We włoskim mieście Venaria japoński koncern elektroniczny Sony z
wybudował olbrzymich rozmiarów ekran Bravia-Drome. To spektakularna reklama najnowocześniejszych telewizorów Sony Bravia.
Ważący 10 ton Bravia-Drome budowano przez 6 tygodni, stopniowo rozpalając ciekawość mieszkańców północnowłoskiego miasteczka Venaria położonego w pobliżu Turynu. System został zaprojektowany w ten sposób, żeby można go było bez trudu rozłożyć i złożyć w innym miejscu, transportując części składowe za pomocą dwóch ciężarówek. Ponoć złożenie konstrukcji jest łatwiejsze – ma trwać tylko 10 dni.
Ekran Bravia-Drome zainspirowany został dziewiętnastowiecznym prototypem projektora filmowego, zwanym zoetropem. Zoetrop oparty na efekcie stroboskopowym był pionowo ustawionym bębnem z wąskimi szczelinami. Kręcący się bęben stwarzał wrażenie, że znajdujące się w jego środku obrazki zostały wprawione w ruch.
Współczesny zoetrop to gigantyczna konstrukcja przypominająca miniaturkę nowego stadionu w Monachium. Średnica okręgu wynosi 10 metrów. W jego wnętrzu znajduje się kolejny okrąg, stworzony przez olbrzymią ilość wygiętych ekranów. Obraca się on z prędkością 44 km/h (maksymalna prędkość – ponad 50 km/h). Na składających się na konstrukcję ekranach pojawiają się obrazy o niezwykle wysokiej rozdzielczości.
Reżyser Vernie Yeung, autor klipów i gospodarz pokazu, podkreśla, że efekt stworzony został nie tyle przez niezwykle wyraziste obrazy, co przez sam rozwój zdarzeń, przypominający prawdziwe show. Publiczność z zainteresowaniem przyglądała się akcji promocyjnej Sony już od momentu rozpoczęcia stopniowego wznoszenia konstrukcji na placu – punktem kluczowym było jednak rozkręcenie olbrzymiego zoetropu.
Główną zaletą obrazu wyświetlanego przez nowoczesny ekran jest płynność i wyrazistość odzwierciedlania szybko następujących po sobie ruchów. Jest to zasługa technologii Motionflow 240 Hz – którą reklamuje właśnie Częstotliwość odświeżania obrazu w telewizorach Bravia wyposażonych w nową technologię wynosi 240 Hz dla standardu NTSC, a dla standardu PAL – 200 Hz. Warto porównać te parametry z telewizorami klasycznymi, które najczęściej posiadają częstotliwość odświeżania obrazu równą 50 Hz (PAL, SECAM) lub 60 Hz (NTSC). Jeszcze kilka lat temu technologia o częstotliwości 100 Hz była uważana za najnowocześniejszą.
Według producenta telewizory ciekłokrystaliczne Sony Bravia kibicom piłki nożnej pozwalają poczuć się we własnym domu, jak na stadionie. Dlatego też koncern Sony poprosił znanego brazylijskiego piłkarza Kakę oraz jednego z najlepszych freestajlowców na świecie – Brytyjczyka Dana Magnessa o współpracę w projekcie Bravia-Drome. JSL
źródło:news.sel.sony.com