Mazda: historia marki
W początkowej fazie działalności Mazda nie zajmowała się produkcją samochodów. W 1920 roku Jujiro Matsuda założył firmę Toyo Cork Kogyo, która trudniła się wytwarzaniem obrabiarek i podłóg korkowych. Interes przynosił wystarczająco pokaźne dochody, by po kilku latach przedsiębiorstwo na poważnie zainteresowało się wejściem na wymagający rynek motoryzacyjny. Pierwszy samochód firmy, działającej już pod szyldem Mazda, został zaprezentowany w 1931 roku. Był to model Mazda-go – trójkołowiec służący do przewozu niewielkich ładunków. Sprzedaż na rynku japońskim pozostawiała wiele do życzenia – w pierwszym roku nabywców znalazło 66 egzemplarzy. Aby móc się rozwijać, firma musiała wkroczyć na zagraniczne rynki. Strzałem w dziesiątkę okazała się sprzedaż na terenie Chin, gdzie występował spory popyt na tego typu pojazdy.
Pierwszy czterokołowy samochód Mazda zaprezentowała dopiero w 1960 roku. Niewielki model R360 był idealnie dostosowany do potrzeb, jakie zgłaszał rynek japoński, wciąż odbudowujący się po wojnie. Pod maską auta pracował 2-cylindrowy silnik, legitymujący się pojemnością 356 ccm. Nie zapewniał oszałamiających osiągów, ale zużywał niewiele ponad 3 litry paliwa na 100 km.
W 1961 roku producent zainteresował się silnikami rotacyjnymi. Pojawił się jednak spory problem – jednostki napędowe Feliksa Wankla były niedopracowane, a sam twórca nie miał pomysłu na ich dalszy rozwój. W ciągu 6 lat japoński producent zdołał dopracować nowatorską konstrukcję w stopniu, który umożliwił wykorzystanie motoru rotacyjnego w seryjnie produkowanym samochodzie. Mowa o modelu Mazda 110S Cosmo Sport.
1967 rok to ważna data w historii japońskiego przedsiębiorstwa, nie tylko ze względu na rozpoczęcie produkcji auta z silnikiem Wankla. W tym czasie powołana do życia została firma Mazdaspeed, która zajmowała się produkcją sportowego wyposażenia samochodów i rozwojem modeli wyścigowych. W tym samym roku, Mazda rozpoczęła europejską ekspansję.
5 lat później firma rozpoczęła budowę sieci dealerskiej w Niemczech. Pod koniec lat 70. na niezwykle wymagającym rynku zadebiutował sportowy model RX-7 – coupe napędzane jednostką Feliksa Wankla. Samochód został dobrze przyjęty, jednak jako przedstawiciel rynkowej niszy nie odniósł oszałamiającego sukcesu. Udało mu się jednak zbudować wizerunek japońskiego producenta, co niebawem miało przynieść wymierne korzyści. Kompaktowa Mazda 323 i średniej klasy model 626 okazały się sprzedażowymi hitami.
W 1981 roku w Brukseli powstało przedstawicielstwo Mazdy, którego zadaniem było sprawowanie kontroli nad niezależnymi dystrybutorami. W 1989 roku debiutu doczekał się model MX-5. Niewielki samochód z otwartym nadwoziem był wybitnie niepraktyczny, jednak japoński producent kolejny raz udowodnił, że potrafi idealnie wpasować się w oczekiwania rynku. Mazda MX-5 nawiązywała do najlepszych tradycji brytyjskich roadsterów z lat 70. – była lekka, wystarczająco mocna i niesamowicie zwinna. Wszystko to przekładało się na ogromną przyjemność z prowadzenia. Tuż po debiucie mały sportowiec został uhonorowany prestiżowym tytułem samochodu roku.
MX-5 sprzedawał się dobrze (jak na auto tej klasy), jednak ogólna sprzedaż Mazdy spadała. Aby zapobiec kryzysowi, zarząd firmy zdecydował się zainwestować w rozwój sieci sprzedaży. W drugiej połowie lat 90. utworzono spółkę Mazda Motor Europe GmbH. Celem jej funkcjonowania było zjednoczenie wszystkich niezależnych dystrybutorów japońskiej marki, co miało przełożyć się na ujednolicenie działań promocyjnych i sprzedażowych. W 2000 roku, otwarto nowe przedstawicielstwa – w Hiszpanii i we Włoszech, a w 2001 roku w Wielkiej Brytanii, we Francji i w Szwecji. Nieco później, filie pojawiły się także w Danii i w Austrii.
Na oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce trzeba było czekać znacznie dłużej – Mazda Motor Poland funkcjonuje dopiero do 2008 roku. Wcześniej, za eksport japońskich aut na rynki Europy Środkowej odpowiadał austriacki oddział przedsiębiorstwa.
