Internetowy hejt to zjawisko na tyle powszechne, że większość z nas zapewne miała z nim kontakt. Jednak samo słowo jest stosowane tak często, że jego znaczenie zaczęło się rozmywać. Hejtem nazywamy coraz częściej każdy negatywny, uszczypliwy czy krytyczny komentarz – nawet, jeśli jest merytoryczny i nie narusza polskiego prawa ani zasad kulturalnej dyskusji.
Sprawa nie jest prosta, ponieważ według prawa mowa nienawiści ma ścisłe definicje, określone m.in. w kodeksie karnym. Przeciętny internauta nie jest w stanie ocenić, czy dany wpis faktycznie jest naruszeniem prawa, czy tylko nieuprzejmością. Zgłaszanie takich wpisów administratorom np. Facebooka nie zawsze jest skuteczne.
Niedawno pojawiła się alternatywa – wpisy, które uważamy za hejt możemy przesłać do sprawdzenia prawnikom poprzez serwis HejtStop. Czy to faktycznie działa? I jakie są inne sposoby na przeciwdziałanie mowie nienawiści w internecie? O tym opowiedzą moi goście w studiu TOK FM:
- Joanna Grabarczyk, koordynatorka kampanii HejtStop,
- Jarosław Kotowski, współzałożyciel i prezes SzybkaPapuga.pl,
- Daniel Przygoda, Creative w VML Poland.
Przy okazji polecam archiwalne audycje o cyberemocjach, internetowej polszczyźnie i mrocznej stronie sieci, a także artykuł „Co się dzieje w głowie hejtera?“.
Nowego odcinka “Człowieka 2.0” możecie posłuchać 23 kwietnia po godz. 20 na antenie Radia TOK FM. Później będzie dostępny jako podcast na stronie archiwum audycji oraz w aplikacji mobilnej TOK FM. Kompletny spis odcinków znajdziecie na stronie WikiRadia. Zapraszam!