Łatwo jest zazdrościć fińskim dzieciom ich systemu edukacyjnego, uznawanego za jeden z najlepszych na świecie. Gdy niedawno zobaczyłem w internecie, jak wygląda “szkoła przyszłości” otwarta niedawno w tym kraju, ujęła mnie nie tylko architektura i organizacja przestrzeni, ale też to, że podstawową metodą pracy z uczniami jest w niej praca projektowa.
Na szczęście także polskie szkoły – choć nie tak efektowne architektonicznie – coraz częściej stosują to podejście w edukacji. Zamiast klasycznych lekcji i odgórnego przekazywania wiedzy uczniowie mogą wymyślić własne przedsięwzięcie edukacyjne i zaangażować się w nie, a nauczyciel bardziej wspiera i podpowiada niż wymaga i wykłada. Efekty? Polscy gimnazjaliści i licealiści zaprojektowali m.in. łazik marsjański, kolekcję mody z surowców wtórnych czy grę planszową uczącą historii.
Jak zachęcać uczniów i nauczycieli do takiej pracy? I skąd brać środki na realizację fajnych projektów edukacyjnych? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM: Małgorzata Jankowska z wydawnictwa Nowa Era i Katarzyna Przybysz z grupy Superbelfrzy RP, nauczycielka gimnazjum, autorka bloga “Fundusze na edukację“.
Przy okazji zachęcam do zajrzenia na stronę konkursu “Projekt z klasą“, w którym biorę udział jako juror:
Polecam też archiwalne audycje o nowych technologiach w edukacji, nauce programowania dla dzieci i młodzieży, nowoczesnych pomocach naukowych, przyszłości edukacji, crowdfundingu, bibliotekach 2.0, rozszerzonej rzeczywistości, naukolatkach i dobroczynności.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 19 listopada po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!