Badanie, które opublikowano na łamach magazynu Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) wskazuje, że lekcje muzyki w wieku szkolnym pomagają kształtować umiejętności kluczowe dla późniejszego powodzenia na studiach.
Zdaniem autorów lekcje muzyki pobudzają rozwój neuronów. – Lekcje muzyki zazwyczaj jako pierwsze są usuwane z programu nauczania, gdy władze szkoły zmagają się z redukcją budżetu. Tymczasem nasze wyniki wskazują, że wartość muzyki jest nieoceniona dla rezultatów osiąganych w późniejszym życiu – mówi Nina Kraus, autorka badania z Uniwersytetu w Northwestern.
Może się wydawać, że nauka gry na instrumentach muzycznych nie wpływa bezpośrednio na powodzenie w większości profesji. Jednak naukowcy podkreślają, że lekcje muzyki działają dla ludzkiego mózgu jak nauka samego uczenia się.
Autorzy badania śledzili przez kilka lat postępy w nauce grupy uczniów z Chicago. Połowa uczestników na początku nauki w liceum rozpoczęła grę na instrumentach i uczestniczyła w zajęciach 2-3 godziny w tygodniu. Druga grupa uczestniczyła w podobnym wymiarze w zajęciach fizycznych. Wszyscy uczniowie poza tym realizowali ten sam program w jednej z dość przeciętnych szkół średnich w Chicago.
Po trzech latach badania wykazały, że uczestnicy, którzy brali udział w lekcjach muzyki, szybciej reagują na dźwięki i są na nie znacznie bardziej czuli. Jednocześnie postępy w nauce języka obcego były wyraźniejsze u grupy “muzycznej”.
Zdaniem autorów badania, nauka muzyki w liceum, mimo że bywa często traktowana jako przedmiot mniej ważny i “nieprzyszłościowy” korzystnie wpływa na zdolności poznawcze i językowe.
Stabilne przetwarzanie informacji dźwiękowych, ważne dla rozwoju umiejętności językowych, zmniejsza się u dzieci, które wychowują się w biedzie. Zdaniem autorów bardzo możliwe, że edukacja muzyczna może zniwelować to negatywne zjawisko.
Czytaj więcej: