Kronos w mitologii greckiej był bogiem rolnictwa i jednym z tytanów (synem Uranosa i Gai), często mylony z Chronosem. Pozbawił władzy nad światem swojego ojca, ale w obawie przed przepowiednią, połykał swoje dzieci tuż po urodzeniu. Kronos to także zaawansowany okręt podwodny, który łączy w sobie funkcjonalność komercyjną, ratowniczą i wojskową.
Czytaj też: Nowy okręt podwodny Chin będzie “koszmarem” dla Amerykanów
Opracowany przez Highland Systems, firmę z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kronos po raz pierwszy został zaprezentowany na wystawie NAVDEX 2023. Maszynę początkowo zbudowano z dwóch głównych powodów: do przewozu pracowników do podwodnych napraw oraz do zapewnienia luksusowych podróży turystycznych. Ale rosyjska inwazja na Ukrainę zmusiła Aleksandra Kuzniecowa, założyciela Highland Systems, do przeprojektowania okrętu do celów wojskowych.
Okręt podwodny Kronos miał wozić bogatych turystów, a tymczasem posłuży żołnierzom
Kronos ma wyraźnie hydrodynamiczny kształt, który pozwala na zwiększoną manewrowość pod wodą, przypominającą możliwości samolotu dzięki płetwom przypominającym skrzydła i wyposażonym w silniki manewrowe. Kadłub jest pokryty materiałem kompozytowym, który utrudnia jego wykrycie.
Czytaj też: Ukraina z kolejną innowacją. Ten robot ocali rannych żołnierzy
Kronos ma hybrydowy układ napędowy łączący generator diesla i mocny silnik elektryczny, osiągający prędkość do 80 km/h na powierzchni i 50 km/h pod wodą. Po pełnym naładowaniu może pływać przez 18 godzin na samym akumulatorze. Generator może sprawić, że czas ten wydłuży się o dodatkowe 36 godzin, co daje łącznie 54 godziny pracy w trybie hybrydowym.
Niesamowity okręt może operować na głębokościach do 100 m i wytrzymać maksymalne zanurzenie 250 m. Jego zasięg operacyjny to 1000 km, a ciekawą opcją jest możliwość autonomicznego sterowania. Jeżeli weźmiemy pod uwagę miejsce dla 10 pasażerów i ładunek o masie do 3 ton, łatwo sobie wyobrazić scenariusze, w których Kronos będzie błyszczał. Misje ratunkowe i transportowe to tylko te najważniejsze.
Jednak najważniejszą cechą Kronosa, która wielokrotnie była przytaczana, jest zdolność do wykonania natychmiastowego skrętu o 180 stopni przy pełnej prędkości (nawet 50 km/h pod wodą). Nie ma na świecie okrętu podwodnego porównywalnej wielkości, który pozwalałby na takie operacje. Warto dodać do tego, że Kronos może operować w wodach płytkich (15 m głębokości).
Kształt Kronosa sprawia, że pojazd jest cichszy i znacznie zwrotniejsze niż klasyczne łodzie podwodne w kształcie cygara. Według Highland Systems, jest to okręt podwodny typu stealth. Oprócz wystrzeliwania torped (maksymalnie sześć Black Scorpion) może także niezauważenie zbliżyć się do wolno poruszających się lub zacumowanych statków wroga, aby dołączyć miny magnetyczne, które następnie można zdetonować z bezpiecznej odległości.
Niestety, problemem są obecnie wysokie koszty rozwoju i budowy Kronosa, które mogą ograniczyć jego dostępność. Eksperci zwracają także uwagę na to, że Kronos nie został przetestowany w rzeczywistych scenariuszach bojowych, więc nie ma pewności, co do jego osiągów. Rozbieżność pomiędzy możliwościami teoretycznymi a wynikami operacyjnymi może czasami prowadzić do zastrzeżeń co do wdrażania takich technologii w krytycznych scenariuszach. Ukraińskie Siły Zbrojne są jednak gotowe zaryzykować i wdrożyć Kronosa do służby, by siał spustoszenie wśród rosyjskich jednostek pływających.