Jeep: historia marki
Jeep tak, jak wiele innych marek zaczynających od produkcji samochodów terenowych, jest dziełem potrzeby, jaką zgłaszała wojenna rzeczywistość. W czerwcu 1940 dowództwo amerykańskiej armii rozpisało przetarg na budowę lekkiego samochodu rozpoznawczego. Zaproszenia wysłano do 135 producentów, jednak kluczową rolę w tej historii odegrały trzy firmy – Willys-Overland, American Bantman Car Manufacturing Company i Ford.
Pierwszy egzemplarz prototypowy lekkiej terenówki był gotowy po 49 dniach. Egzemplarz nazwany Willys Quad został opracowany przez Delmara G. Roosa – wiceprezesa działu inżynierii w zakładach Willys-Overland. Ford zaprezentował natomiast model GP.
W marcu 1941 roku dowództwo sił zbrojnych USA ogłosiło kolejny etap przetargu. Każdy z trzech producentów miał za zadanie wyprodukować 1500 samochodów. Przeprowadzone w warunkach polowych testy wskazały na przewagę pojazdu opracowanego przez Willys-Overland i to właśnie ten model został wybrany do pełnienia funkcji podstawowego samochodu armii USA.
Model Willys Quad stał się podstawą do budowy modelu Willys MA, a później Willys MB. Wojskowa terenówka została odchudzona do granic możliwości – w nadwoziu pojawiły się głębokie wcięcia a we wnętrzu, tylko to, co było potrzebne do jazdy. Tak przygotowany pojazd ważył zaledwie 980 kg. Firma Willys-Overland wyprodukowała ponad 268 tysięcy egzemplarzy, dostosowanych do potrzeb armii.
Do dziś nie wiadomo, skąd wzięła się nazwa Jeep. Jedna z wersji, która wydaje się być najbardziej prawdopodobna, wskazuje, że jest to nieco zmodyfikowany, fonetyczny zapis głosek GP, czyli skrótu słów general purpose – ogólnego przeznaczenia.
Gdy działania wojenne dobiegły końca, firma Chrysler zastrzegła znak towarowy Jeep. Miało to związek z planami wdrożenia do produkcji samochodu użytkowego, który byłby odpowiedzią na potrzeby mieszkańców rolniczych stanów. Jeep CJ-2A został zaprezentowany w 1945 roku. Samochód był prostą terenówką, która tylko nieznacznie różniła się od wojskowego pierwowzoru. Po 4 latach, model ten zastąpiła kolejna generacja, nazwana CJ-3A.
W 1953 roku producent przedstawił model CJ-3B. O ile różnice między dwiema poprzednimi generacjami były ledwie subtelne, to w tym przypadku, zmiany były już widoczne gołym okiem. Nadwozie charakteryzowało się zmienioną maską i nową kratownicą chłodnicy. Wprowadzenie tych zmian było podyktowane zastosowaniem nowej jednostki napędowej – 4-cylindrowego silnika Hurricane F-Head.
W 1953 roku firma Willys-Overland połączyła się z przedsiębiorstwem Kaiser Company, które nabyło firmę za 60 mln dolarów. Od tej pory, Willys-Overland funkcjonował jako Willys Motors, a nowe modele, sygnowane marką Jeep, były dystrybuowane w ramach wspólnej sieci handlowej. W 1955 roku, przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Kaiser Jeep, a w ofercie pozostały wyłącznie samochody terenowe. Mniej więcej wtedy, pierwszy raz użyty został termin “sport utility vehicle” (samochód sportowo-użytkowy).
W 1962 roku rozpoczęła się produkcja modelu Wagoneer – pierwszego pełnoprawnego SUV-a. Samochód był wyposażony w 6- lub 8-cylindrowy silnik, który współpracował z automatyczną skrzynią biegów. Przednie zawieszenie charakteryzowało się niezależną konstrukcją. Taka konstrukcja, w połączeniu z bogato wyposażonym wnętrzem, zapewniała dobry komfort podróżowania po utwardzonych drogach, jednak samochód nadal pozostawał sprawny terenowo.
W 1970 roku Jeep został sprzedany koncernowi American Motors. W efekcie tej transakcji powstała marka AMC Jeep. Nowy właściciel położył jeszcze większy nacisk na produkcję samochodów, szosowych, które poradzą sobie także w warunkach terenowych. Powstał wówczas większy i bardziej luksusowy model Grand Wagoneer i mniejszy Cherokee. Samochody typowo terenowe nie zniknęły jednak z oferty marki. Modele nawiązujące do kultowego protoplasty wciąż pozostawały w produkcji.
