Zdaniem Polaków najważniejszą korzyścią, jaka wiąże się z uprawianiem sportu jest poprawa zdrowia i kondycji fizycznej – taką opinię podziela aż 53% respondentów. Tę zaletę jeszcze bardziej doceniają mieszkańcy pozostałych państw biorących udział w badaniu m.in.: Chorwaci – 60%, Litwini – 68%, Słowacy – 70%, Estończycy – 70% i Łotysze – 75%. Dla Polaków aktywność fizyczna wiąże się ponadto z lepszym samopoczuciem (49%), poprawą wyglądu sylwetki (39%), spadkiem wagi (23%) i wzmocnieniem systemu odpornościowego (21%). Mieszkańcy pozostałych państw wskazują na inne zalety sportu, m.in. rozwijanie umiejętności pracy w zespole (Chorwacja – 81%), zdrowa rywalizacja (Słowenia – 54%) czy nawiązywanie przyjaźni (Słowacja – 56%).
Jak wynika z raportu opracowanego na zlecenie P&G, Europejczycy nie tylko doceniają rolę sportu, ale także zachęcają do jego uprawiania swoje dzieci. Najbardziej aktywni w tym zakresie są rodzice ze Słowenii (65%), Estonii (62%), Czech (41%), Słowacji (40%) oraz Chorwacji (40%), którzy motywują swoje pociechy przede wszystkim poprzez wspólne uprawianie sportu. Tymczasem Polacy (45%), podobnie, jak i Węgrzy (41%), przede wszystkim przekonują dziecko o korzyściach, jakie daje sport (m.in. zdrowie, lepsza sylwetka, ale i atrakcyjna możliwość spędzania czasu z rówieśnikami).
„To rodzice mają największy wpływ na to, czy sport w życiu ich dzieci będzie obecny na co dzień i jaką rolę odegra w ich życiu” – komentuje dr Dariusz Parzelski, psycholog sportu, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. „Wyjaśnianie dzieciom, jakie korzyści płyną ze sportu, wspólne jego uprawianie oraz wspieranie w zapewnieniu dostępu do zajęć sportowych, zagwarantuje w przyszłości nie tylko dobrą kondycję fizyczną młodego człowieka, ale także wpłynie na rozwój jego zdolności interpersonalnych. Należy pamiętać, że siedzący tryb życia może prowadzić do wielu chorób i schorzeń zaburzając przebieg prawidłowego rozwoju psychofizycznego młodego człowieka. A tymczasem świadomość sportowa kształtuje się już od najmłodszych lat” – dodaje dr Parzelski.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w Europie Centralnej na zlecenie P&G, wpływ na aktywność fizyczną dziecka ma zarówno mama i tata, jednak to mama najczęściej organizuje jego czas wolny, co przekłada się na zwiększenie aktywności sportowej. Mamy nie tylko motywują dziecko – pomagają ukierunkować sportowe zainteresowania i zachęcają do uczestniczenia w zajęciach, ale także wspierają organizacyjnie – zawożą na zajęcia, przygotowują posiłki i strój sportowy. Co więcej, nawet jeśli same nie uprawiają sportu, aktywnie uczestniczą w codziennych przygotowaniach na treningi, kibicują i wspierają swoje dzieci podczas ważnych wydarzeń sportowych.
„Kultura fizyczna od zawsze była nieodłącznym elementem wychowania moich dzieci” – mówi Ewa Włoszczowska, mama Mai Włoszczowskiej, wicemistrzyni olimpijskiej i mistrzyni Europy w kolarstwie górskim. „Nie zawsze łatwo było znaleźć czas, aby poświęcić go na ruch z dziećmi. Jednak każdą niedzielę wykorzystywaliśmy na aktywny wypoczynek: chodziliśmy po górach, organizowaliśmy wycieczki rowerowe, jeździliśmy na nartach. Sport sprawił także, że moje dzieci stały się dużo bardziej pewne siebie, zdyscyplinowane oraz łatwiej niż rówieśnicy nawiązywali przyjaźnie” – dodaje Ewa Włoszczowska.
PIŁKA NOŻNA, JAZDA NA ROWERZE I JOGGING NAJPOPULARNIEJSZE
Prym wśród najbardziej aktywnych mieszkańców Europy wiodą Czesi. Jak wynika z raportu P&G, aż 80% mieszkańców tego kraju uprawia sport regularnie. Na drugim miejscu plasują się zaś Słoweńcy (72%). W Polsce 51% osób deklaruje, że podejmuje aktywność fizyczną, z czego połowa osób robi to przynajmniej raz w tygodniu. Jednocześnie na szczycie listy sportów najchętniej uprawianych przez Polaków znajduje się piłka nożna (30% respondentów aktywnych fizycznie deklaruje uprawianie tej dyscypliny). Tymczasem w pozostałych krajach objętych badaniem, najpopularniejszym sportem wśród osób dorosłych jest jazda na rowerze – na pierwszym miejscu wskazują ją Węgrzy, Słowacy, Chorwaci, Estończycy, Łotysze i Litwini. Niemniej popularne jest także bieganie, uprawiane najchętniej przez Słoweńców (45%) oraz Węgrów (17%).
Aktywność fizyczna jest dla Europejczyków nie tylko sposobem na lepsze samopoczucie, ale coraz częściej ważną formą spędzania czasu wolnego. Wśród najpopularniejszych aktywności podejmowanych wspólnie przez dzieci i rodziców jest jazda na rowerze (47% – Słowacja, 26% – Słowenia, 20% – Łotwa, 22% – Polska), wspólne gry i zabawy zespołowe, takie jak wyścigi, chowanego, siatkówka, piłka nożna (Słowenia – 48%, Słowacja – 47%, Litwa – 45%, Węgry – 29%, Polska – 24%, Chorwacja – 14%) oraz pływanie na basenie (Słowacja – 34%, Polska – 11%).
Polacy chętnie jednak spędzają wolny czas przed telewizorem (38%), podobnie zresztą, jak Łotysze, co plasuje oba kraje na pierwszym miejscu wśród badanych państw. Tymczasem Czesi i Chorwaci deklarują, że niemal w ogóle nie oglądają telewizji wspólnie z dziećmi. Jako najczęstszą formę spędzania rodzinnie wolnego czasu wymieniają wspólne gry i zabawy (Czesi – 41%) oraz długie spacery z dzieckiem (Chorwaci – 48%).
Raport przeprowadzony przez TNS Pentor na zlecenie P&G potwierdza, że Europejczycy doceniają sport oraz jego rolę w rozwoju młodych ludzi. Wg nich sport uczy dzieci m.in. dyscypliny, pracy zespołowej oraz wpływa na ogólną poprawę kondycji fizycznej. Raport potwierdza również, że to rodzice odgrywają kluczową rolę w zachęcaniu i motywowaniu swoich dzieci do aktywności fizycznej. To oni pomagają dziecku ukierunkować sportowe zainteresowania i dzięki ich wsparciu, młodzi ludzie dużo chętniej uczęszczają na zajęcia sportowe.