LEGO przekształca stare liny i olej silnikowy w miliony opon do zabawek

Największy na świecie producent opon? Nie Michelin, nie Bridgestone – to LEGO! Duński gigant zabawkowy każdego roku produkuje setki milionów miniaturowych opon do swoich zestawów. Teraz idzie o krok dalej – zamierza wytwarzać je w bardziej ekologiczny sposób.
Opony LEGO będą teraz wytwarzane z nowego materiału – rSEBS

Opony LEGO będą teraz wytwarzane z nowego materiału – rSEBS

Firma LEGO, znana na całym świecie z kultowych klocków, stawia kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju. Choć wielu kojarzy ją głównie z plastikowymi cegiełkami, to mało kto wie, że duńska marka jest również największym na świecie producentem… opon. Chodzi oczywiście o miniaturowe opony w różnego rodzaju zestawach LEGO. Teraz firma wprowadza nowe opony, w których 30 proc. składu pochodzi z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak zużyte liny, sieci rybackie oraz odzyskany olej silnikowy.

LEGO usprawnia proces produkcji opon do swoich zestawów

Nowe opony LEGO są wykonane z innowacyjnego materiału rSEBS (recycled Styrene-Ethylene-Butylene-Styrene), który powstał po pięciu latach intensywnych badań. Składa się on z przetworzonych odpadów morskich oraz oleju silnikowego i stanowi część strategii LEGO mającej na celu ograniczenie użycia pierwotnych surowców opartych na ropie naftowej.

Czytaj też: Przełomowe odkrycie szwajcarskich naukowców zmienia przyszłość recyklingu

Pierwsze partie opon z rSEBS są już dostępne w zestawach LEGO i będą stopniowo wprowadzane do standardowej produkcji w ciągu 2025 roku. Oznacza to, że użytkownicy na całym świecie nieświadomie otrzymują ekologiczne komponenty, przyczyniając się do redukcji odpadów.

Mimo że nie każdy zestaw LEGO zawiera opony, a wpływ rSEBS na ogólne zużycie plastiku przez firmę jest ograniczony, to każdy krok w stronę bardziej zrównoważonej produkcji ma znaczenie. LEGO produkuje bowiem około 220 milionów zestawów rocznie, a zmiany w składzie poszczególnych elementów mogą w dłuższej perspektywie mieć ogromny wpływ na środowisko.

Firma ma ambitny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych o 37 proc. do 2032 roku. Do tej pory przetestowała już około 600 różnych materiałów, szukając alternatyw dla tradycyjnych tworzyw sztucznych. Oprócz nowych opon LEGO pracuje również nad wykorzystaniem recyklingowanych surowców w innych elementach, takich jak osie pojazdów, przezroczyste części (np. szyby, które obecnie są produkowane z przetworzonego marmuru syntetycznego) czy kwiaty do dekoracji zestawów.

Nowe opony z rSEBS to nie pierwsza próba LEGO na drodze do ekologicznych zmian. W 2021 roku firma podjęła próbę produkcji klocków z recyklingowanych butelek PET. Po dwóch latach jednak doszła do wniosku, że nowa metoda paradoksalnie zwiększałaby ślad węglowy, co zmusiło ją do porzucenia tego planu. LEGO zdaje sobie sprawę, że jej klocki są praktycznie niezniszczalne, a ich produkcja wymaga specjalnych tworzyw sztucznych o unikalnych właściwościach. Znalezienie idealnego zamiennika pozostaje jednym z największych wyzwań firmy.

Tymczasem LEGO nadal nie przestaje zaskakiwać swoich fanów – zarówno jeśli chodzi o innowacyjne podejście do ekologii, jak i spektakularne projekty. Warto wspomnieć choćby o niezwykłym McLarenie P1 zbudowanym z klocków LEGO, który osiąga prędkość 64 km/h na torze wyścigowym – tym razem na naprawdę dużych kołach!

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.