System opieki nad dziećmi ze środowisk wykluczonych jest w Polsce daleki od ideału. Wychowankom domów dziecka nierzadko brakuje podstawowych artykułów kosmetycznych czy szkolnych. Jest jednak jeszcze jeden problem – tego, co się stanie z nimi po osiągnięciu pełnoletności.
Najwyższa Izba Kontroli zbadała losy tysiąca wychowanków domów dziecka, którzy usamodzielniali się w latach 2010-2012. Co czwarty korzystał z pomocy społecznej. Z ponad 300 osób, które osiągnęły pełnoletność, co trzecia rejestrowała się w urzędzie pracy, co szósta wracała do patologicznego środowiska i co szósta rezygnowała z prób samodzielnego życia, wracając do domu dziecka lub do rodziny zastępczej (źródło).
Pogłębiające się nierówności majątkowe nie ułatwiają dzieciakom wyrwania się z biedy, ale jest na to jeden nadal skuteczny sposób – edukacja. Jeśli da się im możliwość zapoznania się z nowymi technologiami i spróbowania swoich sił np. w programowaniu czy budowie robotów, mogą uwierzyć w siebie i w przyszłości wybrać taką ścieżkę zawodową. Jest to o tyle ważne, że programistów w Polsce już brakuje i ten brak może się pogłębiać.
Dzieci z bogatszych rodzin często mają komputery w domu, a rodzicie mogą zapisać je na płatny kurs. A co z tymi biedniejszymi? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM: Karolina Czerwińska z Fundacji Akademia Młodego Hakera i Helena Rumian z Fundacji Sarigato i projektu Szkoła 3.0. Oto krótkie prezentacje dwóch programów wspierających dzieci wykluczone cyfrowo:
Polecam też archiwalne audycje o nauce programowania dla dzieci i młodzieży, bibliotekach 2.0, cyfrowym lecie w mieście, robotach konsumenckich, kompetencjach cyfrowych, grach komputerowych i millenialsach.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 26 listopada po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!