Czy kawa na pewno jest zdrowa? Odpowiedź mamy w genach

Kawa jest jednym z najpowszechniejszych napojów na świecie, ale czy na pewno dla każdego jest równie zdrowa? Najnowsze badania potwierdziły, że to zależy, a odpowiedź jest zapisana w naszych genach.
Kawa to najpopularniejszy napój na świecie /Fot. Unsplash

Pierwszą kawę niektórzy piją o 7:00 rano, a inni czekają z tym do 10:00. Ilu smakoszy, tyle sposobów picia kawy. Nie ma co się dziwić, bo prawdopodobnie jest to najpopularniejszy napój na świecie. Niektórzy “nie myślą” bez filiżanki porannej kawy, a inni konsumują ją dla walorów smakowych. Ale skąd tak naprawdę bierze się nasze upodobanie do kawy? Czy dziedziczymy to po rodzicach, czy jest to kwestia środowiska, w którym żyjemy.

Czytaj też: Kawa chroni przed groźną chorobą. To ważny argument za dodatkową filiżanką dziennie

Naukowcy z Schulich School of Medicine & Dentistry i University of California San Diego (UCSD) wykorzystali dane genetyczne, a także samodeklarowane liczby dotyczące spożycia kawy, aby przeprowadzić badanie asocjacyjne w całym genomie (GWAS). Tego typu badania wykorzystują duże ilości danych genetycznych, aby pomóc zidentyfikować warianty genetyczne związane z konkretną chorobą lub pewnymi cechami zdrowotnymi. Naukowcy porównali cechy genetyczne dotyczące spożycia kawy z bazy danych 23andMe w USA z jeszcze większym zestawem danych z UK Biobank. Szczegóły opisano w czasopiśmie Neuropsychopharmacology.

Dr Hayley Thorpe z Western’s Schulich Medicine & Dentistry mówi:

Wykorzystaliśmy te dane, aby zidentyfikować obszary genomu związane z tym, czy ktoś jest bardziej, czy mniej skłonny do spożywania kawy, a następnie zidentyfikować geny i biologię, które mogą leżeć u podstaw spożycia kawy.

Kawa nie każdemu smakuje tak samo

Wyniki wykazały wpływ genetyczny na spożycie kawy. Innymi słowy, konkretne warianty genu odziedziczone po rodzicach wpływają na to, ile filiżanek kawy spożywamy. Z drugiej strony, wnioski dotyczące skutków zdrowotnych picia kawy nie były tak jednoznaczne.

Czytaj też: Kawa pomaga w każdym wieku. Odkryto kolejny ważny powód, by pić ją regularnie

Badanie GWAS przeprowadzone przez na 130 153 Amerykanach z 23andMe zostało porównane z podobną bazą danych UK Biobank obejmującą 334 649 Brytyjczyków. Porównanie ujawniło spójne pozytywne powiązania genetyczne między kawą a szkodliwymi skutkami zdrowotnymi, takimi jak otyłość i używanie substancji psychoaktywnych w obu populacjach.

Kawa – zdjęcie poglądowe /Fot. jcomp, Freepik

Nie oznacza to, że osoba pijąca kawę będzie używać innych substancji lub rozwinie się u niej otyłość, a raczej, że genetyczna predyspozycja do picia kawy jest w jakiś sposób związana z tymi cechami. Sprawy komplikują się, gdy weźmiemy pod uwagę zaburzenia psychiczne.

Dr Hayley Thorpe wyjaśnia:

Przyjrzyjmy się na przykład genetyce lęku, czy chorobie afektywnej dwubiegunowej i depresji: w zestawie danych 23andMe mają one tendencję do pozytywnej korelacji genetycznej z genetyką spożycia kawy. Ale w UK Biobank widać odwrotny wzorzec, gdzie mają one negatywną korelację genetyczną. To nie jest to, czego się spodziewaliśmy.

Chociaż badanie uzupełnia istniejącą literaturę i pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób kawa może wpływać na zdrowie danej osoby, potrzeba kolejnych prac, aby zrozumieć związek między kawą, używaniem innych substancji i problemami zdrowotnymi w różnych środowiskach.