Lornetki w żeglarstwie

Dla zapalonego żeglarza nie ma nic piękniejszego, niż sklarować żagle i wyjść z portu. Kto raz złapał bakcyla pod żaglami, ten zawsze chętnie wracać będzie na jeziora i morza, szczególnie, jeśli pływa się zgraną załogą i dobrze wyposażonym jachtem.

Do takich elementów wyposażenia jak radar czy sonar wiele osób zdołało się przyzwyczaić i lornetkę traktują nieco po macoszemu – szkoda, bo dobra lornetka jest równie ważna jak prowiant, woda pitna, paliwo i apteczka – lornetka na wodzie podnosi nasze bezpieczeństwo. Lornetka przydatna jest wielu sytuacjach, zarówno podczas żeglugi śródlądowej jak i pełnomorskiej. Jej zastosowania rozciąganą się od całkiem oczywistych, jak wyszukanie wolnego miejsca przy brzegu, poprzez zastosowania w locji i nawigacji, aż po sytuacje wymagające natychmiastowego działania, jak np. konieczność ratowania człowieka za burtą. Szczególnego znaczenia nabiera lornetka na głównych szlakach morskich, gdzie skipper małego jachtu często musi dzielić szlak żeglugowy z potężnymi jednostkami handlowymi, które – jak powszechnie wiadomo – nie mają w zwyczaju zwalniać czy zmieniać kurs po to, by zejść z kursu kolizyjnego z jachtem.

Spróbujmy zastanowić się, jaka jest idealna lornetka pod żagle. Pierwsze i podstawowe wymaganie, to oczywiście całkowita wodoszczelność. Lornetka podczas rejsu ciągle narażona będzie na dużą wilgotność, bryzgi słonej wody morskiej, nie możemy też wykluczyć sytuacji, w której lornetka z pokładu spadnie do wody. W tych warunkach tylko lornetki wodoszczelne mają szansę właściwie działać przez długi czas. Hermetyczna konstrukcja lornetki jest gwarancją, że wilgoć, woda i sól nie wnikną do wnętrza lornetki i nie uszkodzą układu optycznego. Wypełnienie wnętrza lornetki azotem to najskuteczniejszy sposób by w sposób trwały zabezpieczyć ją przed zaparowaniem wewnątrz. Kto na Adriatyku pełnił wachtę nad ranem, ten wie ile rosy potrafi się skroplić. Na hermetycznej lornetce nie zrobi to żadnego wrażenia.

Podczas żeglugi morskiej lornetka może być szczególnie przydatna w godzinach nocnych, gdy spada czułość i wydajność wzroku ludzkiego. Dlatego tak ważne jest, by obraz w lornetce był możliwie najjaśniejszy. Im ciemniejszy obraz, tym subiektywnie spada jego kontrast, trudniej poprawnie ustawić ostrość i gorsza jest percepcja kolorów.

Możliwie jak najszersze pole widzenia gra również istotną rolę – im jest ono większe, tym szybciej odnajdziemy w lornetce interesujący nas fragment widnokręgu, czy linii brzegowej. Jest to istotne podczas żeglugi na niespokojnym morzu, gdy silne kołysanie kadłuba utrudnia precyzyjne utrzymanie interesującego nas obiektu w polu widzenia.

Nie mniej istotna jest także ergonomia. W zasadzie lornetka powinna być trzymana w obu dłoniach, jednak czasami sytuacja wymaga, by sternik jednocześnie trzymał koło sterowe i obserwował otoczenie. Warto wiedzieć, że małe lornetki typu dachowego o powiększeniu 7x lub 8x, powalają na trzymanie i ustawianie ostrości jedną ręką. Dla odmiany duże lornetki Porro są zbyt ciężkie, by stabilnie utrzymać je w jednym tylko ręku. Poniżej klika propozycji lornetek, które z całą pewnością dobrze będą służyć podczas rejsu. Zaczynamy od lornetek najprostszych i najlżejszych, kończąc na wyspecjalizowanej serii Marine.

– Action EX 7×35 / 8×40 to dwie wodoszczelne i lekkie (800 g. / 855 g.) lornetki z pryzmatami Porro, wyróżniające się bardzo dużym polem widzenia i dość jasnym obrazem. Z pewnością nadają się do stosowania podczas świtu i zmierzchu.

– Monarch 8×36 / 8×42 to jedne z najlżejszych wodoszczelnych lornetek dachowych – ich masa to zaledwie 570 g (8×36) i 610 g (8×42). Obie mogą być obsługiwane w jednym ręku, co ma znaczenie dla żeglarzy-samotników. Również dość jasne obrazy i szerokie pole widzenia. Doskonałe lornetki, jeśli liczy się każdy gram bagażu.

– Marine 7×50 Compass, Marine 7×50 Tropical. Oba modele to klasyczne profesjonalne lornetki żeglarskie. Choć są dość duże i ciężkie, oferują wyjątkowo jasny obraz i nadają się do prowadzenia obserwacji i nawigacji przez całą dobę. Bardzo dobra wodoszczelność i świetna ergonomia. Lornetki te osiągalne są w wersjach z kompasem i skalą (model Kompass) lub skalą (model Tropical), co ma ułatwić nawigację śródlądową. Jeśli potrzebujesz najlepszą możliwą lornetkę – zainteresuj się jednym z modeli serii Marine.

– zwolennikom nowinek technicznych można polecić lornetki serii StabileEyes. To unikalne instrumenty optyczne wyposażone w funkcję redukcji drgań Vibraton Recuction – taką samą, jaką Nikon stosuje w obiektywach. Lornetki tej serii mają dość duże powiększenia: 12x, 14x i 16x oraz niewielkie pola widzenia. Z racji stosunkowo ciemnego obrazu, lornetki te nie nadają się do obserwacji w nocy.
[custom_code]

Więcej:gadżety