Tajny plan Marynarki Wojennej USA. Sygnał GPS zniknie, a one i tak dolecą

Im szybciej lecą, tym łatwiejsze jest odwiedzenie ich od pierwotnego celu, bo nawet chwilowa zmiana trajektorii może być trudna do “wyprowadzenia” w ostatnim etapie lotu. Marynarka Wojenna USA chce coś z tym zrobić, całkowicie porzucając łatwą do manipulacji nawigację GPS.
Tajny plan Marynarki Wojennej USA. Sygnał GPS zniknie, a one i tak dolecą

Przełomowa technologia pozwoli pociskom hipersonicznym działać nawet bez GPS

W nowoczesnych konfliktach wojennych niezawodność systemu nawigacji satelitarnej GPS odgrywa kluczową rolę w precyzyjnym naprowadzaniu i sterowaniu. W kontrze do tego powstały jednak skuteczne technologie zakłócania i fałszowania sygnałów GPS, co samo w sobie stanowi poważne zagrożenie zwłaszcza dla sprzętów hipersonicznych, a więc tych poruszających się z prędkościami przekraczającymi Mach 5 (ponad 6174 km/h). Aby przeciwdziałać tej podatności, Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych nawiązała współpracę z firmą ANELLO Photonics, aby opracować zaawansowany system nawigacji działający nawet w środowiskach pozbawionych sygnału GPS.

Czytaj też: USA ostrzega. Złamali zasady, na których zbudowaliśmy pokój

Firma ANELLO Photonics zdobyła kontrakt na fazę I w ramach programu Small Business Innovation Research (SBIR), aby zaprezentować swoją technologię Silicon Photonics Optical Gyroscope (SiPhOG). Ten innowacyjny system wykorzystuje zintegrowane układy fotoniczne do precyzyjnego pomiaru obrotów i orientacji pojazdu. Dzięki zastosowaniu zasad interferometrii SiPhOG wykrywa przesunięcia fazowe światła laserowego przepływającego przez mikroskopijne falowody na chipie krzemowym, a to z kolei pozwala na precyzyjne określenie ruchu bez potrzeby korzystania z sygnałów zewnętrznych. Tak przynajmniej twierdzi wspomniana firma, która może zrewolucjonizować kwestię lokalizacji w sprzęcie wojskowym.

Czytaj też: Przeleci nad frontem i rozstawi siatkę dronów. Armia USA ma wyjątkowy plan

Tradycyjne systemy nawigacyjne obecne w dronach, śmigłowcach, myśliwcach, bombach czy pociskach polegają w dużej mierze na GPS, co czyni je podatnymi na zakłócenia w konfliktowych środowiskach. W najgorszych przypadkach całkowita utrata sygnału GPS może uruchomić tryby awaryjne w systemach autopilota, co z kolei prowadzi do zawisania w miejscu, awaryjnych lądowań lub katastrof. Technologia SiPhOG ma wyeliminować te zagrożenia, zapewniając ciągłe i dokładne dane nawigacyjne, co z kolei pozwala pojazdom hipersonicznym na stabilny lot nawet przy zakłócaniu GPS.

Co ciekawe, dzięki kompaktowej i lekkiej konstrukcji SiPhOG idealnie nadaje się do zastosowań, gdzie kluczowe są rozmiar i waga. Wszystko dzięki temu, że w odróżnieniu od tradycyjnych żyroskopów światłowodowych SiPhOG integruje elementy optyczne bezpośrednio na chipie krzemowym, co samo w sobie prowadzi do znacznego zmniejszenia rozmiarów i kosztów, nie obniżając jednocześnie wydajności. Proces ten jest możliwy dzięki opatentowanej technologii ANELLO, wykorzystującej ultra-niskostratne falowody na chipach krzemowych, które zastępują tradycyjny światłowód.

Czytaj też: Takich samolotów jeszcze nie było. Lotnictwo USA chce pokazać światu, jak zmienić lotnictwo na lepsze

Współpraca Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych z ANELLO Photonics to więc ewidentnie znaczący krok w kierunku zwiększenia precyzji i niezawodności zwłaszcza sprzętów hipersonicznych. Proponowana przez firmę technologia stanowi bowiem bardzo obiecujące rozwiązanie problemów wynikających z zakłóceń GPS, a jej integracja z pojazdami hipersonicznymi może zrewolucjonizować systemy nawigacyjne, zapewniając Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych solidną i niezawodną alternatywę dla systemów zależnych od GPS.