Na świecie jest budowane coraz więcej tuneli. Dawniej umożliwiały one pokonywanie trudnych górskich terenów, a dzisiaj niejednokrotnie stanowią istotne udrożnienie ruchu samochodowego w zatłoczonych centrach miast. Pod koniec 2022 roku oddano w Polsce tunel drogowy na słynnej „zakopiance”. Przeprawa pod masywem góry Luboń Mały liczy niewiele ponad 2 kilometry.
Czytaj też: To tu jest najstarszy park narodowy w Polsce. Pierwsze wzmianki o nim są sprzed 100 lat
Miejskim przykładem imponującego tunelu jest natomiast ten na warszawskim Ursynowie. Ukończona w 2021 roku konstrukcja liczy dokładnie 2,335 kilometra długości. Jak się mają podane przykłady do światowych rekordzistów w kategorii najdłuższych tuneli drogowych? Rozmach niektórych z nich może nas zaskakiwać.
10. Tunel Ovit, Turcja – 14,346 km
Oddany do użytku w 2018 roku tunel pod górą Ovit znajduje się w północno-wschodniej Turcji i jest drugą najdłuższą tego typu konstrukcją w kraju. Jego wybudowanie ułatwiło poruszanie się w tej części Turcji. Kierowcy nie muszą już pokonywać przełęczy górskiej o wysokości 2640 m n.p.m., aby dostać się z Erzurum na wybrzeże Morza Czarnego.
9. Tunel Ryfylke, Norwegia – 14,4 km
Jest to najdłuższy podmorski i zarazem najgłębszy tunel udostępniony dla ruchu samochodowego. Biegnie on w ciągu drogi krajowej nr 13 łączącej Stavanger i Ryfylke. Obiekt został ukończony w 2019 roku i obecnie przeznaczony jest dla 10 tys. pojazdów dziennie. Przejazd przez tunel jest dodatkowo płatny. Warto dodać, że kilka miesięcy przed oddaniem go do użytku zorganizowano w nim… półmaraton.
8. Tunel Zigana, Turcja – 14,481 km
Turcja jest bardzo górzystym krajem, dlatego budowa tuneli bardzo ułatwia tutaj poruszanie się pomiędzy głównymi regionami. Tunel Zigana jest bardzo młody, ponieważ otwarto go w 2023 roku. Powstał na granicy prowincji Gümüşhane i Trabzon, w Górach Pontyjskich. Podróż nim umożliwia ominięcie wysoko położonej przełęczy Zigana (2032 m n.p.m.) i skraca czas jazdy o jakieś 20 minut względem górskiego odcinka drogi.
Czytaj też: Tym kruszywem będą wykładane nowe drogi w Polsce. Powstało tylko z odpadów
7. Tunel Tiantaishan, Chiny – 15,56 km
W końcu w naszym zestawieniu musiały pojawić się Chiny, które słyną z ogromnych inwestycji w infrastrukturę (również drogową). Tunel Tiantaishan otwarty w 2021 roku znajduje się na trasie drogi ekspresowej G85 z Yinchuan do Kunming. Górski teren prowincji Shaanxi wymógł w tym miejscu wybudowanie konstrukcji, która, co ciekawe, nie biegnie w linii prostej, ale jest pełna podziemnych zakrętów.
6. Tunel Gotharda, Szwajcaria – 16,9 km
W porównaniu do reszty tuneli ten pod przełęczą św. Gotharda (2106 m n.p.m.) jest prawdziwym staruszkiem. Kiedy oddano go do użytku w 1980 roku, był najdłuższym tunelem drogowym świata. Do dzisiaj pozostaje kluczowym obiektem przebijającym się główny masyw Alp. Łączy on kanton Uri z kantonem Ticino na południu Szwajcarii. Mimo że jest to tunel autostradowy, składa się tylko z pojedynczej jezdni po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Przejeżdżając przez tunel, w najwyższym jego punkcie osiągamy wysokość 1175 m n.p.m.
