“Żeby zrobić karierę, trzeba przede wszystkim chcieć ją zrobić” – twierdzi Magdalena Nawłoka, członek zarządu Kopex Group. Przy czym ta nasza chęć to dopiero początek drogi. Poza tym liczą się predyspozycje genetyczne, rzetelna ocena własnych umiejętności i talentów, gotowość do regularnego pogłębiania wiedzy oraz ciągłego rozwoju. Potrzebna jest też ogromna determinacja i dystans niezbędny zwłaszcza w momentach porażki. I koniecznie trzeba zbudować sobie inny świat niż praca.
Bohaterki mojej książki „Liderki biznesu. Jak zwyciężać i zdobywać świat” podpowiadają, czym się kierować, by mieć dobra pracę i dobre życie.
1. Zobacz, czym dysponujesz
„O karierze w 50 proc. decydują po prostu geny. Nie zmieni się podstawowych cech osobowości i predyspozycji. Jeśli ktoś nie ma wewnętrznej potrzeby rywalizacji oraz zwalczania własnych słabości, to trudno mu będzie zrobić karierę” – Magdalena Nawłoka, członek zarządu Kopex Group.
„Kariera to sprawa dla ludzi naprawdę psychicznie mocnych, z silnym instynktem przetrwania i działania, siła przebicia, potrzeba walki o dominacje” – Iwona Kossmann, założycielka i szefowa Kossmann Fashion.
„Warto jak najszybciej nazwać sobie obszar, w którym chcemy się rozwijać, i dążyć do niego wszelkimi sposobami. Zobaczyć, jaki naprawdę ma się talent i umieścić go w rzeczywistości” – Alicja Kornasiewicz, dyrektor zarządzająca Morgan Stanley.
„Kariery w biznesie, podobnie jak w sporcie, nie można zaczynać w wieku 30 lat. Gdy trenuje się od 30. roku życia, to można być dobrym, ale nigdy nie zostanie się mistrzem świata. Na karierę trzeba postawić ci konsekwentnie ja realizować. Najważniejsze są lata po studiach. Trzeba wtedy sprężyć się i znaleźć właściwą drogę. Myślenie w stylu – najpierw trochę się pobawię, potem będę mieć dziecko, a potem pójdę do pracy – jest w kontekście zawodowym droga donikąd” – Magdalena Nawłoka, członek zarządu Kopex Group.
„Kariera wymaga wysiłku, dlatego należy zdecydować się na nią świadomie. I nie obarczać innych winą za swoje zmęczenie czy niepowodzenie. (…) Nie nastawiać się od razu, że po kilku latach zostanie się prezesem czy członkiem zarządu giełdowej spółki” – Aneta Podyma, dyrektor generalna Pramerica Życie TUiR.
2. Zmierz swoje siły
„Na początku drogi zawodowej prawie każdy, kto zaczyna odpowiedzialną pracę, chce coś udowodnić́. Nie tylko całemu światu, przede wszystkim sobie. To nieuchronny element wspinania się̨ po szczeblach kariery. Im szybciej pozbędziemy się̨ tego ograniczenia, tym lepiej dla nas i dla naszego życia” – Danuta Dąbrowska, wiceprezes ds. finansów i administracji Pandora Jewellery.
„Gruba skóra i zimna krew potrzebne są̨ po to, by przetrwać́ i utrzymać́ się̨ w biznesie, w którym codziennie odnosi się̨ sukcesy i porażki” – Beata Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach bałtyckich.
„Sumienność́ i wysokie kompetencje gwarantują̨ stabilność́ w każdej profesji. Gdy przychodzi redukcja, to najlepszych nie wyrzucają̨. Zaangażowanie w pracę daje nam siłę̨ i w pewnym sensie uodpornia na wszelkie porażki. Do każdego, nawet małego celu podążam z całą samodyscypliną, pełnym zaangażowaniem. Dlatego widzę̨ więcej i słyszę̨ więcej. Jednych to przeraża, innych dziwi” – Alicja Kornasiewicz, dyrektor zarządzająca Morgan Stanley.
