Ma duży nos i wydaje dźwięki w stylu death metalu. Najdziwniejszy nietoperz na świecie

Nazwa młotogłów wielkogłowy brzmi złowrogo, ale ten nietoperz lata po Afryce Zachodniej i Środkowej w poszukiwaniu fig, bananów i mango. Skoro tak lubi owoce, po co mu tak ogromny nos?
Nietoperze – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Młotogłów wielkogłowy, zwany wielkogłowem lub psem młotogłowym (Hypsignathus monstrosus), jest gatunkiem ssaka z podrodziny Rousettinae w obrębie rodziny rudawkowatych (Pteropodidae). Zwierzę to zostało opisane przez amerykańskiego zoologa Harrisona Allena w 1861 r., a jako miejsce występowania wskazano Gabon. Utworzony został wtedy też rodzaj młotogłowów, którego młotogłów wielkogłowy jest jedynym przedstawicielem.

Nietoperz z niezwykłymi zdolnościami wokalnymi

Młotogłów wielkogłowy to największy nietoperz na kontynencie afrykańskim, o rozpiętości skrzydeł osiągającej do 97 cm. Ssaki te są niegroźne dla ludzi, ale uważa się je za szkodniki ze względu na owocową dietę.

Czytaj też: Najstarszy nietoperz na świecie odkryty. Taki okaz to prawdziwy unikat

Tym, co najbardziej rzuca się w oczy u wielkogłowa jest powiększone rostrum, czyli wyrostek przedniej części głowy. Jest to cecha anatomiczna samców, która w połączeniu z dużymi wargami i torbami policzkowymi umożliwia zwierzętom tym wydawanie głośnych, trąbiących wokalizacji.

Młotogłów wielkogłowy /Fot. Wikimedia Commons

Dr Jack Bradbury z Cornell Laboratory of Ornithology mówi:

To nie są szczególnie inteligentne nietoperze. Myślę, że większość synaps w mózgu samców jest zaprogramowana na kopulację, co poza zdobywaniem pożywienia jest ich głównym celem w życiu.

Dźwięki te mają kluczowe znaczenie, gdy dochodzi do okresu godowego. Jest to tzw. tokowisko, czyli termin używany głównie w odniesieniu do godów ptaków, zwłaszcza głuszców i cietrzewi. Samce nietoperzy zbierają się w dużych grupach (nawet 150 osobników) i zwisając z gałęzi, “śpiewają” swoje najpiękniejsze melodie. Samice są wybredne i wybierają tylko największe hity.

Wielkogłowy nie są jedynymi, które robią fantazyjne rzeczy za pomocą krtani. Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii badający anatomię gardła Myotis daubentonii odkryli, że potrafią one wibrować fałdami głosowymi, emitując pomruki w stylu… death metalu. Ich całkowity zakres wokalny obejmuje 7 oktaw, co plasuje je na czołowych miejscach pod względem gatunków śpiewających.

Większość ssaków ma zakres 3-4 oktaw, a u ludzi występuje około 3. Niektórzy śpiewacy mogą osiągnąć zakres 4-5 oktaw, ale wymaga to wielu lat ćwiczeń i jest dostępne dla nielicznych (np. Mariah Carey, Axl Rose czy Prince). Nietoperze przekraczają ten zasięg, wykorzystując różne struktury w krtani.