Lexus: historia marki
Lexus czyli “młodszy brat” Toyoty, miał być japońskim atakiem na segment F, zdominowany przez niemieckie marki. W 1983 roku Eiji Toyoda, prezes koncernu Toyota Motor Company, zadecydował o rozpoczęciu prac nad dużym sedanem, który jak równy z równym mógłby konkurować z Mercedesem klasy S i BMW serii 7. Projekt został oznaczony symbolem F1, czyli Flagship One. Nowa marka miała nasuwać jednoznaczne skojarzenia z luksusem i elegancją. Z ponad 200 propozycji postawiono na nazwę Lexus. Prezesowi zależało, by premierowy samochód był doskonały pod każdym względem. Z punktu widzenia inżynierów zadanie było niezwykle wymagające, ale nie niemożliwe do zrealizowania – zarząd nie wprowadził ograniczeń finansowych dla działu projektowego. To ważne, bowiem nowy flagowiec miał być całkowicie nową konstrukcją, która nie zapożycza żadnych elementów z modeli Toyoty.
W prace nad projektem F1 zaangażowano 60 inżynierów, 1400 konstruktorów, 2300 techników i 200 pracowników wspierających. Grupę podzielono na 24 zespoły. Przed zaprezentowaniem finalnej wersji powstało 450 prototypów nadwozia, 900 prototypowych egzemplarzy jednostki napędowej i więcej niż 400 prototypowych pojazdów, z czego 100 egzemplarzy przeznaczono na testy zderzeniowe. Kierowcy testowi przejechali niemal 3 miliony kilometrów w różnych warunkach klimatycznych.
Topowa limuzyna miała być dopracowana w najdrobniejszych szczegółach, czego dowodem jest zaangażowanie jednej osoby do dopracowania ergonomii każdego przełącznika, który został umieszczony w kabinie. Przeprowadzone próby miały sprawdzić wygodę obsługi przez różnych użytkowników. W celach symulacyjnych wykorzystano 3 zestawy sztucznych paznokci.
W 1989 roku, światło dzienne ujrzał model LS400. Limuzyna charakteryzowała się bardzo zachowawczą stylistyką, co jednak nie stanowiło jej wady – klienci segmentu F byli ukierunkowani przede wszystkim na elegancję, nie na “stylistyczne fajerwerki”. W nowym sedanie nie mogło być mowy o żadnych kompromisach, także w kwestii napędu. Pod maskę trafiła jednostka 4,0 V8, generująca 245 KM. Jak przystało na segment F, moc trafiała na koła osi tylnej.
Producent doskonale zdawał sobie sprawę z wymogów i oczekiwań majętnych klientów. W celu zapewnienia ponadprzeciętnej niezawodności w nowej fabryce w Tahara wdrożono 300 dodatkowych działań kontrolnych, a tolerancja wykonania elementów została obniżona o 50 proc. Aby podbić serca nabywców, firma musiała postawić na innowacje. Trudno w to uwierzyć, ale debiutancki model (przypominamy, LS400 zadebiutował w 1989 roku) był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, która “uczyła się” stylu jazdy kierowcy i aktywny układ wspomagania kierownicy, którego siła pracy była uzależniona od prędkości! Wszystko to sprawiło, że w pierwszym miesiącu sprzedaży, nabywców znalazło ponad 2,9 tys. aut.
W tym samym roku, zaprezentowany został model ES, reprezentujący segment E. W 1991 roku, gamę modelową uzupełniło luksusowe GT, o nazwie SC. W 1995 roku, w portfolio pojawił się model LX, bazujący na Toyocie Land Cruiser. Samochód, mimo luksusowego charaktery, nadal wykazywał cechy typowej terenówki, zatem trudno uznać go za pełnoprawnego SUV-a. Pierwszym Lexusem, reprezentującym segment aut sportowo-użytkowych, był model RX, który zadebiutował w 1998 roku. Rok później, na rynek trafił pierwszy sedan klasy średniej, sygnowany przez luksusową markę – model IS.
W 2010 roku, firma pojawiła się w segmencie aut super-sportowych. Model LFA był napędzany 10-cylindrową jednostką, o pojemności 4,8 litra, generującą 560 KM. Powstało jedynie 500 egzemplarzy niezwykłego pod każdym względem modelu. W tym samym roku zadebiutował model CT.
Lexus: samochody luksusowe
Lexus Polska ma w swojej ofercie pełny przekrój modeli, od miejskich kompaktów i crossoverów, przez modele klasy średniej, aż po najbardziej luksusowe sedany i SUV-y.
Na dole oferty plasuje się Lexus UX – najmniejszy crossover firmy. Powyżej, znajduje się model NX – kompaktowy SUV. Segment aut kompaktowych jest reprezentowany przez Lexusa CT. W klasie średniej znajdzemy Lexusa IS, a w wyższej – ES. Klasę luksusowych SUV-ów reprezentuje Lexus RX i Lexus LX (bazujący na terenowej Toyocie Land Cruiser 200). Flagowym modelem marki pozostaje limuzyna LS. Modele sportowe są reprezentowane przez coupe RC (dostępny także w podrasowanej wersji RC F) i LC. Ten ostatni jest oferowany także jako kabriolet.
