Tysiące rysunków z Amazonii ukazują ludzkie hybrydy. Mają ponad 12 tysięcy lat

Badacze prowadzący poszukiwania na terenie Amazonii zidentyfikowali kilka tysięcy rysunków naskalnych. Wrażenie robi nie tylko ich wiek, ale również to, co pokazują.
Tysiące rysunków z Amazonii ukazują ludzkie hybrydy. Mają ponad 12 tysięcy lat

Mówimy o dziełach artystów zamieszkujących ten obszar około 12 500 lat temu. W wielu przypadkach ta fascynująca sztuka naskalna przedstawia ludzi i inne zwierzęta, a nawet hybrydy. Autorzy dokonanych odkryć postanowili opisać je szerzej w publikacji zamieszczonej na łamach Journal of Anthropological Archaeology.

Czytaj też: Egipska piramida była wyposażona w windę. W nowe ustalenia aż trudno uwierzyć

Poczynione ustalenia są wyjątkowo cenne, ponieważ pozwalają nakreślić obraz wczesnych ludzkich społeczności zamieszkujących Amerykę Południową. Nie jest jasne, kiedy ludzie dotarli tam po raz pierwszy, ponieważ regularnie pojawiają się dowody, które sugerują, że człowiek dotarł do obu Ameryk zdecydowanie wcześniej, niż sądziliśmy do tej pory. Bez względu na datowanie, można uznać, iż relacje między przedstawicielami Homo sapiens i innych gatunków były wyjątkowo istotne.

Znaleziska, o których mowa, miały miejsce w wychodniach skalnych Cerro Azul w Serranía de la Lindosa. Jest to stanowisko położone w Kolumbii, gdzie udało się jak na razie zidentyfikować 3223 rysunki naskalne. Zróżnicowane pod względem rozmiarów i gatunków zwierzęta zostały uwiecznione na skałach około 12 500 lat temu. Tak przynajmniej sugerują wyniki analiz przeprowadzonych przez archeologów z Uniwersytetu w Exeter.

Jak na razie na rysunkach z Amazonii zidentyfikowano 22 różne gatunki zwierząt. Łącznie mowa o kilku tysiącach takich malunków

Jak na razie członkowie zespołu badawczego opisali 22 różne gatunki uwiecznione w formie sztuki naskalnej z Kolumbii. W pobliżu znajdowały się również liczne szczątki, dlatego początkowo postawiono hipotezę, w myśl której rysunki miały odzwierciedlać zwyczaje żywieniowe ówczesnych grup. Z czasem okazało się jednak, że liczebność tych kości wcale nie odpowiada powszechności gatunków odwzorowanych w formie rysunków. Innymi słowy, rdzenni mieszkańcy Amazonii niemal na pewno nie kierowali się swoimi zwyczajami żywieniowymi, gdy tworzyli te dzieła.

Jeśli chodzi o to, co znajdowało się w prehistorycznym jadłospisie, to również był on zróżnicowany. Badacze zidentyfikowali pozostałości ryb, węży, krokodyli i wielu ssaków. Zdaniem brytyjskich naukowców sztuka naskalna z Cerro Azul w Serranía de la Lindosa pokazuje dwojaką naturę ówczesnych relacji między człowiekiem a naturą. Z jednej strony chodziło o zwierzęta traktowane w formie pożywienia, z drugiej natomiast często uznawano je za istoty o boskim znaczeniu.

Czytaj też: Wrak z Bałtyku i wyprawa do carskiej Rosji. Producent przewożonych towarów wciąż istnieje!

Na ten ostatni aspekt wskazywały atrybuty symbolizujące nadprzyrodzone powiązania oraz prowadzenie różnego rodzaju rytuałów. Szczególnie wysoka koncentracja rysunków została zaobserwowana w obrębie ściany znanej jako El Más Largo. Na obszarze o szerokości 40 metrów archeolodzy odnaleźli ponad tysiąc takich malowideł. Jak wyjaśniają autorzy badań, 58% rysunków miało charakter symboliczny. Ich zdaniem stanowią one cenne dowody w kontekście wierzeń występujących wśród społeczności sprzed ponad dwunastu tysięcy lat i powinny dostarczyć informacji na temat kosmologicznych aspektów życia w Amazonii.