W skale sprzed tysięcy lat widnieje ludzka twarz. Zagadkowe odkrycie w Kazachstanie

W ostatnich tygodniach już niejednokrotnie informowaliśmy o archeologicznych sukcesach, które miały miejsce na odległych terenach Wschodu. Tym razem świetne wyniki były możliwe dzięki wysiłkom badaczy działających na terenie obwodu akmolskiego.

To właśnie oni poinformowali świat o odnalezieniu wykutej w skale podobizny przedstawiającej ludzką twarz. Datowanie tego obiektu sięga epoki brązu, co nadaje całej sprawie dodatkowej tajemniczości. Nie wszyscy eksperci są jednak zgodni – część sugeruje, że pomnik jest bliższy współczesności i wywodzi się z okresu, w którym na miejscu występowały wpływy tureckie.

Czytaj też: Fenomenalne odkrycie w zatopionym mieście. Znalezisko z czasów rzymskich obrazuje ówczesne bogactwo

Jak sugeruje jeden z naukowców zaangażowanych w badania, Siergiej Jarygin, znalezisko to przywodzi na myśl inne dokonane w Azji Środkowej i Europie Wschodniej. W tamtych przypadkach analizy mające na celu ustalenie datowania doprowadziły archeologów do wniosku, że chodzi o odkrycia wywodzące się z epoki brązu.

I to właśnie pozorne podobieństwo do wcześniej zidentyfikowanych artefaktów skłoniło naukowców działających w obwodzie akmolskim do takich a nie innych wniosków. Warto mieć na uwadze fakt, iż we wczesnej epoce żelaza na południowej Syberii oraz w średniowiecznych kulturach tureckich również występowały takie obiekty. Niestety, datowanie rzeźb stanowi ogromne wyzwanie, między innymi ze względu na brak możliwości zastosowania technik opartych na analizie izotopów węgla.

Ludzka twarz wykuta w skale wykazuje podobieństwo do innych obiektów znalezionych w Azji Środkowej i Europie Wschodniej. Jej datowanie stanowi zagadkę, a archeolodzy wskazują na epokę brązu lub żelaza

Z pewnością pomocne okazałyby się ewentualne znaleziska dokonane w pobliżu pomnika, zawierające substancje organiczne w składzie. Jako że sprawa obiła się szerokim echem w archeologicznym środowisku, to możemy spodziewać się zakrojonych na większą skalę wykopalisk prowadzonych w okolicach kamiennej rzeźby przedstawiającej ludzką twarz.

Czytaj też: To miasto było związane z bohaterem wojny trojańskiej. Właśnie znaleziono tam starożytny port

Poza tym sporym zainteresowaniem naukowców cieszą się odkrycia z regionu pawłodarskiego. Tamtejsze stanowisko archeologiczne, znane jako Koktas, zawierało chociażby ponad 20 kurhanów. Takie kopce pogrzebowe, wraz ze szczątkami ludzkimi oraz przedmiotami grobowymi, mogą stanowić cenne źródło informacji na temat realiów życia sprzed tysięcy lat i stosowanych wtedy rytuałów. Wykopaliska odsłoniły między innymi wykonany z brązu grot włóczni, którego pochodzenie sięga okresu od XIII do VIII wieku p.n.e.