Można zadać sobie pytanie – czy kompaktowe auto to wciąż pełnoprawny Lexus? Producent dokłada wszelkich starań, żeby genotyp marki był wyraźnie zarysowany w każdym aucie. Nawet najtańsze Lexusy cechują się doskonałym wykonaniem, luksusowym wyposażeniem i nowoczesnymi rozwiązaniami, choć warto podkreślić, że słowo “najtańszy” nie powinno być utożsamiane z określeniem “tani”.
Lexus: hybrydy
Myślisz hybryda, mówisz samochód Lexus. Choć pierwszy model spalinowo-elektryczny wprowadziła Toyota, to jednak Lexus pokazał, że auta hybrydowe mogą być eleganckie i prestiżowe. Technologia ograniczająca emisję spalin pojawiła się w ofercie marki w 2005 roku, gdy do sprzedaży trafił model RX 450h. Obecnie, jedyny model japońskiej marki, który nie jest oferowany z napędem hybrydowym, to Lexus LX. Wynika to z bliskiego pokrewieństwa z Toyotą Land Cruiser 200, która jest oferowana wyłącznie z jednostkami spalinowymi, ale uwaga – kolejna generacja terenowej Toyoty najprawdopodobniej będzie wyposażona w napęd spalinowo-elektryczny, co pozwala przypuszczać, że niebawem, portfolio Lexusa wzbogaci się o kolejną hybrydę.
Lexus: cena
Lexus, jak wskazuje na to sama nazwa, to gracz segmentu premium, więc ceny poszczególnych modeli są adekwatne do ich luksusowego charakteru. Najtańszy w ofercie model – kompaktowy CT – kosztuje minimum 106 tys. zł. Lexus UX został wyceniony na prawie 130 tys. zł, a nieco większy UX – na ok. 160 tys. zł. Przyszły właściciel modelu RX musi przygotować się na wydatek rzędu 240 tys. zł. Za topowy model z napędem 4×4 – LX – trzeba zapłacić przynajmniej 600 tys. zł.
Najmniejsza limuzyna marki – model IS – została wyceniona na 150 tys. zł, a większy ES – na 188 tys zł. Flagowy LS kosztuje minimum 490 tys. zł. Za modele sportowe – RC i LC – trzeba zapłacić odpowiednio 200 tys. zł i 537 tys. zł. Luksusowy kabriolet, LC 500 CV, kosztuje 632 tys. zł.
Lexus: ciekawostki
Nazwa Lexus została wybrana z ponad 200 propozycji.
Księgowi nie brali udziału w procesie projektowania modelu LS400. Inżynierowie dostali wolna rękę, a budżet był nieograniczony.
Dźwięk 4-litrowej jednostki V8, napędzającej pierwszego Lexusa, został dostrojony przez ekspertów z Yamahy.
W modelu LFA, Lexus zastosował cyfrowy obrotomierz. Takie rozwiązanie było koniecznością – 10-cylindrowa jednostka napędowa tak szybko “wkręcała się” na obroty, że żaden analogowy wskaźnik nie mógł nadążyć za wałem korbowym.
Do 2005 roku, wszystkie modele Lexusa, na samochodowym rynku japońskim, były sprzedawane pod marką Toyota.
Model LS 460, jako pierwszy samochód na świecie, był wyposażony w system autonomicznego parkowania.
Każdy inspektor z linii lakierniczej Lexusa, 4 razy w roku przechodzi test umiejętności.
Lexus: nagrody
Samochody Lexus są doceniane przez ekspertów motoryzacyjnych z całego świata, czego wyrazem są najbardziej prestiżowe nagrody. Poniżej wymieniamy kilka z nich:
- 2007 – tytuł World Car of the Year dla modelu LS 460,
- 2018 – nagrody Best in Class w kategoriach Auto hybrydowe i elektryczne oraz Duży samochód rodzinny dla modelu ES, przyznane przez Euro NCAP,
- 2019 – tytuł Najlepszego Samochodu Sportowego dla modelu RC w plebiscycie Driver Power,
- 2019 – tytuł Najlepszego SUV-a Klasy Permium dla modelu RX w plebiscycie Driver Power,
- 2019 – tytuł Najlepszego Samochodu Klasy Średniej dla modelu IS w plebiscycie Driver Power,
- 2019 – tytuł Najlepszego Samochodu Klasy Premium dla modelu GS w plebiscycie Driver Power,
- 2019 – nagroda za największą niezawodność i jakość wykonania dla modelu RC w plebiscycie Driver Power,
- 2019 – nagroda za najlepsze wnętrze i komfort jazdy dla modelu RX w plebiscycie Driver Power,
- 2019 – nagroda Best Customer Service w plebiscycie Carbuyer.