Leniwce są powolne i delikatne? To nagranie ujawnia niezwykłą prawdę

Każde dziecko bez problemu wskaże zwycięzcę starcia ocelota z leniwcem, ale przyroda potrafi jeszcze zaskoczyć naukowców. Nowe nagranie pochodzące z fotopułapki zainstalowanej w amazońskiej dziczy pokazuje coś niesamowitego.
Niezwykłe nagranie pokazuje spotkanie leniwca z ocelotem

Leniwce są powolne i delikatne, a to oznacza, że nie mają żadnych szans w starciu z drapieżnikami – przynajmniej teoretycznie. Naukowcy z University of Texas w Austin pod kierunkiem prof. Anthony’ego Di Fiore zaobserwowali, jak zdecydowane i szybkie mogą być leniwce, gdy zajdzie taka potrzeba. Nowe nagranie wideo zarejestrowane w ekwadorskiej Amazonii stało się podstawą pracy naukowej opublikowanej w czasopiśmie Food Webs.

Niezwykłe nagranie pokazuje, że o leniwcach nie wiemy wszystkiego

Leniwiec dwupalczasty (Choloepus didactylus) to gatunek ssaka z rodziny leniuchowcowatych. Wiedzie samotny i skryty tryb życia wśród drzew lasów deszczowych Ameryki Południowej. Jest aktywny głównie w nocy i żywi się pokarmem roślinnym. Większość czasu spędza na odpoczynku, zawieszony pod gałęziami drzew lub siedząc na nich. Pewien osobnik odwiedzał bagnisty obszar znany jako lizawka mineralna lub saladero, kiedy został zaatakowany przez ocelota (Leopardus pardalis).

Czytaj też: Leniwce uratują ludzkość? Ich futro skrywa niezwykły skarb

Na nagraniu widać, jak leniwiec odpiera atak ocelota kilkoma szybkimi pchnięciami, zwiększając dystans od drapieżnika, dzięki czemu może dość szybko uciec wzdłuż kłody przecinającej lizawkę. Naukowcy z University of Texas w Austin przekonują, że załączony materiał wideo to prawdziwy skarb z kilku powodów.

Po pierwsze, ataki drapieżników nie są często rejestrowane przez kamerę. Po drugie, leniwce odwiedzają lizawki mineralne zwykle w nocy, kiedy jest to bezpieczniejsze. Po trzecie, leniwce nie były wcześniej uważane za cele dla ocelotów, więc nie jest jasne, co planował ten dziki kot.

Prof. Anthony Di Fiore mówi:

To bardzo interesujący film, ponieważ jest to jeden z niewielu przypadków, w których leniwiec dwupalczasty pojawił się w jednym z naszych filmów z fotopułapki i jedyny raz, kiedy pojawił się ocelot. W serii filmów widać ocelota, który prawdopodobnie próbuje polować na leniwca dwupalczastego. W pierwszym filmie ocelot najpierw próbuje ugryźć leniwca od tyłu, w szyję, a leniwiec odwraca się i macha na niego. Na drugim leniwiec powoli oddala się od ocelota na spodniej stronie pnia przecinającego lizawkę. Ocelot podąża za nim, a leniwiec zwraca na niego szczególną uwagę, nie pozwalając mu się zbliżyć.

Ze względu na ograniczone pole widzenia fotopułapki, nie da się stwierdzić na pewno, czy leniwiec zdołał uciec całkowicie bez szwanku. Badacze wrócili na miejsce zdarzenia dwa dni po nakręceniu filmów i nie znaleźli żadnych śladów leniwca.

Czytaj też: Ten drapieżnik nie ma prawa tu żyć. Zdjęcie ujawnia, kto zawitał do Kalifornii po 100 latach

Prof. Anthony Di Fiore dodaje:

Ten film stanowi migawkę interesujących aspektów historii naturalnej obu gatunków, pokazując możliwą relację ofiara-drapieżnik, która rzadko była brana pod uwagę, oraz pokazując aktywność dzienną głównie nocnego leniwca dwupalczastego. Film podkreśla również ryzyko, jakie podejmują zwierzęta nadrzewne, takie jak leniwce, gdy schodzą na dno lasu, aby skorzystać z lizawek mineralnych.

Odnotowano bardzo niewiele wizyt leniwców w lizawkach mineralnych – tylko jedna na prawie 4000 nocy w badaniu z 2011 roku. Oceloty zwykle zjadają mniejsze stworzenia, takie jak węże, żółwie i żaby, ale wiadomo, że mogą zaatakować większe ofiary.

Zarówno leniwce, jak i oceloty są zwierzętami trudnymi do badania i obserwacji. Są ciche, nieuchwytne i trudne do znalezienia na wolności. Teraz naukowcy chcą wykorzystać próbki DNA do lepszego określenia, jakie rodzaje zwierząt odwiedzają lizawki mineralne. We wstępnych badaniach zidentyfikowano już dwa gatunki leniwców, ale to tylko wierzchołek góry lodowej.