Kontrolki w samochodzie na desce rozdzielczej
Kontrolki samochodowe służą informowaniu kierowcy o działaniu poszczególnych układów i systemów oraz o usterce i innych zarejestrowanych nieprawidłowościach. Kłopot w tym, że wyposażenia w autach przybywa, a co za tym idzie – przybywa też lampek kontrolnych.
W latach 90., deskę rozdzielczą rozświetlało zaledwie kilka kontrolek, które były jasne i zrozumiałe niemal dla każdego kierowcy. Obecnie, tablica wskaźników niejednego samochodu przypomina bożonarodzeniową choinkę, a gdy kontrolki rozbłysną w trakcie jazdy, łatwo o panikę, tym bardziej, że niektóre ikony są całkowicie niezrozumiałe. Uspokajamy – o ile w niektórych sytuacjach, kontrolki rzeczywiście informują o poważnej awarii, to często zdarza się, że ostrzeżenia pojawiają się z mało istotnego powodu.
Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że większością układów w aucie steruje elektronika, która bywa kapryśna. Wystarczy chwilowy spadek napięcia w układzie lub błąd jednego z wielu czujników, by deska rozdzielcza rozświetliła się jak nowojorski Times Square. Nie zawsze oznacza to jednak, że zachodzi bezwzględna konieczność zatrzymana samochodu. Żeby móc to stwierdzić, najpierw trzeba jednak poznać znaczenie poszczególnych symboli.
Co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie?
Kontrolki samochodowe należy dzielić na trzy grupy – informacyjną, ostrzegawczą i ostrzegawczą z zaleceniem zatrzymania pojazdu.
Kontrolki informacyjne są oznaczane kolorem zielonym i niebieskim. Informują o działaniu danego systemu – oświetlenia, asystenta parkowania, asystenta zjazdu ze wzniesienia, napędu obu osi, reduktora i wielu innych. Co istotne, kolory te wskazują, że uruchomione systemy/układy działają w sposób prawidłowy.
Kontrolki ostrzegawcze są oznaczane kolorem pomarańczowym. Ta barwa często wywołuje strach wśród kierowców. Czy słusznie? Tak i nie. Pomarańczowe/żółte kontrolki w samochodzie informują o usterce, jednak ta zazwyczaj okazuje się niezbyt poważna. Takie ikony mogą wskazywać m.in. na zbyt niskie ciśnienie w oponach (gdy jego wartość nie osiągnęła jeszcze poziomu krytycznego, uniemożliwiającego dalszą jazdę), przepaloną żarówkę czy zbyt niski poziom oleju w silniku (jednak nadal daleki od krytycznego). Żółta kontrolka może też wskazywać na problemy z układem wtryskowym i/lub wydechowym.
Żółte lampki kontrolne w samochodzie nakazują zatem sprawdzenie układu, na który wskazują, albo zachowanie wzmożonej czujności względem tego systemu. Zdarza się jednak, że żółty/pomarańczowy kolor lampki kontrolnej wprowadzi błędną sugestię, gdyż wcale nie wskazuje na zbliżającą się lub występującą awarię.
Powyższa sytuacja dotyczy przede wszystkim kontrolki sygnalizującej działanie tylnych świateł przeciwmgielnych – nawet gdy układ ten pracuje w sposób prawidłowy, lampka kontrolna świeci się kolorem żółtym/pomarańczowym. Jest to o tyle uzasadnione, że jazda z włączonymi światłami przeciwmgielnymi, gdy te nie są już potrzebne, może przeszkadzać innym użytkownikom drogi. Mniej uzasadnione jest natomiast użycie ostrzegawczego koloru w kontrolkach informujących o działaniu ogrzewania szyby tylnej i przedniej.
Niektórych pomarańczowych kontrolek nie należy jednak bagatelizować. Dotyczy to m.in. słynnego w środowisku kierowców symbolu “CHECK ENGINE”. Interwencja niektórych właścicieli samochodów często ogranicza się jedynie do wykasowania błędu lub odłączenia akumulatora na kilka minut, co może dezaktywować ostrzeżenie. Takie działanie może jednak pociągnąć za sobą poważne skutki, przede wszystkim – finansowe. To samo dotyczy ignorowania kontrolki niesprawnych świec żarowych i niedrożnego filtra cząstek stałych – gdy ich kolor zmieni się na czerwony, dalsza jazda nie będzie możliwa.
