Zespół uczonych z Uniwersytetu w Nottingham wykorzystał sztuczną inteligencję do zbadania obrazu “de Brécy Tondo”, którego autor przez lata był uważany za nieznanego. Specjaliści porównali twarze z tego dzieła do twarz postaci z “Madonny Sykstyńskiej” Rafaela i stwierdzili, że są one identyczne. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że oba obrazy zostały stworzone przez tego samego artystę.
Nieznany obraz Rafaela odkryty?
System rozpoznawania twarzy oparty na sztucznej inteligencji został zaprojektowany przez uczonych pod kierunkiem prof. Hassana Ugaila z Visual Computing z Uniwersytetu w Bradford. Bazuje on na technologii deep learning, podkategorii uczenia maszynowego, która może identyfikować wzory w obrazach i materiałach wideo z dużo większą dokładnością niż ludzkie oko. Wykorzystał go dr Christopher Brooke z Uniwersytetu w Nottingham, ekspert w dziedzinie analizy obrazów cyfrowych.
Czytaj też: Obraz Rembrandta zaskoczył obecnością rzadkiej substancji. Co skrywa “Straż nocna”?
Dr Christopher Brooke wyjaśnia:
To badanie demonstruje możliwości uczenia maszynowego w zakresie podawania prawdopodobieństwa tego samego artysty pomiędzy różnymi obrazami. W tym studium przypadku, bezpośrednie porównanie twarzy wskazało na dopasowanie na poziomie 97 proc. To bardzo wysokie statystyczne prawdopodobieństwo, że dzieła sztuki zostały stworzone przez identycznych twórców.
Sztuczna inteligencja wykazała, że podobieństwo między Madonnami w obu obrazach wynosi 97 proc., natomiast porównanie Dzieciątka w obu dziełach dało podobieństwo na poziomie 86 proc. W przypadku podobieństwa powyżej 75 proc. dzieła uważa się za identyczne.
Dr Christopher Brooke kontynuuje:
Dalsze potwierdzenie pochodzi z analizy pigmentów zastosowanych w Tondo, przy użyciu skaningowej mikroskopii elektronowej i spektroskopii Ramana, które wykazały, że cechy obrazu są uważane za typowe dla praktyki renesansowej, a zatem jest wysoce nieprawdopodobne, aby był on późniejszą kopią. Jest to ekscytująca praca, która wiele obiecuje dla przyszłych badań dzieł sztuki.
Nowe badania potwierdzają znaczenie wcześniejszych prac Howella Edwardsa, emerytowanego profesora spektroskopii molekularnej na Uniwersytecie w Bradford, który stwierdził, że pigmenty zawarte w Tondo były zgodne z wczesnymi pracami renesansowymi.
Czytaj też: Jaki sekret skrywają zęby francuskiej arystokratki? 400 lat czekaliśmy na rozwiązanie tej zagadki
Prof. Howell Edwards wyjaśnia:
Nasze wcześniejsze analizy spektroskopii Ramana pigmentów, które umieściły obraz z Tondo mocno w XVI-XVII wieku i rozwiały myśl, że jest to wiktoriańska kopia, zostały dodatkowo potwierdzone przez analizę rozpoznawania twarzy Madonny i Dzieciątka i ich bardzo bliskie podobieństwo do tych z “Madonny Sykstyńskiej” Rafaela.
“De Brécy Tondo” to obraz zakupiony w 1981 r. przez biznesmena z Cheshire, George’a Lestera Winwarda, który zgromadził kolekcję sztuki obejmującą okres od XVI do XIX wieku. W 1995 roku, na dwa lata przed śmiercią, Winward założył de Brécy Trust Collection, nazwaną tak na cześć jego francuskich przodków, w celu zachowania kolekcji obrazów i rysunków oraz udostępnienia ich naukowcom do badań.