Czy to koniec obaw o pożary elektryków? Japońska firma ma rozwiązanie problemu

Japońska firma Asahi Kasei wprowadza na rynek ognioodporny materiał, który jest w stanie znieść temperaturę 1300 stopni Celsjusza. Ma na niego chrapkę branżą akumulatorowa, bo może poprawić bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych.
Ten materiał może odmienić branżę pojazdów elektrycznych /Fot. Asahi Kasei

Ten materiał może odmienić branżę pojazdów elektrycznych /Fot. Asahi Kasei

Pojazdy elektryczne zyskują na popularności na całym świecie, ale obawy dotyczące bezpieczeństwa akumulatorów pozostają istotną barierą dla wielu potencjalnych nabywców. Dlatego właśnie producenci samochodów na całym świecie inwestują swój czas i pieniądze w poprawę bezpieczeństwa ogniw. Z pomocą przychodzi japońska firma Asahi Kasei.

Czytaj też: Szwajcarskie odkrycie: akumulator z niobem wytrzyma ponad 10 000 cykli ładowania

LASTAN to trudnopalna i wysoce elastyczna włóknina, która stanowi doskonałą alternatywę dla konwencjonalnych materiałów chroniących przed niekontrolowanym wzrostem temperatury. Materiał może wytrzymać płomienie do 1300oC, utrzymując odwrotną stronę poniżej 400oC. Według firmy, ma również ograniczający tester indeksu tlenowego (LOI) 50+ i ocenę UL94 5VA, zapewniając tym samym doskonałą odporność na ogień bez uszkodzeń konstrukcyjnych.

Ognioodporny materiał dla akumulatorów przyszłości

To materiały mineralne są obecnie najczęściej stosowane jako ochrona przed niekontrolowanym wzrostem temperatur, chociaż mają one swoje wady – są ciężkie i kruche. Nie da się ich formować do skomplikowanych kształtów, co sprawia, że ich przetwarzalność jest problemem dla producentów z branży motoryzacyjnej.

Czytaj też: “Bezmasowy” akumulator obiecuje 70-procentowy wzrost zasięgu samochodów elektrycznych

LASTAN to niemineralna tkanina ognioodporna, wytwarzana w procesie wypiekania w powietrzu specjalnego włókna akrylowego w temperaturze 200-300oC. Testy pokazują, że LASTAN ma ograniczający tester indeksu tlenowego (LOI) wynoszący 50 lub wyższy, znacznie przekraczając typowy standard ognioodporności wynoszący 27. Oznacza to, że jest znacznie bardziej odporny na zapalenie niż większość materiałów.

LASTAN może być używany jako zabezpieczenie akumulatorów litowo-jonowych /Fot. Asahi Kasei

W testach płomienia UL94 materiał otrzymał najwyższą możliwą ocenę, 5VA, i nie wytworzył żadnych dziur nawet po wystawieniu na działanie płomieni przez pełną minutę. Oprócz odporności na ogień, tkanina może również wytrzymać uderzenia pod wysokim ciśnieniem cząstek o wielkości 200-500 mikronów – mniej więcej szerokości ludzkiego włosa. Zapewnia również doskonałą izolację elektryczną, wytrzymując do 3,5 kV (kilowoltów) prądu przy grubości zaledwie 1 mm, co pomaga zapobiegać awariom elektrycznym.

LASTAN charakteryzuje się również wyjątkową przetwarzalnością, jest wysoce elastyczny, a jednocześnie zachowuje swoje właściwości użytkowe w arkuszach o grubości zaledwie 0,8 mm. Dzięki temu można go łatwo przetwarzać za pomocą zwykłych narzędzi, co przyczynia się do uproszczenia procesu produkcyjnego.
Mając zintegrowaną produkcję LASTAN obecnie w Japonii, Asahi Kasei rozważa produkcję w Stanach Zjednoczonych i innych krajach. Firma zaprezentuje nowy gatunek LASTAN na targach North American Battery Show, które odbędą się na początku października w Detroit.