Czerwone kontrolki w samochodzie także pełnią funkcję ostrzegawczą, z tą różnicą, że często wskazują na poważną awarię, czasami nawet uniemożliwiającą dalszą jazdę. Nie jest to jednak regułą, bo czerwonym kolorem oznaczone są też ikonki informujące o niezapiętych pasach bezpieczeństwa i niedomkniętych drzwiach lub klapie bagażnika.
CZYTAJ TAKŻE: Karta pojazdu. Kto ją wydaje, od kiedy i czy jest obowiązkowa?
Kontrolki w samochodzie na desce rozdzielczej – opis
Kontrolki samochodowe często bywają niejasne, dlatego poniżej zamieszczamy szczegółowy opis najczęściej spotykanych ikonek.
Kontrolki zielone/niebieskie:
- światła mijania – reflektor z czterema pochylonymi paskami,
- światła przeciwmgielne przednie – reflektor z trzema paskami, przeciętymi falowaną linią,
- światła pozycyjne – symbol dwóch przeciwstawnych reflektorów, każdy z trzema paskami,
- światła drogowe – niebieska ikona o kształcie reflektora z trzema lub czterema paskami,
- kierunkowskaz – najczęściej zielone strzałki, lewa i prawa,
- tempomat – symbol prędkościomierza z zewnętrzną strzałką,
- asystent ruszania ze wzniesienia – symbol samochodu na pochyłości,
- system wspomagając parkowanie – zamknięta w okręgu litera P z rozchodzącą się falą.
Kontrolki żółte/pomarańczowe (tylko pierwsza z opisanych pełni funkcję informacyjną, reszta to kontrolki ostrzegawcze):
- światła przeciwmgielne tylne – skierowany w prawo reflektor z trzema paskami, przeciętymi falowaną linią,
- rezerwa paliwa – symbol małego dystrybutora,
- CHECK ENGINE – symbol bloku silnika,
- ciśnienie w oponach – symbol niepełnego okręgu z bieżnikiem na dole i wykrzyknikiem w środku,
- usterka oświetlenia – ikona żarówki z wykrzyknikiem w środku,
- świece żarowe – symbol spirali,
- skrzynia biegów – ikona koła zębatego z wykrzyknikiem w środku,
- ESP – napis ESP lub trójkąt ujęty w kole zamkniętym i niezamkniętym.
Kontrolki czerwone:
- zbyt wysoka temperatura płynu chłodniczego – termometr prostopadły do dwóch fal,
- niski i minimalny poziom oleju – dzbanek/kapilarka z kroplą i bagnet z kroplą,
- układ ładowania – symbol akumulatora,
- układ wspomagania kierownicy – symbol kierownicy z wykrzyknikiem,
- klocki hamulcowe – koło z przerywanymi liniami po obu stronach,
- ABS – napis ABS ujęty w kole zamkniętym i niezamkniętym,
- sygnał ogólny, niewskazujący na szczegóły usterki – trójkąt z wykrzyknikiem w środku.
Czerwone kontrolki w samochodzie – ostrzeżenie?
Kontrolki samochodowe o czerwonym kolorze, jak zostało to wcześniej wskazane, mogą pełnić też funkcję informacyjną, ale w tym przypadku, zawsze jest to informacja ostrzegawcza, jak np. “domknij drzwi” lub “zapnij pasy”.
W większości sytuacji, czerwone lampki w samochodzie wskazują jednak na awarię, ale nie zawsze oznacza to, że zatrzymanie pojazdu jest bezwzględnie konieczne. Przykładowo, może się zdarzyć, że żółtym kontrolkom wskazującym na usterkę układów ABS i ESP, towarzyszy także czerwona ikonka informująca o niesprawności układu hamulcowego. w takim przypadku, dalsza jazda jest możliwa, jednak kierowca robi to na własną odpowiedzialność i powinien pamiętać, że systemy asystujące są nieaktywne.
CZYTAJ TAKŻE: Od A do I. Które klasy samochodów są uważane za najlepsze?