Prius – ikoniczny model Toyoty dla zrównoważonego rozwoju
Droga od rynkowej ciekawostki do prawdziwego przełomu nie była wcale prosta. Zaprezentowana w latach 90. Toyota Prius pierwszej generacji była pierwszym produkowanym masowo samochodem hybrydowym. To właśnie inżynierowie japońskiego koncernu przezwyciężyli trudności, które wcześniej wykluczały seryjną produkcję i komercyjny sukces zelektryfikowanego napędu. Do Priusa zawitały baterie o wysokiej żywotności, efektywne i trwałe przeniesienie napędu za pomocą planetarnej przekładni e-CVT czy wreszcie oprogramowanie sterujące układem hybrydowym, które pomagały uzyskać realne oszczędności i zarządzać energią w optymalny sposób.
Pierwsza Toyota Prius z 1997 roku była rewolucyjnym samochodem, ale hybrydy złapały wiatr w żagle dopiero w połowie lat dwutysięcznych, po premierze drugiej generacji. Udoskonalony model pełny nowoczesnych technologii szybko stał się symbolem troski o klimat oraz zmian, które na rynku dopiero nabierały tempa. Kilkanaście lat później popularność hybryd nie pozostawia złudzeń – Toyota zagrała właściwymi kartami i obecnie sprzedaje miliony aut hybrydowych rocznie.
Dobrze zaplanowane ruchy i mocna talia w garści pozostają atutami japońskiej marki, a nowa Toyota Prius dowodzi, że duch pioniera w koncernie wciąż ma się bardzo dobrze. Hybryda w najnowszej odsłonie jest pełna rozwiązań, które ograniczają emisje, zmniejszają zużycie paliwa i czynią model jeszcze bardziej wszechstronnym. A co więcej, Prius w nowej odsłonie wygląda i jeździ lepiej niż kiedykolwiek!
Nowy Prius zyskał rewolucyjny napęd, który łączy oszczędność w mieście i na autostradzie z doskonałą dynamiką. Kompaktowy liftback o sportowej sylwetce to mocna hybryda plug-in ze skromnym apetytem na paliwo i wysokim zasięgiem w trybie elektrycznym. Czym dokładnie wyróżnia się jego napęd?
Nowa Toyota Prius – niska emisja w mieście
Ile kilometrów dziennie pokonuje przeciętny kierowca w Europie? W większości przypadków dobowy przebieg nie przekracza 70 km. Przy takim trybie eksploatacji, nowa Toyota Prius w praktyce jest zupełnie jak auto elektryczne. Napęd plug-in pozwala pokonać aż 86 km bez korzystania z silnika spalinowego, a zatem bez zużycia paliwa i generowania emisji. Możliwość ładowania baterii z zewnętrznego źródła sprawia, że hybrydowa Toyota idealnie wpisuje się w prawne uwarunkowania i rozwiązania, które coraz częściej pojawiają się w miastach. Strefy czystego transportu? Obszary z ograniczeniami emisji? Nowemu Priusowi nadchodzące zmiany są niestraszne. Na tej technologii korzystają wszyscy – zerowe zużycie paliwa i elektryczna jazda oznaczają niskie koszty użytkowania auta oraz poprawę jakości powietrza w miastach. Zmniejszenie emisji to korzyść dla środowiska i dla mieszkańców aglomeracji, w których nowa hybryda doskonale się odnajduje.
Kolejnym atutem nowej Toyoty Prius są doskonałe osiągi. W porównaniu z poprzednią generacją, moc systemowa auta wzrosła ze 122 KM do 223 KM. Współpraca większej, 2,0-litrowej jednostki benzynowej oraz znacznie mocniejszego silnika elektrycznego, który generuje aż 160 KM, gwarantuje błyskawiczną reakcję na gaz i przyjemność jazdy znaną z elektryków. Przyspieszenie do setki w czasie 6,7 s to osiągi, których nie powstydziłby się niejeden usportowiony samochód. Nawet miejska jazda staje się znacznie przyjemniejsza, gdy pod prawą stopą mamy bezpieczny zapas mocy. Krótkie pasy rozbiegowe czy skrzyżowania, na których premiowane są szybkie, pewne manewry – także tutaj nowy Prius czuje się doskonale.
Wolnossący, benzynowy motor 2,0 l nie jest wysilony, a dzięki temu pozostaje niesłychanie oszczędny także na autostradzie. W trasie do głosu dochodzą również zalety bezstopniowej przekładni – e-CVT utrzymuje bowiem obroty jednostki spalinowej na optymalnym poziomie, wydłużając jej żywotność i ograniczając zużycie paliwa.
