Wysokie zużycie energii może być pokłosiem słabego zarządzania ciepłem, dlatego zwalczanie tego zjawiska jest na wagę złota. Najnowsze podejście w tym zakresie stanowi owoc wysiłków inżynierów związanych z Flint Engineering. Ich IsoMat zwiększa efektywność energetyczną poprzez zasilanie domów i zmniejszanie zużycia energii.
Czytaj też: Twój dach może zarabiać więcej. Te panele produkują o 189 000 kWh więcej energii rocznie
Takie rozwiązanie może być stosowane względem urządzeń takich jak lodówki, ale i na potrzeby szybszego ładowania pojazdów elektrycznych czy też zwiększania żywotności akumulatorów. IsoMat zasila Flint Isothermal Energy Management System. W takim układzie znajduje się płaska blacha wykonana z aluminium, w której znajdują się uszczelnione kanały.
Rury cieplne w oparciu o przemiany fazowe uwięzionego płynu zapewniają możliwość wydajnego przenoszenia ciepła. W praktyce oznacza to bardzo szybkie i wydajne działanie w postaci błyskawiczne transportu ciepła przez powierzchnię. Wyobraźmy sobie stosowanie takich mat do pokrywania budynków, dzięki czemu będzie można skuteczniej zarządzać panującymi w nich temperaturami.
Maty termiczne mogą być stosowane między innymi do skuteczniejszego zarządzania temperaturami w budynkach czy akumulatorach montowanych w elektrycznych samochodach
Powinno się to przełożyć na możliwość ograniczenia udziału energochłonnych rozwiązań, takich jak klimatyzacja. Pasywne ogrzewanie i chłodzenie pomieszczeń powinno oznaczać korzyści dla portfela i środowiska, a zdaniem przedstawicieli Flint Engineering tego typu rozwiązania mogłyby się przyczynić do powstania budynków będących samowystarczalnymi centrami energetycznymi.
Obiekty pokryte IsoMat wykorzystują różnice temperatur otoczenia, dzięki czemu pozyskiwana energia cieplna jest przekształcana w elektryczną. Odpowiadają za to generatory termoelektryczne. Poza tym wspomniane maty termiczne mogłyby posłużyć do chłodzenia wybranych miejsc poprzez bezpośredni kontakt. W toku testów ich autorzy zmierzyli oszczędność energii osiągającą nawet 30 procent.
Czytaj też: Mózg w pudełku. Pierwszy na świecie komputer biologiczny łączy ludzkie neurony z AI
Kiedy inżynierowie postanowili przekonać się, jak takie maty sprawdzą się w zakresie chłodzenia akumulatorów montowanych w elektrycznych samochodach, to wnioski również okazały się obiecujące. Wdrożone rozwiązanie zapewniło bowiem utrzymanie stabilnej temperatury baterii na poziomie 25 stopni Celsjusza, dzięki czemu możliwe było zwiększenie zasięgu jazdy, a także wydłużenie ogólnej żywotności takiego urządzenia. Mnogość potencjalnych zastosowań i niewątpliwa przydatność rzeczonych mat powinny przynieść im wysoką popularność.