja?

W trakcie zrealizowanego w ubiegłym tygodniu lotu testowego, AS700 pokonał odległość niemal 1000 kilometrów, ustanawiając tym samym rekord zasięgu dla sterowców zbudowanych w Chinach. Maszyna wyposażona w jedną podwieszaną centralnie kabinę, jest w stanie zabrać na pokład maksymalnie 10 osób wraz z pilotem.

Chińskie media podają za producentem, iż sterowiec AS700 oficjalnie jest w stanie pokonać bez międzylądowania odległość 700 kilometrów pozostając w powietrzu przez ponad 10 godzin.

Podczas lotu testowego inżynierowie chcieli jednak sprawdzić możliwości nowego sterowca. Po starcie z lotniska Jingmen w prowincji Hubei, statek przeleciał nad prowincją Hunan, wykonał dwa międzylądowania, aby ostatecznie dotrzeć do Guilin w regionie autonomicznym Guangxi Zhuang. Cała podróż trwała 12 godzin i 44 minuty. W tym czasie sterowiec przemieszczał się w zakresie wysokości 500-1990 metrów nad powierzchnią Ziemi z prędkością 60-80 kilometrów na godzinę. Znajdujący się na pokładzie naukowcy przez cały lot analizowali jego wytrzymałość i możliwości wykonywania lotów długodystansowych. Do wykonania tak naprawdę pozostały jeszcze testy systemów zapewnienia komfortu potencjalnym pasażerom sterowca.

Czytaj także: To nie statek kosmitów, a sterowiec. Ambitny projekt na zawsze odmieniłby nasze niebo

Specjaliści z AVIC rozpoczęli prace nad nowym sterowcem dokładnie sześć lat temu. Celem było stworzenie sterowca zdolnego obsługiwać loty widokowe i turystyczne. Jak się jednak okazuje, udało się stworzyć statek znacznie bardziej wszechstronny, który równie dobrze nadaje się do lotów widokowych, jak i do długodystansowych lotów pasażerskich. Zważając na to, że sterowiec może startować i lądować pionowo, jest to bardzo ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie dla wielu podróżnych.

Eksperci przyznają również, że nowy sterowiec może przydać się także do realizowania z powietrza badań kartograficznych, ale także do prowadzenia akcji ratunkowych, czy do ciągłego zapewniania bezpieczeństwa w dużych miastach.