Bezstopniowe skrzynie biegów CVT swego czasu stanowiły prawdziwą rewolucję w silnikach samochodowych. Jak sama nazwa wskazuje, umożliwiają one ustawianie nieskończonej liczby przełożeń bez swoistych skoków, do których dochodzi podczas zmiany przełożeń w tradycyjnych skrzyniach biegów. W efekcie podczas jazdy można doświadczać całkowicie płynnego przyspieszania bez jakichkolwiek wstrząsów. Według konstruktorów pozwala to na znaczącą poprawę komfortu jazdy przy jednoczesnym niższym spalaniu benzyny. O ile jednak w samochodach rozwiązania tego typu dostępne są od lat, o tyle w motocyklach będzie to prawdziwa nowość.
Warto tutaj zwrócić uwagę na fakt, że dotychczasowe automatyczne i półautomatyczne skrzynie biegów umożliwiały użytkownikom jednośladów zmianę biegów, nawet jeżeli wymagane było do tego jedynie wykorzystanie przełącznika elektronicznego. W przypadku nowego rozwiązania opatentowanego właśnie przez CFMoto nie będzie możliwości jakiejkolwiek zmiany biegów.
Czytaj także: Lekki jak piórko, mocny jak bestia. Nowy silnik CFMoto zachwyca
Rysunki techniczne dołączone do dokumentów patentowych sugerują, że mamy tutaj do czynienia z silnikiem dwucylindrowym w układzie równoległym. Co ciekawe, budowa silnika na tyle różni się od dotychczasowych konstrukcji CFMoto, że nie wydaje się pasować do żadnego obecnie oferowanego przez firmę modelu motocykla.
Eksperci wskazują, że kształt wałka rozrządu zastosowanego w nowym silniku wskazuje na fazowanie. To z kolei sprawia, że choć nie podano tego explicite w specyfikacji, silnik może mieć zmienny czas rozrządu zaworów dolotowych. Możliwe zatem, że ta unikalna konstrukcja będzie w stanie jednocześnie poprawić osiągi oraz wydajność motocykla.
Czytaj także: Tym modelem BMW zamierza wstrząsnąć klasą motocykli przygodowych dla początkujących
Na szczegóły jednak będziemy musieli jeszcze poczekać, bowiem w danych technicznych nie ma informacji ani o wartości mocy, ani o wartości momentu obrotowego. Wszystko jednak wskazuje na to, że proponowany silnik z przekładnią CVT będzie doskonałym rozwiązaniem dla poszukujących bezproblemowej jazdy motocyklistów na każdym etapie ich przygody z jednośladami.
Tak naprawdę bez odpowiedzi pozostaje pytanie o to, do jakiego sprzętu CFMoto chciałoby wykorzystać opatentowany właśnie silnik i skrzynie biegów. Owszem, w pierwszym odruchu na myśl przychodzi nowy motocykl. Istnieje jednak możliwość, że konstrukcja będzie zastosowana w innym rodzaju sprzętu.
Jakby nie patrzeć, przekładnie CVT stosowane są od jakiegoś czasu w skuterach oraz w pojazdach terenowych i quadach. Możliwe zatem, że do gamy pojazdów oferowanych przez CFMoto dołączy w najbliższym czasie nowy motocykl, nowy quad, a być może i nowy skuter. Pozostaje zatem cierpliwie czekać.