“Szwajcarski scyzoryk” wśród turbin wiatrowych. Wyjątkowa instalacja w niemieckim porcie

Port Emden w Niemczech zainstalował nowatorską turbinę wiatrową firmy FlowGen, zdolną do wygenerowania 45 000 kWh energii rocznie. Innowacyjny system kontenerowy nie tylko zasili główną bramę portu i oświetli parking, ale także stanie się pionierskim rozwiązaniem w zrównoważonym zarządzaniu energią w portach.
Kontenery – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Kontenery – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Port Emden, zarządzany przez Niedersachsen Ports (NPorts), stał się pierwszym portem na świecie, który zainstalował nowoczesną kontenerową turbinę wiatrową stworzoną przez szwajcarski start-up FlowGen. System ten, określany mianem “szwajcarskiego scyzoryka” wśród turbin, jest znacznie bardziej wszechstronny niż tradycyjne instalacje wiatrowe.

Turbina wiatrowa w kontenerze – kompaktowa jak scyzoryk

Określenie “szwajcarski scyzoryk” doskonale oddaje wielofunkcyjność tej turbiny. Oprócz produkcji energii elektrycznej, system jest wyposażony w panele fotowoltaiczne, magazyny energii oraz infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki temu może pełnić wiele ról jednocześnie, co czyni go wyjątkowym rozwiązaniem na rynku energetycznym.

Czytaj też: Turbiny wiatrowe do lamusa? Ta konstrukcja wygląda jak kolejka górska, a poleca ją sam Bill Gates

Turbina FlowGen została zaprojektowana w formie kontenera, co sprawia, że jest łatwa w transporcie i montażu. Instalacja w porcie Emden zajęła zaledwie dwa dni (od 5 do 7 lutego), a koszty były znacznie niższe niż w przypadku budowy klasycznej elektrowni wiatrowej.

Thomas Troster, kierownik projektów inżynierii elektrycznej w NPorts, wyjaśnia:

Turbiny kontenerowe to małe instalacje o wysokiej wydajności. Nasza turbina ma generować ponad 45 000 kWh energii elektrycznej rocznie.

Rozwiązanie FlowGen składa się z dwóch turbin ustawionych diagonalnie względem siebie oraz lekkiego masztu i łopat wykonanych z kompozytów. Wszystkie systemy sterowania, magazyny energii oraz infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych są umieszczone wewnątrz kontenera. Taka konstrukcja pozwala na instalację nawet w miejscach o ograniczonej przestrzeni, co jest ogromnym atutem w dynamicznie rozwijających się portach i obszarach przemysłowych. Co więcej, turbiny te mogą działać niezależnie od sieci energetycznej, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla lokalizacji oddalonych od głównych źródeł zasilania.

Pierwsza kontenerowa turbina wiatrowa już działa w niemieckim porcie /Fot. NPorts

Holger Banik, Dyrektor Zarządzający NPorts, podkreśla:

Małe rozwiązania o dużej wydajności, takie jak to, są idealne do testowania nowych pomysłów. Cieszymy się z każdej innowacji, która wspiera naszą strategię zrównoważonego rozwoju – bez względu na skalę projektu.

Instalacja tej nowoczesnej turbiny jest częścią projektu Renewable Energy Development and Intelligent Implementation in Ports (REDIIP), którego celem jest zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze portowej. NPorts przyjął podejście, w którym nie liczy się skala projektu, ale jego wpływ na środowisko i efektywność energetyczna.

Dirk Küster, CEO FlowGen, nie kryje entuzjazmu:

Jesteśmy zaszczyceni, że nasza Mobilna Zielona Centrala została zainstalowana w porcie Emden. Wierzymy, że projekt ten odegra pionierską rolę w zrównoważonym zaopatrzeniu portów i innych infrastruktur w energię. Nasze rozwiązania pokazują, że można efektywnie wykorzystywać energię wiatrową nawet na niewielką skalę.

Warto podkreślić, że FlowGen nie ogranicza się tylko do portów. Ich modułowe turbiny mogą znaleźć zastosowanie w różnorodnych lokalizacjach – od obszarów przemysłowych po komercyjne i mieszkalne, dostarczając czystą energię tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.