Po Szwecji i Polsce, Niemcy także zdecydowały się na rozbudowę swoich morskich sił rozpoznania radioelektronicznego. Faza projektowa przeciągała się i trwała od 2021 r., ale w końcu zapadła decyzja o budowie trzech nowych okrętów klasy 424. Oficjalnie oznaczone jako “statki obsługi floty” i zastąpią trzy będące w eksploatacji okręty klasy 423: Alster (A 50, Oste (A 52) i Oker (A 35), które są w służbie od lat 1988-1989.
Czytaj też: Marynarka wojenna XXI wieku. Na wody wypływają nowoczesne okręty OPV
Całkowita wartość kontraktu wyniesie do 3,26 mld euro i zostanie sfinansowana ze środków budżetu obronnego. Dostawa odbędzie się w latach 2029-2031. Wcześniej zakładano, że pierwszy okręt zostanie dostarczony w 2027 roku, choć właśnie w tym roku ma nastąpić dostawa obiektu szkoleniowego.
Okręty klasy 424 zastąpią wysłużone jednostki typu 423
Okręty służby floty niemieckiej marynarki wojennej to jednostki wyspecjalizowane w rozpoznaniu i wywiadzie sygnałowym (SIGINT) do monitorowania obszarów morskich i przybrzeżnych za pomocą specjalnych czujników elektronicznych, hydroakustycznych i elektrooptycznych. Zgodnie z dostępnymi informacjami na temat ich konstrukcji, statki będą miały ok. 140 m długości i wyporność 4000 ton. Załoga okrętów ma liczyć 42 marynarzy. Prace nad statkami będą realizowane wyłącznie w Niemczech.
Czytaj też: Tajwan na nowy okręt desantowy. Polska może pozazdrościć
Firma Naval Vessels Lürssen (NVL) Group otrzymała w czerwcu 2021 r. kontrakt na fazę projektowania okrętów typu 424. Ta początkowa faza obejmowała wspólne opracowanie pełnej specyfikacji konstrukcyjnej nowych jednostek SIGINT o długości 132 m we współpracy z BAAINBw.
Po zatwierdzeniu przez Komisję Budżetową niemieckiego Bundestagu 5 lipca, BAAINBw i NVL Group podpisały poprawkę do umowy na szczegółowy projekt i budowę jednostek klasy 424. Wartość kontraktu to 3,3 miliarda euro, o 1,2 miliarda euro więcej, niż początkowo zakładał niemiecki rząd. Warto jednak zaznaczyć, że w ramach wymienionej kwoty, do użytku zostaną nie tylko okręty, ale także specjalistyczny ośrodek szkoleniowy i referencyjny. Te trzy statki, z ich unikalnymi specyfikacjami, są krytycznym elementem niemieckiej gotowości w zakresie bezpieczeństwa narodowego. Szkolenie marynarzy do obsługi nowych statków także zostało wliczone w cenę.
Głównymi użytkownikami okrętów będą specjaliści z Cyber and Information Domain Service (CIR) oraz Strategic Reconnaissance Command, podczas gdy odpowiedzialność operacyjna spoczywa na niemieckiej marynarce wojennej. W związku z tym projekt klasy 424 jest wynikiem współpracy między niemiecką marynarką wojenną a CIR, a BAAINBw pełni jedynie rolę zamawiającego.