„Trzeba dać́ się̨ poznać́ jako osoba, na której można polegać́. Tylko tacy ludzie będą̨ promowani. Doświadczenia, które w latach 90. zdobywaliśmy w pół roku, dzisiejszym absolwentom studiów zajmują̨ kilka lat. Bardzo przydatna jest umiejętność́ szybkiego wychwytywania okazji pozwalających przechodzić́ na kolejne szczeble czy po prostu rozwijać́ się̨ jako człowiek i menedżer” – Agnieszka Anielska, szefowa nowych projektów Bauer Media, kieruje trzema start-upami z pogranicza medycyny i farmacji.
3. Nie osiadaj na laurach
„Warto często pytać́ siebie, na ile to, co nas otacza, jest rozwojowe dla naszej osobowości. Nie myśleć́ wyłącznie kategoriami kariery, tylko człowieczeństwa” – Iwona Kossmann, właścicielka Kossmann Fashion.
„Warto uczyć́ się̨ cały czas, aktualizować́ swoje kompetencje biznesowe. A przy okazji nie odżegnywać́ się̨ od zdobywania wiedzy ogólnej. Trzeba się̨ na to zaprogramować́. Ja miałam taki plan – w ciągu roku przeczytać́ pięć́ książek zawodowych i tyle samo ogólnorozwojowych, chodzić́ do kina i teatru. Nie odkładałam tych przyjemnych obowiązków, wiedząc, że świat rozwija się̨ coraz szybciej i jeśli tego nie zrobię̨, to nie nadrobię̨ zaległości” – Alicja Kornasiewicz, dyrektor zarządzająca Morgan Stanley.
„Nie wolno stać́ w miejscu, bo inni gdzieś́ odjadą. Najlepiej uczyć́ się̨ wszystkiego. Poznawać́ nowości biznesowe oraz wzbogacać́ duszę – to może być́ sztuka, literatura, kino, rowery, wino. Należy uczyć́ się̨ nie tylko po to, by być́ lepszym księgowym, ale też ciekawszym partnerem do rozmów przy kawie” – Beata Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach bałtyckich.
4. Korzystaj z ludzi i okazji
Networking nie oznacza wyłącznie wieczornych spotkań poza firmą. Chociaż te od czasu do czasu też się przydają. Należy po prostu dobrze pracować i mieć otwartość na wiele tematów, rozmawiać, nie zamykać się w obrębie tylko swoich zajęć. W pracy warto polubić innych ludzi. Poznać ich nie tylko od strony zawodowej” – Magdalena Nawłoka, członek zarządu Kopex Group.
„W życiu i karierze potrzebny jest ktoś́, kto wskaże drogę̨ albo uwierzy w ciebie bardziej niż̇ ty sama” – Alicja Kornasiewicz, dyrektor zarządzająca Morgan Stanley.
„Ważne jest, by obok nas była osoba, która z dystansu potrafi odnieść́ się̨ do tego, co robimy – nie krytykować́, tylko konstruktywnie powiedzieć́, co można zrobić́ inaczej, lepiej” – Iwona Kossmann, założycielka Kossmann Fashion.
5. Ciesz się z porażki
Porażka jest częścią̨ sukcesu, to najlepsza lekcja poznania samego siebie. Grunt to zrozumieć́, że mamy prawo do pomyłki. Nigdy nie tracić́ siły i entuzjazmu. Często przypominam sobie chińskie motto: »Dobra rzecz, zła rzecz? Kto wie?«. I biorę̨ życie, jak leci” – Aneta Podyma, dyrektor generalna Pramerica Życie TUiR.
„Najfajniej jest wygrywać́ bez walki. Należy wybierać́ tylko te bitwy, w których jesteśmy w stanie zwyciężyć́. Zanim jednak dojdziemy do takiej refleksji, trzeba pewnych rzeczy doświadczyć́. Nauczyć́ się̨ wiele o ludziach, zaobserwować́, jak się̨ zachowują̨. Żadna książka nie zastąpi życia, doświadczenie jest najważniejsze” – Iwona Kossmann, właścicielka Kossmann Fashion.
