Jak wymienić koło w samochodzie: jak rozpoznać złapaną gumę?
Jak wymienić koło? Najpierw zastanówmy się, nad objawami, które wskazują na konieczność wykonania tej czynności. Nagła utrata powietrza w oponie najczęściej związana jest z jej uszkodzeniem. Wystarczy wjechać z dużą prędkością w wyrwę w jezdni, by opona nadawała się już tylko do wyrzucenia. W takim przypadku, skutki uszkodzenia odczujemy niemal natychmiast.
Problem w tym, że gdy dojdzie do przebicia w następstwie najechania na ostry przedmiot, który przez cały czas tkwi w oponie, powietrze może uchodzić stopniowo i przez dłuższy czas, zanim osiągnie krytycznie niski poziom. W takim przypadku, czujność kierowcy jest uśpiona, bo stopniowo przyzwyczaja się do ulegających pogorszeniu właściwości jezdnych. Identycznie wygląda to w sytuacji, gdy powietrze uchodzi z powodu skrzywienia obręczy.
Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów, który wskazuje na przebicie opony, jest samoczynne skręcanie pojazdu w jedną stronę. Auto zaczyna “ściągać”, a utrzymanie prostego kierunku jazdy wymaga nieustannych korekt toru. Oprócz tego, często można usłyszeć charakterystyczny dźwięk, przypominający dudnienie. Jeżeli kierowca jakimś cudem przegapi te objawy, z pewnością zwróci uwagę na wyraźne pogorszenie osiągów – jeżeli w jednym kół nie ma powietrza, wzrastają opory toczenia, więc samochód inaczej zareaguje na dodani gazu, zwłaszcza gdy jest wyposażony w niezbyt mocny silnik.
Jak wymienić koło w samochodzie: co jest potrzebne?
Jak wymienić koło w samochodzie? Nie wykonamy tej czynności bez niezbędnych narzędzi i części. Po pierwsze, usuwając usterkę na drodze, należy zadbać o bezpieczeństwo, swoje i innych kierujących. Z tego względu, obowiązkowo należy wozić ze sobą kamizelkę odblaskową i trójkąt ostrzegawczy. Po drugie, wymiana koła wymaga użycia pasującego i kompletnego lewarka oraz klucza do kół (najlepiej dynamometrycznego) z nasadką o odpowiednim rozmiarze. Bez tych rzeczy, ani rusz. Czy to już wszystko? Otóż, nie.
Koło zapasowe najczęściej wykorzystuje felgę stalową. Jeżeli na co dzień auto porusza się na felgach aluminiowych, może się okazać, że śruby mocujące będą za długie dla obręczy ze stali. W takiej sytuacji, łatwo o uszkodzenie hamulców, należy zatem wozić ze sobą śruby właściwe dla felgi stalowej.
Kolejna rzecz, to samo koło zapasowe. Wielu kierowców bagatelizuj kwestię kontroli jego stanu. Jeżeli po wyjęciu “zapasu” okaże się, że nie ma w nim powietrza, dalej nie pojedziemy. Kolejny punkt do odhaczenia na liście to sprawne i napompowane koło zapasowe.
Awaria może przydarzyć się w najmniej oczekiwanym momencie i nie zawsze mamy “komfort” zmiany koła na utwardzonym podłożu. Jeżeli przyjdzie nam usuwać uszkodzenie na drodze gruntowej, dobrą praktyką jest podłożenie czegoś twardego pod lewarek – zapobiegnie to jego zapadaniu. Dobrym pomysłem jest zatem wożenie ze sobą kawałka deski. Nie musi być to duży fragment. Odpowiednio przycięty kawałek, bez trudu zmieści się do wgłębienia na koło zapasowe. Warto mieć też ze sobą przedłużkę do klucza, która zdecydowanie ułatwi odkręcenie śrub.
Większość kierowców nie wozi ze sobą klinów ani cegieł, co łatwo zrozumieć. Postarajmy się jednak znaleźć w otoczeniu miejsca awarii coś, co będzie można podłożyć pod koła znajdujące się po niepodnoszonej stronie.
Jeżeli koła są przykręcone śrubami antykradzieżowymi, trzeba mieć w samochodzie odpowiednią przejściówkę. Bez tego, o samodzielnej wymianie koła można zapomnieć.
Wymiana koła to “brudna robota”, nie zaszkodzi zatem mieć ze sobą parę rękawiczek roboczych.