Mazda: modele
Właściwie od początku swojej działalności na Starym Kontynencie, Mazda stawiała przede wszystkim na modele kompaktowe, klasy średniej i na auta sportowe. W sprzedaży znajdowały się też modele kategoryzowane jako premium, oznaczone przydomkiem Xedos – modele 6 i 9, będące luksusowymi odpowiednikami modeli 626 i 929. Te jednak nie podołały trudom rywalizacji z niemiecką konkurencją. Ostatnim modelem z silnikiem Wankla była mazda RX-8, która, jak dotąd, nie doczekała się następcy. Współczesne portfolio Mazdy składa się przede wszystkim z SUV-ów i crossoverów, choć firma nie wycofała się z produkcji samochodów miejskich i klasy średniej. Trzon sprzedaży stanowią jednak modele z podniesionym nadwoziem:
- Mazda CX-3 – kompaktowy crossover o dynamicznej linii nadwozia, oferowany z napędem 2WD i 4WD, z silnikami benzynowymi o pojemności 2 litrów i wysokoprężnymi 1,8,
- Mazda CX-30 – kompaktowy SUV napędzany na przednią lub na obie osie, pod maską którego może pracować 2-litrowa jednostka benzynowa z linii SKYACTIV-G lub nowatorski silnik 2,0 SKYACTIV-X, który zalety jednostki benzynowej łączy z charakterystycznym dla diesli wysokim momentem obrotowym,
- Mazda CX-5 – SUV klasy średniej, z napędem 2WD i 4WD. Dostępne jednostki benzynowe legitymują się pojemnością 2,0 i 2,5 litra, a wysokoprężne – 2,2 litra.
Osoby preferujące tradycyjne nadwozie, mogą wybierać spośród następujących modeli:
- Mazda 2 – samochód klasy B, oferowany z jednostką benzynową 1,5 litra, także jako miękka hybryda,
- Mazda 3 – samochód kompaktowy, oferowany w wersji hatchback i sedan, z silnikami benzynowymi 2,0 SKYACTIV G i SKYACTIV-X (ta wersja występuje też z napędem na 4 koła).
- Mazda 6 – model klasy średniej, dostępny w wersji sedan i kombi, pod maską którego może pracować jednostka benzynowa SKYACTIV-G (2,0 i 2,5 litra) oraz diesel SKYACTIV-D o pojemności 2,2 litra.
W ofercie japońskiego producenta wciąż jeszcze jest miejsce dla kultowego roadstera MX-5. W 2020 roku, mazda wprowadziła do sprzedaży pierwszy model elektryczny – crossover o nazwie MX-30.
Mazda: zalety i wady
Samochody Mazda od zawsze wyznaczały standard niezawodności i tak jest do dziś. W historii firmy, zdarzały się “wpadki”, jednak żaden z obecnie oferowanych modeli nie wykazuje wad konstrukcyjnych. Kierowcy doceniają Mazdę za dynamiczne jednostki napędowe i za świetne prowadzenie, któremu przyświeca filozofia Jinba Ittai, co można przetłumaczyć jako “jedność konia i jeźdźca”.
Mówiąc o zaletach Mazdy, nie można nie docenić nie uleganie modzie na down-sizing. Japoński producent udowodnił, że nie trzeba drastycznie zmniejszać pojemności skokowej silników, by ograniczyć zużycie paliwa. W rezultacie, Mazda, jako jeden z nielicznych producentów, nawet nie próbuje napędzać dużego SUV-a czy limuzyny silnikiem, który znacznie lepiej pasuje do auta miejskiego.
Kolejna cecha po stronie plusów, to design. Każdy model Mazdy jest dynamicznie zaprojektowany, dzięki czemu wyraźnie wyróżnia się w ruchu. Na szczęście, problemy z korozją nie trapią już aut sygnowanych logotypem japońskiego producenta. Stare modele Mazdy wypadały bardzo słabo pod tym względem, w nowych – problem rdzy nie występuje.
Wady? Samochody Mazda są dopracowane w każdym calu, nowoczesne i atrakcyjne, więc obiektywnie, trudno jest w tym przypadku znaleźć jakiekolwiek słabe strony. Jedynym istotnym minusem jest cena.
Ile kosztuje Mazda?
Mazda nie jest producentem kategoryzowanym w segmencie premium, jednak cennik japońskiej firmy zdaje się sugerować, że jest inaczej. Podstawowa wersja modelu 2 kosztuje prawie 71 tys. zł. Cennik Mazdy 3 startuje od ok. 95 tys. zł. Mazda 6, w podstawowej wersji, została wyceniona na ok. 124 tys. zł. CX-3 to wydatek rzędu 71 tys. zł, CX-30 – 102 tys. zł, a CX-5 – 114 tys. zł. Za model MX-5 trzeba zapłacić prawie 140 tys. zł.
Nowa Mazda
Nowa Mazda to propozycja dla osób, które stawiają nie tylko na najbardziej zaawansowane technologie i na dynamiczny design, ale i na radość z jazdy. Pod tym względem, japońskie maszyny nie odstają od czołowych producentów z Europy, a w wielu przypadkach, okazują się lepsze. Kupując Mazdę, otrzymujemy samochód dopracowany w najdrobniejszych detalach.