„Musimy na własnej skórze sprawdzić́, czy opłaca nam się̨ wchodzić́ w rozgrywki w biznesie. Jeśli już̇ wejdziemy, to nie wolno dać́ się̨ sprowokować́ do ujawniania emocji. Co z tego, że okażę dezaprobatę̨ dla jakiegoś́ zdarzenia, sytuacji? W efekcie – to ja na tym stracę̨, bo zostanę̨ wyeliminowana” – Beata Stelmach, prezes GE w Polsce i krajach bałtyckich.
„W sytuacjach kryzysowych nie należy zacietrzewiać́ się̨ i dążyć́ od razu do konfrontacji, starać́ się̨ natychmiast rozwiązać́ wszystkie sprawy niecierpiące zwłoki. Warto na chwilę odłożyć́ na pozór palący problem, bo następnego dnia świat może wyglądać́ inaczej – mogą̨ zmienić́ się̨ kursy walut, sytuacja polityczna, ceny ropy, nastroje ludzkie… Zamiast siedzieć́ w biurze do północy i szukać́ strategii naprawczej, która może okazać́ się̨ niepotrzebna, lepiej spokojnie zająć́ się̨ innymi sprawami. Nie zawsze musisz być́ strażakiem. Nie każdy pożar da się̨ ugasić́, nie zawsze też aż tak bardzo się pali” – Danuta Dąbrowska, wiceprezes ds. finansów i administracji Pandora Jewellery.
6. Ucz się dystansu
„Codziennie przed snem robiłam rachunek sumienia – zastanawiałam się̨, co zrobiłam dzisiaj źle i co mogłabym jutro zrobić́ lepiej. I poprawiałam. Tę metodę̨ stosuję do dziś́. Nie tylko pozwala uspokoić́ się̨ i zasnąć́, daje nadzieję na przyszłość́. Rano budzimy się̨ z gotowym planem działania” – Solange Olszewska, współwłaścicielka Solaris Bus.
“Gdy nie do końca się̨ z czymś́ zgadzasz, postaraj się̨ zdystansować́ – wystarczy odsunąć́ się̨ od problemu. Najprostszym sposobem będzie pięciominutowa przerwa. Nie wolno reagować́ natychmiast” – Danuta Dąbrowska, wiceprezes ds. finansów i administracji Pandora Jewellery.
„Po każdym zakręcie wychodzimy na kolejną prostą. Czasami trzeba przeczekać́ burzę, żeby dopłynąć do portu. Każda porażka nas wzmacnia. Ważne jest, by wyciągnąć́ z niej wnioski. Pomaga w tym skromność́ i tonowanie własnego ego. Warto zdobyć́ się na dystans do rzeczywistości, żeby dobrze wybierać́, czyli żyć i pracować́ we własnym tempie. Odnaleźć́ swój sens tak aby pod koniec życia móc spojrzeć́ za siebie i pomyśleć́: »Warto było!«” – Aneta Posym, Dyrektor Generalna Pramerica Życie TUiR.
7. Zbuduj własny świat
„Realizując oczekiwania innych, można się̨ zatracić́. Dlatego warto być́ asertywnym. Znaleźć́ sobie jakiś́ inny świat, który pozwala oderwać́ się̨ od bieżących problemów, daje dystans do własnej rzeczywistości. Jeśli nie ma się̨ rodziny, to choćby sport, kino i podróże” – Agnieszka Anielska, szefowa nowych projektów Bauer Media.
„Jeśli nie zadbasz o siebie, nie będziesz w stanie zadbać ani o swój zespół w pracy, ani o swoją rodzinę i przyjaciół. Praca nie tylko na tym nie straci, lecz wręcz może zyskać, jeśli część swego czasu poświęcimy na realizację naszych pasji, pozornie niezwiązanych z biznesem” – Danuta Dąbrowska, wiceprezes ds. finansów i administracji Pandora Jewellery.
„Jeśli kocha się i jest się kochanym, nie wolno tego zmarnować, zatracić się w pracy, w innych sprawach” – Jolanta Zwolińska, założycielka firm: Soraya, Dermika, Yonelle.
Cytaty pochodzą z książki „LIDERKI BIZNESU. JAK ZWYCIĘŻAĆ I ZMIENIAĆ ŚWIAT”, Fundacja Liderek Biznesu i PWN, Warszawa 2015.