Chiński gigant pobije rekordy. Maszyna drążąca tunele ma już pierwszy cel

Chińczycy pochwalili się wprowadzeniem do użytku nowej maszyny do drążenia tuneli. Potężnych rozmiarów urządzenie ma robić wrażenie nie tylko pod względem gabarytów: posłuży do tworzenia wyjątkowo rozległych struktur.
zdjęcie poglądowe

zdjęcie poglądowe

Kluczowym jej zastosowaniem ma być wydrążenie tunelu pod Jangcy, najdłuższą rzeką Azji i trzecią na świecie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zostaną w ten sposób połączone Nantong i Suzhou w prowincji Jiangsu. Średnica powstałego tunelu wyniesie nieco ponad 16,5 metra.

Czytaj też: Niemcy chcą zakopać radioaktywne odpady. Ludzie nie chcą mieć tego pod swoimi domami

Długie na 145 metrów urządzenie waży aż 5000 ton. Realizacja jego budowy była możliwa dzięki współpracy prowadzonej między China Railway Construction Heavy Industry oraz China Railway 14th Bureau Group. Osiągnięcie jest godne pochwały, wszak mówimy o największej tego typu maszynie zaprojektowanej w Państwie Środka.

Rzeczony tunel, który ma się rozciągać pod korytem rzeki Jangcy, będzie częścią 39-kilometrowej autostrady, której budowa zostanie według planów ukończona do 2028 roku. Średnia głębokość tunelu ma wynieść 11,2 km pod rzeką Jangcy, przy czym sam tunel osiągnie głębokość do 75 metrów.

Całe przedsięwzięcie będzie bez wątpienia gigantycznym wyzwaniem. To ze względu na obecność podziemnych źródeł wody, mułu oraz miękkiej gleby. Każdy z tych czynników sprawia, iż tradycyjne metody drążenia tuneli nie sprawdziłyby się w przypadku tej inwestycji. Potrzeba było czegoś zdecydowanie bardziej zaawansowanego. I wydaje się, iż nowe urządzenie będzie w tym kontekście strzałem w dziesiątkę. 

Nowa chińska maszyna drążąca tunele ma zostać wykorzystana w tworzeniu połączenia między Nantong i Suzhou w prowincji Jiangsu. Tunel będzie przebiegał pod korytem rzeki Jangcy

Jak ma wyglądać drążenie tego imponującego tunelu? Przewiduje się, iż średnie dzienne tempo wyniesie od 12 do 16 metrów. Z tego względu realizacja całego projektu potrwa około 2,5 roku. Biorąc pod uwagę lokalizację tunelu w pobliżu estuarium rzeki Jangcy tworzenie go musi być naprawdę precyzyjne – mowa o dokładności do zaledwie 1 centymetra. 

Czytaj też: Chcą wprowadzić system cyfrowej identyfikacji. Już teraz pojawiły się poważne kontrowersje

To nie pierwszy tego typu imponujący projekt realizowany przez chińskie firmy. Przed dwoma laty ten sam duet doprowadził do powstania innej maszyny, o średnicy drążenia przekraczającej 16 metrów. Nowy model jest jednak większy, bardziej inteligentny i wyposażony w bazę danych. Dzięki tej ostatniej analizowane są napotkane wcześniej problemy i pojawiają się propozycje dotyczące ich rozwiązywania w przyszłości.