Pod koniec lat 70., firma AMC nawiązała współpracę z Renault. Francuski producent zajął się europejską dystrybucja Jeepa. W 1985 roku, marka Jeep została przejęta przez Chryslera. W tym czasie, pojawił się nowy SUV o luksusowym charakterze i wybitnych zdolnościach poruszania się poza utwardzonymi drogami – model Grand Cherokee. W tym czasie, powstał też kultowy Wrangler – spadkobierca legendy Willysa, który do dziś pozostaje jedną z najlepszych seryjnych terenówek.
W 1998 roku, Chrysler połączył się z koncernem Daimler-Benz. Nieudane partnerstwo, które niemieckiemu przedsiębiorstwu przyniosło ogromne straty finansowe, przetrwało do 2007 roku. Jeep wypłynął na szerokie wody dopiero w 2014 roku, kiedy Chrysler połączył się z koncernem FIAT.
Jeep: oferta
Jak dziś wygląda oferta marki Jeep? Modele typu SUV stanowią trzon sprzedaży, ale legenda zobowiązuje, więc w portfolio nadal znajdują się bezkompromisowe terenówki.
Rolę najmniejszego samochodu pełni model Renegade, który dzieli wiele rozwiązań z Fiatem 500 X. Nad nim plasuje się Jeep Compass – kompaktowy SUV. Klasę średnią reprezentuje Jeep Cherokee. Flagowym okrętem marki pozostaje Grand Cherokee, a rolę najbardziej terenowego modelu pełni Wrangler, oferowany w kilku wariantach terenowych, z których najdzielniejsza jest wersja Rubicon, nazwana na cześć najbardziej wymagającego szlaku terenowego.
Mówiąc o terenowych Jeepach, nie można nie wspomnieć o linii Trailhawk, obejmującej model Renegade, Compass, Cherokee i Grad Cherokee. Samochody oznaczone tym znakiem mają zmodyfikowane zawieszenie, napęd i elementy nadwozia, wszystko po to, żeby były jeszcze dzielniejsze w terenie.
W ofercie amerykańskiego producenta znajduje się też linia 4xe, obejmująca hybrydy typu plug-in. W wersji z napędem spalinowo-elektrycznym oferowany jest Jeep Renegade i Compass.
Jeep: ile kosztuje?
Jeep z całą pewnością nie jest marką budżetową, ale w zestawieniu z europejską konkurencją, ceny amerykańskich SUV-ów nie wydają się być nadmiernie wygórowane.
Podstawowy model Renegade został wyceniony na ok. 74 tys. zł. Cennik większego Compassa otwiera kwot ok. 90 tys. zł. Cherokee kosztuje minimum 180 tys. zł, a flagowy Grand Cherokee (w wersji podstawowej) – 242 tys. zł. Najtańszy Wrangler to wydatek rzędu 187 tys. zł.
Jeep: ciekawostki
W trakcie wojny Jeepy były produkowane przez trzy przedsiębiorstwa – Willys-Overland, American Bantman i Ford.
Geneza nazwy Jeep wciąż pozostaje niejasna. Jedna wersja wskazuje na pochodzenie od nazwy GP – wojskowego samochodu Forda. według innej teorii, słowo Jeep nawiązuje do Eugene the Jeep – postaci z kreskówki “Popeye”. Najprawdopodobniej, kultowa marka to jednak fonetyczny zapis skrótu GP, czyli general purpose.
Jeep Wagoneer był pierwszym w historii samochodem terenowym, który do przeniesienia napędu używał automatycznej skrzyni biegów.
Jeep Renegade – najmniejszy SUV w ofercie amerykańskiego producenta – bazuje na Fiacie 500 X.
Jeep Grand Cheroke Trackhawk zdobył tytuł najmocniejszego i najszybszego SUV-a. Potężna maszyna, wyposażona w 700-konny silnik 6,2 V8, mogła rozpędzić się do 100 km/h w czasie 3,7 sekundy i osiągała prędkość maksymalną 290 kmh.
Jeep: nagrody
Auta Jeep to prawdziwa legenda w świecie off-roadu, a ich wybitne zdolności terenowe zostały docenione przez ekspertów z całego świata. Potwierdzają to nagrody, które Jeepy zdobyły w wielu prestiżowych plebiscytach:
- 2010-2019 – tytuł 4x4x/SUV Roku, w plebiscycie SEM Awards, dla modelu Wrangler,
- 2017 – zwycięstwo w plebiscycie 4×4 of the Year, w kategorii “Small SUV”, dla modelu Renegade,
- 2017 – zwycięstwo w plebiscycie 4×4 of the Year, w kategorii “Off-Road Awards”, dla modelu Wrangler,
- 2017 – zwycięstwo w plebiscycie 4×4 of the Year, w kategorii “4×4 Manufacturer of the Year”, dla marki Jeep,
- 2018 – trzecie miejsce w plebiscycie Best Cars, w kategorii “Modele najkorzystniejsze cenowo”, dla modelu Cherokee,
- 2019 – tytuł 4×4 of the Year dla modelu Wrangler.