Kliknij i weź udział w konkursie na kreatywne widzenie przyszłości.
We wrześniu 2021 roku minęła setna rocznica urodzin Stanisława Lema. Z tej okazji ogłoszono Rok Stanisława Lema – najwybitniejszego przedstawiciela polskiej fantastyki i równocześnie jednego z najpoczytniejszych pisarzy science-fiction na świecie, autora m. in. „Cyberiady”, „Solaris” czy „Bajek robotów”. Jego książki zostały przetłumaczone na ponad 40 języków, a ich łączny nakład przekroczył 30 milionów egzemplarzy!
Stanisław Lem – pisarz i wizjoner
Jego sława to nie dzieło przypadku. Stanisław Lem był nie tylko pisarzem, ale również filozofem, wizjonerem, który przewidział przyszłość, w której żyjemy. Stworzył w literaturze kultowe wynalazki współczesności kilka dekad wcześniej, niż rozpoczęły się nad nimi prace badawczo-rozwojowe.
Już w latach 50-tych i 60-tych Stanisław Lem opisał:
- Internet – „Planetarne sieci komputerowe” („Dialogi”, 1957),
- Google – „Trion” („Obłok Magellana”, 1955),
- smartfon – „Kieszonkowy odbiornik wywoławczy” („Obłok Magellana”, 1955),
- audiobook – „Lekton” („Powrót z gwiazd”, 1961), Kindle – „Opton” („Powrót z gwiazd”, 1961),
- gry komputerowe („Cyberiada”, 1965),
- drony i nanotechnologię – „Pył elektroniczny” („Cyberiada”, 1965),
- VR, czyli wirtualną rzeczywistość – „Fantomanton” (“Summa Technologiae”, 1964).
Ta historia nie pozostawia wątpliwości: kreatywność w połączeniu z dorobkiem kultury narodowej, może skutecznie napędzać gospodarkę i przyczyniać się do jej rozwoju.
Kreatywność tworzy lepszy świat!
Globalne trendy promocji gospodarczej wskazują w ostatnich dekadach na rosnącą rolę przemysłu kreatywnego i kultury. To przekłada się m. in. na pojawianie się nowych miejsc pracy. Wskazują na to raporty UNESCO z lat 2014-2017. W raportach tych pojawił się nowy termin – „Cultural Times”, wskazujący właśnie na znaczenie kultury i przemysłu kreatywnego, dla pobudzania wzrostu ekonomicznego.
Ocenia się, że przemysł kreatywny generuje ok. 250 miliardów USD przychodów w ciągu roku (!) i daje impuls do stworzenia około 29,5 milionów miejsc pracy. Przykłady skutecznych działań na tej płaszczyźnie dostarczają m.in. Irlandia, RPA, Kanada (zwłaszcza prowincja Ontario) i Izrael. Kraje te są pionierami konsekwentnych kampanii promocyjnych, które mają na celu wspieranie przemysłu kreatywnego.
Młodzi twórczy z„Let’s Lem!”
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że Polska może pochwalić się na świecie takimi wielkimi wynalazcami, jak Jan Czochralski („ojciec elektroniki”, twórca monokryształów i radiomikroskopu), Jan Szczepanik (twórca kamizelki kuloodpornej), Józef Bożek (twórca samochodu osobowego), Ignacy Łukaszewicz (twórca lampy naftowej i przemysłu naftowego), Henryk Magnuski (twórca walki-talki), Jan Szczepanik i Julian Ochorowicz (twórcy telektroskopu – protoplasty dzisiejszego telewizora), Józef Hofmann (twórca wycieraczek samochodowych) czy Stanisław Ulam (współtwórca bomby wodorowej). Każdy z nich osiągnął sukces właśnie dzięki twórczemu myśleniu!
Ale kreatywność rozpoczyna się już we wczesnym okresie edukacji podstawowej dzieci i młodzieży. Rozbudzanie jej w tym okresie ma nieocenione skutki dla rozwoju młodego człowieka, co z kolei może mieć realne przełożenie na przyszłość naszego kraju.
Dlatego tegoroczna edycja Sense Poland (projektu zainicjowanego w 2019 w Nowym Jorku, którego głównym celem jest propagowanie poznawania Polski wielozmysłowo), zaczyna się właśnie tutaj – w szkołach podstawowych i liceach. Angielski idiom „Let’s Lem!” ma zachęcić młodzież biorącą udział w konkursie do ujawnienia swoich fantastycznych pomysłów – pomysłów, które mogą stać się realnym obiektem w przyszłości.
Zwrot ten ma również zapaść im głęboko w pamięć, którym można pochwalić się na świecie, będąc dumnym z powodu Lema oraz polskich osiągnięć, u podstaw których leży właśnie kreatywne myślenie.
Co czeka na zwycięzców konkursu?
Najciekawsze pomysły młodzieży biorącej udział w konkursie znajdą się w publikacji książkowej (e-book) pod tytułem – „Let’s Lem”. A być może za kilkanaście lat, efektem „lemowania” będzie kolejny polski wynalazek, który wpłynie na losy świata.
Mecenasem edycji edukacyjnej Sense Poland 2021 jest KGHM Polska Miedź – lider innowacyjności w Polsce i na świecie. Status międzynarodowej korporacji obliguje KGHM do coraz szerszych badań nad rozwojem. Innowacje to bowiem klucz do dalszego poszerzania wiedzy i doświadczenia firmy.
KGHM dla zrównoważonego rozwoju
KGHM jest jednym z czołowych producentów miedzi oraz srebra na świecie (2. miejsce w produkcji srebra i 7. w produkcji miedzi w 2020 roku). KGHM jako sygnatariusz Agendy 2030 funkcjonuje w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, uwzględniając w swoich codziennych zobowiązaniach takie obszary jak Społeczeństwo, Środowisko, Ekonomia i Gospodarka, Bezpieczeństwo oraz Efektywność Zasobowa. W ramach swojej polityki CSR, KGHM realizuje oraz wspiera dziesiątki wydarzeń i projektów.
Zgodnie z założeniami swojej strategii, zarząd KGHM prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju, współpracując z okolicznymi gminami. Miedziowa spółka zatrudnia mieszkańców pobliskich miejscowości, wspiera lokalnych sportowców poprzez sponsoring oraz wspomaga samorządy lokalne i pro-społeczne programy przez nie realizowane.
Ponadto KGHM prowadzi szeroko zakrojone działania CSR poprzez działalność swojej Fundacji, która wspiera finansowo wybrane projekty w czterech obszarach: zdrowia i bezpieczeństwa, sportu i rekreacji, kultury i tradycji oraz nauki i edukacji.
Więcej informacji o konkursie: www.sensepoland.com/letslem