Ta tzw. koleba skalna została odkryta w 2018 roku, natomiast w 2021 stanowiła ona cel ekspedycji, w której wziął udział Maciej Grzelczyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Najbardziej intrygującym elementem okazała się sztuka naskalna. I choć została ona w dużej mierze zniszczona na skutek upływającego czasu oraz warunków pogodowych, to to, co przetrwało do dziś może wprawiać w osłupienie.
W Amak’hee 4 znaleziono bowiem między innymi wizerunki humanoidalnych postaci z nienaturalne dużymi głowami. Koleba znajduje się w parku Swaga Swaga Game Reserve. Archeolodzy nie są jeszcze w stanie określić, kiedy dokładnie była ona zamieszkała, jednak wstępne szacunki sugerują, że mogło to mieć miejsce jeszcze kilkaset lat temu. Niemal wszystkie rysunki zostały wykonane z wykorzystaniem czerwonego pigmentu: wyjątek stanowi pięć sylwetek uwiecznionych za pośrednictwem koloru białego.
Trójka tajemniczych postaci w schronieniu skalnym
Nawet jeśli ostatni mieszkańcy wykorzystywali to schronienie stosunkowo niedawno, to tamtejsza sztuka naskalna musi być znacznie starsza. Mając na uwadze obecność stopień zwietrzenia pigmentu oraz nieobecność jakichkolwiek udomowionych zwierząt na ścianach, można przypuszczać, że autorami rysunków byli członkowie społeczności prowadzącej łowiecko-zbieracki tryb życia. Wśród uwiecznionych istot, poza tajemniczymi postaciami o humanoidalnym wyglądzie i dużych głowach, można też wymienić między innymi antylopy gnu, żyrafy, bawoły czy elandy zwyczajne.
Oczywiście to wspomniane postacie budzą największe zainteresowanie. Ich głowy przywodzą nieco na myśl czaszki i rogi bawołów. Problem w tym, że w kulturze ludu Sandawe, wywodzącego się od dawnych mieszkańców tego regionu, nie pojawiają się tego typu motywy. Być może na skale uwieczniono więc coś innego. Sprawy przybierają jeszcze bardziej intrygujący obrót, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, iż niedaleko Amak’hee 4, w regionie Kondoa w środkowej Tanzanii znaleziono dwa inne rysunki naskalne, które wyglądają bardzo podobnie.
Jeśli chodzi o szczegóły dotyczące wspomnianej trójki postaci, to w trzech miejscach są one połączone linią biegnącą przez środkową część ich tułowia. Istoty są do siebie podobne: posiadają nogi i ręce, a ich ciała są wydłużone, natomiast głowy – bardzo duże. W przypadku regionu Kondoa zdarza się, że niektóre z tamtejszych stanowisk są nadal wykorzystywane przez przedstawicieli kultury Sandawe. Służą one do prowadzenia rytuałów, dlatego pomoc lokalnych mieszkańców może okazać się kluczowa w rozwiązaniu całej zagadki.