Choć dużo ostatnio się w Polsce mówi o reformie edukacji, niewiele zmienia się w samym systemie nauczania w szkołach. Wiele z nich wciąż stosuje XIX-wieczny model podawania uczniom wiedzy, bez angażowania ich i rozwijania kompetencji miękkich. „Szkoła ma problem w każdym kraju, ale u nas szczególny” – mówił cytowany w artykule “Żegnaj, szkoło!” Lechosław Hojnacki, wykładowca w Kolegium Nauczycielskim w Bielsku-Białej, czyli nauczyciel nauczycieli. „Widać to nawet w języku. U nas mówi się o »nauczaniu« a nie o uczeniu się, oraz o »materiale«, który trzeba opanować, utrwalić i rozliczyć egzaminem. W tym, jak mówimy o szkole, zawiera się jej model”.
Szkoła powinna się zmieniać i dopasowywać do współczesnych wyzwań. Niektóre placówki robią to, stosując znane od dawna metody, takie jak system Montessori. Inne coraz częściej pracują metodą projektową lub angażują uczniów w proces współdecydowania o tym, czego i kiedy będą się uczyć. Wciąż jednak potrzebne są nowe, bardziej skuteczne narzędzia edukacyjne.
W jaki sposób ułatwić uczniom zdobywanie wiedzy i zmienić podejście nauczycieli? Czy mogą w tym pomóc metody zapożyczone ze świata firm komputerowych? O tym opowiedzą moje rozmówczynie w studiu TOK FM: Paulina Orbitowska-Fernandez, trenerka eduScrum, nauczycielka, była dyrektorka szkoły oraz prof. Marlena Plebańska z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Przy okazji polecam audycje archiwalne o przyszłości edukacji, nauce programowania i majsterkowania, pracy projektowej i startupach edukacyjnych.
Nowego odcinka „Człowieka 2.0” możecie posłuchać 16 czerwca o godz. 14:40 (pierwsza część) i o godz. 15:40 (druga część) na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!