5. Tunel Jinpingshan, Chiny – 17,54 km
Na wschodnim skraju Himalajów, w prowincji Syczuan, znajduje się wyjątkowa konstrukcja, z której niejeden kraj byłby dumny. W okolicach elektrowni wodnych Jinping-I i Jinping-II w 2011 roku ukończono prawdziwy cud inżynierii. W tym górskim, słabo zamieszkanym regionie połączono wiele miejscowości zespołem tuneli drogowych, z których najdłuższy liczy ponad 17 kilometrów. Wytyczając trasę pomiędzy miasteczkiem Zeyuan i Khara, możemy przejechać dystans 118 kilometrów praktycznie nie wyjeżdżając na powierzchnię ziemi (jedynie na krótkie odcinki liczące kilkaset metrów).
Czytaj też: Ukryty tunel prowadzi do królewskiej piramidy. W środku archeolodzy znaleźli coś niespodziewanego
4. Tunel Zhongnanshan, Chiny – 18,040 km
Chińska prowincja Shaanxi może pochwalić się wieloma tunelami drogowymi. Zhongnanshan jest rekordowy na skalę kraju. Liczy ponad 18 kilometrów i przecina górę Zhongnan. Podziemna przeprawa liczy sobie już 17 lat (otwarto ją w 2007 roku) i w momencie ukończenia koszt jej budowy wynosił 3,2 juanów, czyli ponad półtora miliarda złotych. Droga w tunelu wiedzie naprawdę głęboko w środku gór – maksymalnie możemy znaleźć tam aż 1640 metrów poniżej powierzchni ziemi.
3. Tunel Yamate, Japonia – 18,2 km
Tokijski przykład budowania tuneli jest bardzo imponujący. Pod niemal całym biegiem ulicy Yamate poprowadzono alternatywną podziemną bezkolizyjną jezdnię, która łączy okręg administracyjny Toshima na północy z okręgiem Shinagawa na południu. Tunel składa się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i został zbudowany za pomocą specjalnej tarczy drążącej. Obiekt nie należy wcale do najpłytszych miejskich tuneli – droga prowadzi tutaj aż 30 metrów pod powierzchnią ziemi.
2. WestConnex, Australia – 22 km
Sydney w Australii również zmaga się z niewydolnym systemem dróg i autostrad w mieście. Wobec tego w ciągu ostatnich lat powstał tam bardzo rozbudowany węzeł łączący kilka istotnych odnóg drogowych (M4-M5 w okolicach Rozelle). „Skrzyżowanie” nazwano West Connex i obejmuje 33 kilometry dróg, z czego 22 znajdują się pod ziemią. Inwestycja była oddawana etapami od 2019 do 2023 roku. Obecnie ułatwia ona przemieszczanie się pomiędzy śródmieściem a zachodnią stroną metropolii.
1. Lærdal, Norwegia – 24,51 km
Od 24 lat nieprzerwanie znajduje się na czele zestawienia – norweski tunel łączy dwie gminy Lærdal i Aurland. Dzięki niemu droga z Oslo do Bergen nie wymaga żadnych połączeń promowych, jest szybsza i sprawniejsza. Ponadto omija się również alternatywne trasy prowadzące po górskich terenach, gdzie zimą warunki drogowe są często krytyczne.
Czytaj też: Jaka jest najdłuższa rzeka na świecie? Konflikt między Nilem i Amazonką wciąż trwa
Przejazd przez tunel wynosi 20 minut. Aby jazda nie była monotonna, co jakiś czas na trasie znajdują się „jaskinie” z niebieskim i żółtym światłem imitujące wschód słońca. Co kilometr jesteśmy informowani o pokonanym dystansie, a co 250 metrów zainstalowane są budki telefoniczne oznaczone SOS. Ponadto tunel Lærdal jest pierwszym na świecie, w którym zainstalowano system oczyszczania powietrza. Wraz z ogromnymi wentylatorami odpowiada on za prawidłowe napowietrzenie skalnej konstrukcji.