Jak wymienić koło w samochodzie: przygotowanie
Jak wymienić koło w samochodzie? Ważne jest odpowiednie przygotowanie, zarówno auta, jak i miejsca awarii. Należy pamiętać, że bezpieczeństwo jest priorytetem, więc jeżeli mamy taką możliwość, zjeżdżamy na parking, stację benzynową lub inne miejsce, gdzie w warunkach bezpiecznych wykonamy naprawę. Jeżeli koło trzeba wymienić na drodze, zabezpieczamy siebie i miejsce wystąpienia awarii – zakładamy kamizelkę odblaskową, a na jezdni ustawiamy trójkąt ostrzegawczy, w odległości określonej przepisami.
Przed wymianą koła, auto należy odciążyć, zatem prosimy pasażerów o opuszczenie pojazdu i przejście do bezpiecznego miejsca. Oprócz tego, warto wyjąć ładunki z bagażnika. Następnie, przygotowujemy wszystko, co będzie nam potrzebne do przeprowadzenia naprawy. Jeżeli narzędzia i części zostały przygotowane, możemy przejść do naprawy.
Jak wymienić koło w samochodzie: gdzie umieścić lewarek?
Jak wymienić koło w aucie? W pierwszej kolejności należy ustalić punkt podparcia dla lewarka. Miejsce to zawsze jest oznaczone w instrukcji obsługi samochodu, jeżeli jednak nie wozimy jej w schowku, poszukiwania rozpoczynamy od skrajnych części progów – najczęściej tam znajduje się miejsce podparcia podnośnika. Szukamy wcięć (mogą być zaślepione), rantów lub przetłoczeń. Zdarza się, że producenci oznaczają miejsce, pod które należy podłożyć podnośnik (zwykle odwróconym trójkątem), ale nie jest to regułą.
Jak wymienić koło w samochodzie: zdejmowanie koła
Jak wymienić koło w aucie? Gdy już ustalimy punkt podparcia podnośnika, nie przystępujemy do podnoszenia auta, to jeden z dalszych etapów. w pierwszej kolejności upewniamy się, że hamulec ręczny jest zaciągnięty, a koła są ustawione w pozycji na wprost. Warto wrzucić bieg wsteczny lub pierwszy. w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, selektor powinien być ustawiony na pozycji P. Następnie, jeżeli mamy taką możliwość, pod koła znajdujące się po “sprawnej” stronie, podkładamy kliny.
Zanim samochód zostanie podniesiony, należy obowiązkowo poluzować śruby. Jeżeli wykonamy tę czynność po podniesieniu auta, kluczem innym niż udarowy, lewarek nie zachowa stabilności. Śruby luzujemy o jeden obrót. Dla ułatwienia, warto użyć przedłużki. Jeżeli jej nie mamy, może się okazać, że trzeba będzie nacisnąć na klucz stopą.
Podkładamy pod auto lewarek (jeżeli zachodzi taka konieczność, podnośnik opieramy na kawałku deski lub na innym twardym materiale). Unosimy pojazd na wysokość kilku centymetrów i sprawdzamy, czy podparcie jest stabilne. Jeżeli wszystko jest w porządku, unosimy auto wyżej (aż koło oderwie się od podłoża) i odkręcamy śruby. Koło zdejmujemy, chwytając oponę po bokach, za jej dolną część. Nie należy wkładać ręki między błotnik a oponę! Jeżeli pozwala na to konstrukcja felgi, zdejmujemy koło, chwytając jej ramiona.
Jak wymienić koło w samochodzie: zakładanie koła
Jak wymienić koło w samochodzie? To już ostatni etap naprawy. Po zdjęciu uszkodzonego koła, na piastę zakładamy “zapas”. Gdy koło “siedzi” już w odpowiednim miejscu, przystępujemy do dokręcania śrub, stosując technikę “na krzyż”. Uwaga – śruby najpierw dokręcamy palcami, następnie kluczem, ale nie do oporu! Elementy te należy “dociągnąć” w takim stopniu, by koło przylegało do piasty. Jeżeli spróbujemy dokręcić koła do maksimum, gdy samochód pozostaje podniesiony, lewarek nie wytrzyma szarpania.
Jeżeli koło przylega do piasty, przystępujemy do opuszczenia auta. Gdy auto będzie oparte o podłoże wszystkimi kołami, przystępujemy do dokręcania śrub. Jak wspomnieliśmy wcześniej, czynność ta powinna być wykonana kluczem dynamometrycznym, z momentem obrotowym (siłą) ustalonym przez producenta. W praktyce okazuje się jednak, że niewielu kierowców ma w bagażniku takie narzędzie. W takim przypadku, używamy zwykłego klucza, polegając na wyczuciu.