Myśliwiec F-15EX Eagle II zdał kolejny egzamin. Teraz pora na najważniejszą decyzję

Samolot myśliwski F-15EX Eagle II zakończył kluczową fazę testów i ocen, pomyślnie wystrzeliwując rakiety powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Zdaniem USAF myśliwiec przekracza zakładane wymagania.
Myśliwiec F-15EX Eagle II /Fot. USAF

Myśliwiec F-15EX Eagle II /Fot. USAF

Podczas testów systemów uzbrojenia, które odbyły się w bazie Hill Air Force w stanie Utah, wykorzystano oba dostępne egzemplarze F-15EX Eagle II. Maszyny wzięły udział w 19 różnych scenariuszach Combat Hammer, podczas których zademonstrowano zgodność myśliwców z najbardziej zaawansowaną amunicją powietrze-powietrze i powietrze-ziemia znajdującą się na wyposażeniu Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (DoD). Zebrane dane będą miały wpływ na decyzje dotyczące produkcji maszyn na dużą skalę.

Czytaj też: Myśliwiec na niesamowitym zdjęciu. Nigdy wcześniej nie udało się uchwycić tego fenomenu

Major Calvin Conner, dowódca dywizji F-15 85 Eskadry Testowo-Oceniającej, mówi:

Wszechstronność F-15EX, który może przenosić trzy JASSM i ładunek 12 AMRAAM, podkreśla jego ogromny potencjał militarny.

F-15EX Eagle II także na wyposażeniu Polski?

W listopadzie 2022 r. F-15EX wystrzelił testowo rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 z dwóch nowych stanowisk uzbrojenia. Eksperci USAF stwierdzili później, że to oznacza krok w kierunku możliwości przenoszenia przez myśliwiec do 12 rakiet – więcej niż jakikolwiek inny wariant F-15. Teraz, po zakończeniu pierwszej zintegrowanej fazy testów i oceny F-15EX, zebrane dane zostaną przeanalizowane przez Centrum Testów Operacyjnych i Oceny oraz Dyrektor Biura Testów Operacyjnych i Oceny w Pentagonie. Dane te posłużą do podjęcia decyzji o pełnej produkcji myśliwca w nadchodzących miesiącach.

Czytaj też: Ten samolot to brakujące ogniwo amerykańskiej armii. Jest zamówienie na kolejne egzemplarze

Obecnie Boeing i DoD podpisały umowę na osiem egzemplarzy F-15EX, z których dwa znajdują się na wyposażeniu USAF. Prace nad kolejnymi sześcioma trwają, a ich dostawy powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku. Co dalej? To zależny od wyników testów, które “przekroczyły zakładane wymagania”.

Test uzbrojenia F-15EX Eagle II /Fot. USAF

F-15EX Eagle II jest pochodną słynnego McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle. Zaprojektowany do działania w różnych warunkach pogodowych, może być pilotowany przez pilota lub oficera systemów uzbrojenia w konfiguracji dwumiejscowej. Jest napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi General Electric F110-GE-129, a jego możliwości techniczne uzupełniają zaawansowane systemy radarowe, takie jak Raytheon AN/APG-82(V)1 AESA. F-15EX można zintegrować z różnymi rakietami powietrze-powietrze, w tym AIM-9 Sidewinder i AIM-120 AMRAAM, a także potencjalnie AIM-260 JATM. Ta różnorodność amunicji sprawia, że maszyna jest nieocenionym narzędziem w operacjach bojowych.

F-15EX Eagle II jest nazywany “cyfrowym” myśliwcem, gdyż w całości został zaprojektowany na komputerowej desce kreślarskiej. Zanim jeszcze rozpoczęto pierwsze cięcie metalu, stworzono setki różnorodnych wersji maszyn, które podczas komputerowych symulacji wylatały tysiące godzin. Efektem końcowym jest myśliwiec z tzw. otwartą architekturą, który ma służyć przez kilka dekad w siłach USAF, a także innych krajów.

Eksperci przewidują, że DoD kupi przynajmniej 114 myśliwców F-15EX Eagle II, które trafią do jednostek Gwardii Narodowej. Boeing prowadzi także działania marketingowe mające na celu sprzedaż samolotu poza granicami kraju. Wśród potencjalnych rynków wymienia się m.in. Indonezję, Indie, Izrael, a także Polskę.