Nowa generacja okrętów. Eureka Naval Craft zmienia oblicze marynarek wojennych

Amerykańska firma Eureka Naval Craft zaprezentowała linię nowoczesnych okrętów obrony morskiej i straży przybrzeżnej. Mogą one zwiększyć zdolności operacyjne marynarek wojennych na całym świecie.
Z nowych okrętów Eureki skorzystają głównie marines /Fot. PACOM

Z nowych okrętów Eureki skorzystają głównie marines /Fot. PACOM

Nowa seria okrętów obejmuje jednostki, które łączą lekkość z zaawansowanymi systemami obronnymi i napędowymi. Okręty zostały zaprojektowane z myślą o misjach wielozadaniowych, w tym operacjach patrolowych, ochronie granic, zwalczaniu zagrożeń asymetrycznych oraz wsparciu działań ratunkowych.

Czytaj też: Chiński okręt podwodny pokonał NATO. Rekordowa transmisja danych 1000 m pod wodą

Najbardziej wyróżniającą cechą tych jednostek jest ich modułowa konstrukcja, umożliwiająca łatwą adaptację do różnych zadań operacyjnych. Eureka Naval Craft położyła duży nacisk na elastyczność, co pozwala na szybkie dostosowanie wyposażenia okrętów do potrzeb konkretnych misji.

Nowe okręty przeznaczone do misji różnego typu

Wśród nowych jednostek Eureki znajdują się modele AIRCAT Bengal, AIRCAT Lynx, AIRCAT Jaguar i AIRCAT Panther. Te okręty są przeznaczone do różnych misji krytycznych, w tym patroli, przechwytywania, rozpoznania, ataków, obrony powietrznej i operacji logistycznych.

Czytaj też: Rosjanie wypływają na nieznane wody. To pierwszy ich taki okręt w historii

AIRCAT Bengal to 36-metrowy okręt, który jest wszechstronną platformą zdolną do prowadzenia patroli, przechwytywania, rozpoznania, ataków, obrony powietrznej i operacji logistycznych. Obsługuje również ewakuacje medyczne, co okazuje się niezbędne w środowiskach o wysokim zagrożeniu. Jego załoga wynosi 5-7 osób, a na pokładzie zmieści się dodatkowych 15-17 (w zależności od misji). Maksymalna prędkość jednostki to 46-50 węzłów (w zależności od obciążenia).

AIRCAT Lynx to również 36-metrowy okręt, ale dostosowany do operacji straży przybrzeżnej, patrolu granicznego i ochrony rybołówstwa, oferując kompleksowe rozwiązanie bezpieczeństwa dla wód terytorialnych. Liczba członków załogi wynosi 3-7 (w zależności od misji) i może pomieścić 15-17 osób (w zależności od misji lub w przypadku ratownictwa 34 osoby) oprócz załogi. Prędkość maksymalna Lynksa to 46 węzłów.

Grafika koncepcyjna jednego z okrętów Eureki – nie ujawniono jednak, którego dokładnie

AIRCAT Jaguar to 17,5-metrowy pojazd desantowy z ulepszonym personelem (LCVP), przeznaczony do misji desantowych, lądowań na plaży i operacji samodzielnego odzyskiwania. Okręt może przewozić 3-osobową załogę plus 24 marines lub dwa ATV MTZR z załogą. Prędkość maksymalna Jaguara to 48-50 węzłów.

Uzupełnieniem oferty Eureki jest AIRCAT Panther, 17,5-metrowy autonomiczny okręt nawodny (ASV) zdolny do zdalnych operacji, zwiększający elastyczność nowoczesnej marynarki wojennej. Ma na pokładzie miejsce na 6-metrowy kontener ISO i 4 pociski przeciwokrętowe do ataku. Maksymalna prędkość okrętu to 50 węzłów.

Statki Eureki są zaprojektowane do operowania z pokładów większych okrętów desantowych i mogą przeprowadzać lądowania na plaży. Modułowa konstrukcja platformy umożliwia również zdalne operacje bezzałogowe, co jeszcze bardziej rozszerza taktyczną użyteczność tych jednostek.

Firma zaprezentuje swoje innowacyjne oferty morskie na konferencji EURONAVAL w Paryżu w dniach 4-7 listopada, gdzie zamierza przyciągnąć uwagę światowych sektorów obronnych. Wraz z wprowadzeniem przez Eureka Naval Craft swoich okrętów wojennych nowej generacji, przemysł morski i obronny jest gotowy na transformację nowoczesnych operacji morskich.