600 tysięcy nastolatków z 79 krajów zostało poddanych badaniu umiejętności w trzech kategoriach – matematyce, naukach ścisłych oraz czytaniu ze zrozumieniem. Uczniowie z czterech chińskich prowincji (Pekin, Szanghaj, Jiangsu i Zhejiang) zdobyli najwięcej punktów w każdej z dziedzin i dosłownie zdeklasowali konkurentów.
Za każdym razem na podium znalazły się także Singapur i inny region Chin – Makau. Na czwartej pozycji dwukrotnie uplasował się też Hongkong (w czytaniu i matematyce), a tylko raz Estonia (nauki ścisłe).
Najsłabiej w zestawieniu wypadły Dominikana, Filipiny, Panama, Kosowo i Maroko.
PISA dla Europy
Wśród państw Europejskich prym wiedzie Estonia, ale polscy uczniowie także mogą pochwalić się sukcesami. W czytaniu zajęliśmy 10. miejsce na świecie i czwarte w Europie, ze średnim wynikiem 512 punktów (przy 555 pkt dla zajmujących pierwsze miejsce chińskich prowincji). Na naszym kontynencie wyprzedziły nas – Estonia (523), Finlandia (520) i Irlandia (518).
Trzecie miejsce w Europie, a 10. na świecie zajęliśmy w matematyce. Tutaj każdy uczeń zdobył średnio 516 punktów (BSJZ Chiny – 591), a wyprzedzili nas Estończycy (523) i Holendrzy (519).
Równie silną trzecią lokatę w Europie zdobyliśmy w naukach ścisłych, choć wypadliśmy poza światową dziesiątkę i zajęliśmy 11. miejsce. Średni wynik w tej kategorii wyniósł 511 punktów, przy 590 dla zwycięzców z Chin. Tym razem spośród krajów europejskich ponownie wyprzedziła nas Estonia (530) i Finlandia (522).
Polska powyżej średniej
Wyniki uczniów z Polski we wszystkich kategoriach są wyższe niż średnia dla krajów OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju), a wynik z matematyki jest najlepszy w historii.
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment), czyli Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, po raz pierwszy zostało przeprowadzone w 2000 roku. Jego celem jest nie tyle porównanie zdolności uczniów, co systemów szkolnictwa w badanych krajach.
– Bez samodzielnego rozwiązywania problemów w różnych obszarach wiedzy i umiejętności nie sposób myśleć o sukcesie zawodowym czy aktywnym i satysfakcjonującym funkcjonowaniu w dorosłym życiu. Badanie PISA weryfikuje czy uczniowie potrafią praktycznie i skutecznie wykorzystywać wiedzę teoretyczną, na przykład do analizy i prognozowania różnych zjawisk, odróżniania faktów naukowych od opinii, do stawiania hipotez i weryfikowania ich. Polska młodzież radzi sobie z tym całkiem dobrze – komentuje wyniki PISA 2018 dr hab. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.