Małe firmy z ulgą odetchną od KSeF… ale na jak długo?

Od dłuższego czasu wszyscy polscy przedsiębiorcy przygotowują się na wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Nowa reforma związana z obowiązkiem korzystania z elektronicznego systemu fakturowania miała pojawić się już wcześniej, jednak jej wprowadzenie zostało odroczone ze względu na liczne problemy techniczne. Teraz Ministerstwo Finansów przedstawiło konkretne daty, kiedy poszczególne grupy przedsiębiorców będą musiały zacząć korzystać z KSeF. Najmniejsi przedsiębiorcy mogą odetchnąć z ulgą – dla nich obowiązek wejdzie w życie dopiero od 1 października 2026 roku.
Małe firmy z ulgą odetchną od KSeF… ale na jak długo?

Teoretycznie KSeF powinien był już dawno stać się narzędziem obowiązkowym. Jednak, jak się okazało, oprogramowanie systemowe miało poważne wady, które zagrażały stabilności obrotu gospodarczego – krytyczne błędy w kodzie oraz problemy z funkcjonalnością i wydajnością. W efekcie Ministerstwo Finansów postanowiło przesunąć termin jego obowiązkowego wprowadzenia, a teraz ostatecznie ustalono harmonogram.

Stopniowe wdrażanie KSeF

Obowiązkowe korzystanie z KSeF będzie wdrażane stopniowo. Od 1 lutego 2026 roku system obejmie największe firmy, których przychody przekroczą 500 milionów złotych. Następnie od 1 kwietnia 2026 roku obowiązek ten zostanie rozszerzony na wszystkich przedsiębiorców. Dla mikroprzedsiębiorców, którzy często są cyfrowo wykluczeni, termin ten będzie wydłużony aż do 1 października 2026 roku.

To bez wątpienia ulga dla najmniejszych podmiotów gospodarczych, które obawiały się wprowadzenia nowych regulacji w szybszym tempie. Czas ten da im możliwość przystosowania się do nowego systemu bez presji czasu. Jednakże, czy takie odwlekanie reformy rzeczywiście im pomaga, czy raczej oddala ich od nieuniknionej cyfryzacji?

Dodatkowe ulgi i zmiany dla przedsiębiorców

Warto zwrócić uwagę na to, że do końca lipca 2026 roku przedsiębiorcy będą mieli dodatkowe ulgi związane z korzystaniem z KSeF. Nie będzie konieczności podawania numeru KSeF przy płatnościach dokonywanych w ramach mechanizmu podzielonej płatności oraz nie trzeba będzie wystawiać faktur z kas rejestrujących w KSeF. Co więcej, przez ten czas nie będzie również nałożonych kar za nieprzestrzeganie obowiązków związanych z systemem.

Wprowadzenie KSeF to krok w stronę pełnej cyfryzacji, który ma na celu uproszczenie procesów podatkowych, ale jednocześnie wymaga od przedsiębiorców przyzwyczajenia się do nowych rozwiązań technologicznych. W kontekście mikroprzedsiębiorców, pytanie brzmi – czy odwlekanie cyfryzacji pomoże im przystosować się do zmieniającej się rzeczywistości, czy wręcz przeciwnie, pogłębi cyfrowe wykluczenie?

Nie można zapomnieć o negatywnych skutkach wprowadzenia KSeF. System ten może okazać się trudny do wdrożenia dla firm, które nie dysponują odpowiednią infrastrukturą technologiczną lub zasobami finansowymi na szkolenie pracowników. Dla wielu mikroprzedsiębiorców oznacza to konieczność poniesienia dodatkowych kosztów, związanych z zakupem oprogramowania czy usług księgowych. W rezultacie, niektóre małe firmy mogą mieć trudności z utrzymaniem swojej rentowności, a to z kolei może prowadzić do dalszej marginalizacji tych podmiotów na rynku.