Mianem kolei magnetycznej określa się pociągi poruszające się bez styku z torem, dzięki unoszeniu elektromagnetycznemu przez odpychanie lub przyciąganie magnesów stałych lub układu elektromagnesów ułożonych w torze. Dzięki temu niwelowane jest tarcie kół, które w tradycyjnych pociągach ogranicza maksymalną prędkość jazdy. Występują dwa systemy kolei magnetycznych: Maglev (technologia unoszenia przez odpychanie) lub Transrapid (unoszenie przez przyciąganie). Rekord świata maksymalnej prędkości kolei magnetycznej został osiągnięty 21 kwietnia 2015 r. przez japoński Shinkansen, który rozpędził się do 603 km/h, a było to w specjalnie spreparowanych warunkach testowych. Nie ma możliwości, by powtórzyć je w warunkach “normalnych” kursów.
Czytaj też: Pierwszy pociąg “na baterie” – to nie żart. Włosi taki mają, a Polacy mogą pomarzyć
Jeżeli chodzi o najszybszą komercyjną kolej magnetyczną na świecie, prym wiodą Chiny. Teraz chiński pociąg nowej generacji podczas jazdy testowej rozpędził się do prędkości 453 km/h. Jego względna prędkość, gdy dwa pociągi poruszają się w przeciwnym kierunku (mój ulubiony typ zadań na lekcjach fizyki), to oszałamiające 891 km/h.
Najszybsze pociągi na świecie wjeżdżają do Chin
Koleje dużych prędkości oferują wydajny i skuteczny środek transportu, zarówno ludzi, jak i ładunków, a przy tym są maksymalnie “ekologiczne”. Ich ślad węglowy jest minimalny, co ma znaczenie w czasach zdominowanych przez informacje o globalnym ociepleniu. Chiny są krajem z największą siecią kolejową na świecie, a także obsługują pociągi wykorzystujące lewitację magnetyczną w Szanghaju. Podróżując jednym z nich można pokonać dystans między Pekinem a Szanghajem w 2,5 godziny, podobnie jak w przypadku lotu!
Technologia maglev nie jest wdrażana w całych Chinach, a kraj ten dąży do poprawy osiąganych prędkości w istniejącej już infrastrukturze. Bez konieczności montowania silniejszych elektromagnesów czy przebudowy obecnych już torów. China Railway 450 Technology Innovation Project to jeden z takich projektów, który został nakreślony w 14. planie pięcioletnim (2021-25).
Na początku roku, naukowcy z China Academy of Railway Sciences ujawnili, że pociąg nazwany CR450 jest bliski ukończenia. Według raportu CGTN, koleje państwowe przeprowadziły jazdę testową CR450 na odcinku swojej sieci z Fuqing do Quanzhou we wschodniochińskiej prowincji Fujian. Pociąg rozpędził się do prędkości 453 km/h i takie wartości ma osiągać również podczas kursów z pasażerami.
Czytaj też: Chiny zaprezentowały prototyp nowego ultraszybkiego pociągu
Japoński Shinkansen (popularny bullet train) powstał w 1964 r., a jego współczesne wersje mogą poruszać się z prędkością 320 km/h. Południowokoreańskie pociągi KTX mogą podróżować z prędkościami 421 km/h, a włoska Frecciarossa została zaprojektowana z prędkością 400 km/h. Osiągnięcie przez CR450 wspomnianych 453 km/h stawia Chiny daleko poza konkurencją. Dla porównania, warto wspomnieć, że kursujące w Polsce pociągi Pendolino osiągają średnią prędkość 130 km/h.