Przedstawiciele Brigham and Women’s Hospital, South Australian Health i Medical Research Institute odkryli, że dzieci, które otrzymały więcej mleka matki w czasie pobytu na oddziale intensywnej terapii przeznaczonym dla noworodków oraz po opuszczeniu go cechowały się lepszymi wynikami w nauce, wyższym IQ i mniej nasilonymi objawami ADHD. O szczegółach tej sprawy możemy przeczytać na łamach JAMA Network Open.
Czytaj też: Cukier ma na nas fatalny wpływ. Wyniki nowych badań dają do myślenia
Nasze badanie sugeruje, że mogą istnieć długoterminowe korzyści neurorozwojowe z dostarczania mleka matki wcześniakom. […] Uzyskane wyniki podkreślają znaczenie zapewnienia wsparcia dla inicjowania i podtrzymywania laktacji, ponieważ mleko matki w tak wczesnym wieku może zapewnić korzyści wiele lat późniejwyjaśnia Mandy Brown Belfort
Belfort i reszta zespołu dokonali analiz neurorozwojowych 586 dzieci urodzonych przed 33. tygodniem ciąży. Dzieci były następnie oceniane w momencie osiągnięcia siedmiu lat. Naukowcy wzięli pod uwagę dane dotyczące dawki mleka matki oraz czasu jego podawania. Chcąc sprawdzić, czy wartości te mogą wpływać na wyniki neurorozwojowe, badacze zmierzyli między innymi osiągnięcia w nauce, iloraz inteligencji, występowanie objawów ADHD oraz ogólne funkcjonowanie.
Do jakich wniosków doszli autorzy? Przede wszystkim wyższe spożycie mleka matki było związane z wyższym IQ oraz lepszymi wynikami w czytaniu i matematyce. Obserwowano też mniej objawów ADHD. Co ciekawe, poprawa była szczególnie zauważalna w przypadku wcześniaków, które przyszły na świat przed 30. tygodniem ciąży. Jednocześnie naukowcy przyznają, iż mogą istnieć inne, nieuwzględnione przez nich czynniki, które rzutują na końcowe rezultaty.
Czytaj też: Pozycja ma znaczenie. Co zrobić, by tabletki przeciwbólowe działały szybciej?
Nasze badanie potwierdza zalecane strategie wspierania rodziców, aby zapewnić mleko matki wcześniakom. I potwierdza apele do prowadzenia polityki zdrowotnej i polityki urlopów rodzicielskich wspierających, a nie działających przeciwko rodzicom. Jako społeczeństwo musimy inwestować w rodziny – jest to inwestycja, która będzie nadal przynosić korzyści dzieciom, gdy osiągną wiek szkolny. podsumowuje Belfort