Przeczytaj także: Jedna rodzina, kilka języków
Większość ludzi na świecie uczy się mówić więcej niż jednym językiem w ciągu swojego życia. Niektórym z nich przychodzi to z wielką łatwością, szczególnie wtedy, kiedy uczą się różnych języków jednocześnie, albo kiedy zaczynają we wczesnym dzieciństwie.
Badacze z Montreal Neurological Institute and Hospital – The Neuro przy McGill University w Kanadzie oraz z Oxford University w Zjednoczonym Królestwie stwierdzili, że wzorce rozwoju mózgu są podobne, jeżeli uczysz się jednego lub dwóch języków już od urodzenia.
Aczkolwiek uczenie się drugiego języka w późniejszym dzieciństwie po tym, jak już zyskaliśmy biegłość w pierwszym (rodzimym) języku, w rzeczywistości modyfikuje strukturę mózgu, a zwłaszcza dolną korę czołową. Lewa dolna kora czołowa staje się grubsza, a prawa dolna kora czołowa staje się cieńsza.
Kora mózgowa to wielowarstwowa masa neuronów, która odgrywa znaczącą rolę dla funkcji mózgowych, takich jak myślenie, język, świadomość oraz pamięć.
Nowe badanie sugeruje, że fakt uczenia się drugiego języka po okresie niemowlęcym stymuluje nowy wzrost neuronów oraz połączeń między neuronami, zupełnie tak, jak stwierdzono to dla uczenia się złożonych zadań motorycznych, takich jak żonglowanie.
Autorzy tych prac przypuszczają, że trudności, jakie niektórzy ludzie mają z nauczeniem się drugiego języka w życiu późniejszym, można wyjaśnić na poziomie strukturalnym.
Dr Denise Klein, główna autorka badania z The Neuro, mówi: – Im później w dzieciństwie uczymy się drugiego języka, tym większe są zmiany w dolnej korze czołowej. Rezultaty naszego badania pokazują, że wiek, w którym uczymy się drugiego języka, jest kluczowy dla rozwoju struktur mózgu odpowiedzialnych za proces uczenia się języków.
Aby dojść do tych wniosków, badacze posłużyli się skanami MRI 66 osób dwujęzycznych i 22 osób monojęzycznych obojga płci, żyjących w Montrealu.
(Źródło: http://www.sciencenews.pl)