CR450 to najszybszy pociąg świata. Zobacz, do jakiej prędkości się rozpędzi

Chiny po raz kolejny redefiniują kolej dużych prędkości, przygotowując się do wprowadzenia do użytku CR450 – najszybszego pociągu komercyjnego na świecie, który osiąga prędkość aż 450 km/h. Oficjalny start przewidziano na 2025 rok.
Chiny nie mają sobie równych pod kątem kolei dużych szybkości /Fot. Freepik

Chiny nie mają sobie równych pod kątem kolei dużych szybkości /Fot. Freepik

Pociąg CR450 to najnowszy model chińskiej kolei dużych prędkości, który z powodzeniem przeszedł testy na trasie Tianjin-Pekin. Podczas prób pociąg osiągnął maksymalną prędkość 450 km/h, co czyni go najszybszym pociągiem komercyjnym na świecie. CR450 jest nie tylko szybszy, ale także efektywniejszy pod względem zużycia energii i hamulców. W porównaniu do swojego poprzednika – CR400 Fuxing, który osiągał maksymalnie 350 km/h – nowy model jest lżejszy o 12 proc., zużywa o 20 proc. mniej energii i oferuje o 20 proc. lepszą wydajność hamowania.

CR450 to najszybszy pociąg świata – rozpędzi się aż do 450 km/h

CR450 nie tylko imponuje osiągami, ale również wyjątkowym wyglądem. Jego aerodynamiczny kształt przypomina strzałę, a opływowy dziób pociągu zapewnia minimalny opór powietrza przy dużych prędkościach. Pociąg jest wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym dekoracyjne światła w kokpicie, które nadają mu futurystyczny charakter. W ostatnich miesiącach w mediach społecznościowych pojawiły się nieoficjalne nagrania z testów CR450, które wywołały duże zainteresowanie. Choć te materiały szybko zostały usunięte, to ujawnione szczegóły dotyczące numeru seryjnego pociągu oraz oznaczenia CR450AF-0001 świadczą o tym, że mamy do czynienia z przełomowym projektem, o czym informuje South China Morning Post (SCMP).

Czytaj też: Chińska wizja transportu przyszłości. Superszybkie pociągi maglev z 5G

Nowy pociąg to tylko część większego projektu innowacyjnej infrastruktury. Chiny inwestują w rozwój mostów, tuneli i torowisk przystosowanych do tak dużych prędkości. Obecnie ich sieć kolei dużych prędkości obejmuje ponad 45 000 km i łączy 96 proc. miast powyżej 500 tys. mieszkańców. Co więcej, projekt ten ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale także zmniejszenie kosztów operacyjnych poprzez efektywne wykorzystanie energii.

CR450 jest szybszy i oszczędniejszy od poprzednika, CR400 /Fot. Wikimedia Commons

Spekuluje się, że CR450 może obsługiwać trasę Chengdu-Chongqing, która ma strategiczne znaczenie dla południowo-zachodnich Chin. Alternatywą jest linia Pekin-Szanghaj, choć wymagałaby ona modernizacji, aby dostosować się do wyższych prędkości. Trzeba pamiętać, że chiński system kolejowy, który dziennie przewozi ponad 10 milionów pasażerów, stanowi najruchliwszą sieć kolejową na świecie.

Chińska ambicja w dziedzinie kolei nie kończy się na pociągach o prędkości 450 km/h. Wiele wskazuje na to, że przyszłość transportu może należeć do pociągów lewitujących magnetycznie (maglev). Te maszyny, które już teraz są testowane w Chinach, mogą w przyszłości osiągać prędkości sięgające nawet 1000 km/h. Technologia maglev pozwala na minimalizację oporu powietrza oraz tarcia, co umożliwia osiąganie niespotykanych dotąd prędkości.

Chiński system kolejowy to nie tylko duma kraju, ale także przykład dla reszty świata. Z racji ogromnej skali inwestycji oraz zaawansowania technologicznego, Chiny wciąż będą kształtować przyszłość transportu kolejowego, nie tylko w Azji, ale i na całym świecie. Wprowadzenie CR450 to zaledwie początek kolejnej rewolucji w dziedzinie transportu, której efekty będziemy mogli zobaczyć już wkrótce. W ciągu najbliższych kilku lat pociągi o tak wysokich prędkościach staną się rzeczywistością, zmieniając sposób, w jaki podróżujemy na dużych odległościach.