Po raz pierwszy w historii Królewskich Norweskich Sił Powietrznych (Luftforsvaret), krajów nordyckich i NATO myśliwce Lockheed Martin F-35A pomyślnie wylądowały na autostradzie w państwie sojuszniczym (w Tervo w Finlandii). Osiągnięcie to pokazuje elastyczność samolotów, ale także możliwości jego operatorów, którzy są uważani za najlepszych pilotów na świecie.
Czytaj też: Myśliwiec F-15EX Eagle II zdał kolejny egzamin. Teraz pora na najważniejszą decyzję
Generał dywizji Rolf Folland, szef Królewskich Norweskich Sił Powietrznych, mówi:
To kamień milowy. Nie tylko dla Norweskich Sił Powietrznych, ale także dla krajów nordyckich i dla NATO. To pokazuje naszą zdolność do realizacji koncepcji rozproszenia.
F-35A to jedne z najbardziej zaawansowanych myśliwców w historii
Uważa się, że myśliwce są najbardziej bezbronne, gdy są uziemione, więc każda dostępna dla dowódców opcja rozproszenia zasobów z dala od lotnisk zapewnia potencjalnie cenną zdolność taktyczną. Możliwość wykorzystania małych lotnisk czy autostrad do lądowania tych maszyn, zwiększa elastyczność operacyjną, która może decydować o zwycięstwie lub porażce podczas konfliktu zbrojnego.
Czytaj też: Myśliwiec na niesamowitym zdjęciu. Nigdy wcześniej nie udało się uchwycić tego fenomenu
Gen. Rolf Folland dodaje:
Możliwość korzystania z małych lotnisk – a obecnie autostrad – zwiększa naszą przeżywalność podczas wojny. Ponadto jest to także demonstracja ekscytującego rozwoju, jaki zainicjowaliśmy w ramach współpracy wojskowo-powietrznej w regionie nordyckim.
Myśliwce F-35A mogą poszczycić się wyjątkowymi funkcjami, co czyni je jednymi z najlepszych samolotów bojowych, jakie kiedykolwiek zbudowano. F-35A może operować z wielu baz i lokalizacji, ale ograniczenia wiążą się z tym, jak długo samolot może działać bez uzupełnienia broni, paliwa i technicznego wsparcia naziemnego. Finlandia, która niedawno została członkiem NATO, jest kluczowym sojusznikiem Norweskich Sił Powietrznych.
Myśliwce wylądowały około godziny 16:00 czasu lokalnego w czwartek 21 września na autostradzie w Tervo. Było to zwieńczenie wspólnego szkolenia z fińskimi F-18. Po wylądowaniu F-35 przeszły “gorące tankowanie” – przy uruchomionych silnikach, po czym wyruszyły do kolejnych misji.
Myśliwce F-35 wylatały łącznie ponad 650 000 godzin, z czego ponad 20 000 na samolotach norweskich. F-35 produkowany jest w kilku wariantach, a lądowanie na fińskiej autostradzie jest pierwszym tego typu wydarzeniem maszyny F-35A. Amerykanie już wcześniej przeprowadzali podobne testy, ale z samolotami F-35B, które są wersjami STOVL (krótki start/lądowanie pionowe).