Chińska stocznia pokazała swoją dumę. To początek wielkiej transformacji

Chiny otwierają nowy rozdział w globalnej walce z emisjami dwutlenku węgla. Northern Pioneer, pierwszy komercyjny statek do transportu skroplonego CO2, ma kluczowe zadanie w europejskim projekcie Longship, który pozwala na magazynowanie milionów ton gazu pod ziemią.
Northern Pioneer /Fot. CGTN

Northern Pioneer /Fot. CGTN

Świat stoi u progu nowej ery w walce z emisjami dwutlenku węgla. Chiny zaprezentowały pierwszy na świecie komercyjny statek do transportu skroplonego dwutlenku węgla – Northern Pioneer. Jednostka, zaprojektowana i zbudowana przez Dalian Shipbuilding Industry Co. (DSIC), mierzy 130 metrów długości i jest w stanie przetransportować 7500 m3 skroplonego CO2 podczas jednego rejsu. To kluczowy element europejskiego projektu redukcji emisji, znanego jako Longship, który umożliwia przechowywanie milionów ton dwutlenku węgla pod ziemią w Norwegii.

Ten statek będzie transportował problematyczny gaz

Northern Pioneer łączy najnowsze osiągnięcia technologiczne, w tym napęd zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG) oraz żagiel rotorowy wspomagający energię wiatru. Połączenie tych rozwiązań pozwala zmniejszyć emisję jednostki o około 34 proc. w porównaniu z tradycyjnymi statkami napędzanymi paliwem morskim. Statek został już przekazany norweskiej spółce joint venture Northern Lights, której założycielami są energetyczni giganci Shell, Equinor i TotalEnergies.

Czytaj też: Tankowce to przeżytek. W Japonii powstaje statek, który będzie woził prąd

Lin Jiming, wiceprezes DSIC, podkreślił znaczenie projektu:

Oddanie do użytku tej jednostki czyni DSIC pionierem w transporcie CO2 i potwierdza naszą gotowość do współpracy z Northern Lights w realizacji celów związanych z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla.

Longship to projekt o zasięgu kontynentalnym, który rozpoczął się w 2017 r. i uzyskał zielone światło od norweskiego parlamentu w 2021 r. Rocznie umożliwia przechowywanie aż 1,5 miliona ton CO2 w specjalnych podziemnych zbiornikach na wybrzeżu Norwegii, w Øygarden. Główna infrastruktura magazynowa została ukończona we wrześniu 2024 r. i już teraz jest gotowa do przyjęcia pierwszych transportów.

Statek Northern Pioneer do transportu skroplonego CO2 /Fot. Northern Lights

W planach jest również rozbudowa projektu, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi magazynowania CO2 w Europie. Wśród pierwszych klientów znalazły się Heidelberg Materials oraz Hafslund Oslo Celsio, które będą dostarczać odpady przemysłowe i energię odpadową.

Budowa kolejnych trzech statków – Northern Pathfinder i dwóch bliźniaczych jednostek – trwa w stoczni Dalian Shipbuilding Offshore Co. To część ambitnej wizji Europy, by uczynić transport CO2 bardziej dostępnym i efektywnym.

Northern Pioneer symbolizuje pierwszy krok w globalnym wdrażaniu technologii CCUS (Carbon Capture, Utilization and Storage). Przełomowy projekt ma potencjał stać się wzorem dla innych państw, które chcą skutecznie redukować emisje i minimalizować wpływ na klimat.