Toyota Prius Plug-in – rozwiązania wpisujące się w ekologiczny tryb życia
Niskie zużycie paliwa i ograniczone emisje nowego Priusa to nie tylko zasługa oszczędnej jednostki benzynowej, mocnego silnika elektrycznego i pojemnej baterii. Zespół odpowiedzialny za design i konstrukcję auta pracował równie ciężko, co twórcy nowej generacji napędu. Inżynierski kunszt i odważna wizja projektantów sprawiła, że nowy Prius jest jeszcze bardziej aerodynamiczny i równie lekki jak jego poprzednik – mimo znacznie większej baterii waży tyle, co konwencjonalnie napędzany samochód kompaktowy.
Sportowe, opływowe nadwozie zaprojektowano tak, by przecinało powietrze jak skalpel. Niższe opory owocują obniżonym poziomem hałasu i ograniczają spalanie. Projektanci pomyśleli nawet o szczegółach takich, jak felgi aluminiowe, opracowane z myślą o lepszej aerodynamice. W porównaniu z poprzednim modelem, nowy Prius jest o 50 mm niższy i ma o 50 mm większy rozstaw osi. Poszerzenie nadwozia przyniosło dodatkową ilość miejsca we wnętrzu, a skrócenie karoserii aż o 46 mm sprawia, że Priusem 5. generacji można łatwiej manewrować i parkować.
Nowy Prius Hybrid Plug-In – jeszcze lepsze wykorzystanie energii elektrycznej
Jak to możliwe, że hybryda plug-in zapewnia niższe zużycie paliwa mimo większej mocy i lepszych osiągów? Kluczowa jest tu technologia hybrydowa piątej generacji, która udowadnia, że optymalne wykorzystanie energii w samochodzie to specjalność Toyoty.
Napęd nowego Priusa zasadniczo różni się od hybryd plug-in innych producentów, które po wyczerpaniu zasięgu w trybie elektrycznym stają się konwencjonalnymi autami spalinowymi. Samochody tego rodzaju przynoszą oszczędności tylko kiedy poruszają się na prądzie bez zużycia paliwa. Jednak podczas jazdy na silniku spalinowym sekcja elektryczna nie przynosi żadnych korzyści, stanowiąc tylko dodatkowy balast.
W Toyocie Prius jest zupełnie inaczej. Nawet jeśli zużyjemy całą energię pobraną wcześniej z ładowarki czy gniazdka, napęd automatycznie przełącza się w tryb HEV i pracuje tak samo, jak każda hybryda Toyoty. Akumulator o pojemności 13,6 kWh pracuje bez przerwy, gromadząc energię odzyskiwaną podczas hamowania lub dostarczając prąd do silnika elektrycznego.
Inteligentny system dystrybucji energii czuwa nad tym, by wynik średniego spalania zawsze był utrzymywany w ryzach. Dzięki temu, nowa Toyota Prius spisuje się doskonale zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Jej zalety docenią kierowcy, którzy chcą na co dzień jeździć autem elektrycznym bez zużycia paliwa, a w razie dłuższej podróży docenią oszczędność napędu hybrydowego oraz możliwość zatankowania auta na dowolnej stacji benzynowej.
Toyota Prius daje całkowitą swobodę wyboru trybu pracy napędu. Kierowca może w dowolnym momencie włączyć tryb hybrydowy, a nawet doładować baterię podczas jazdy, np. po to, by zapewnić sobie maksymalny zasięg elektryczny w strefie czystego transportu lub w mieście. W nowym Priusie zarządzanie energią wchodzi na zupełnie nowy poziom.
Aplikacja MyToyota w Twoim smartphonie – jeszcze lepiej zarządzaj swoją Toyotą Prius
Toyota Prius piątej generacji to rewolucja w każdym tego słowa znaczeniu. Zupełnie nowe są również cyfrowe rozwiązania, nad którymi pracowali inżynierowie i programiści. Aplikacja MyToyota pozwala w łatwy sposób zarządzać autem – możemy m.in. sprawdzić poziom naładowania baterii, zdalnie włączyć ogrzewanie lub klimatyzację czy zlokalizować miejsce postoju samochodu na mapie.
Możliwości aplikacji na tym się nie kończą. Nowy Prius pozwala również przejrzeć ocenę stylu jazdy kierowcy, a analizowane na bieżąco dane służą za podstawę do stworzenia przewodnika jazdy hybrydowej. Aplikacja MyToyota podpowiada, jak jeździć jeszcze wydajniej i jak zwiększyć czas poruszania się w trybie elektrycznym. Zarówno aplikacja na telefon, jak i oprogramowanie samochodu dają możliwość pobierania aktualizacji oraz rozbudowywania o nowe funkcje. Zasada nieustannego doskonalenia Kaizen, która pomogła Toyocie konsekwentnie rozwijać technologię hybrydową, została przeniesiona na nowy, cyfrowy grunt. Dzięki temu aplikacja MyToyota z czasem będzie się stawała coraz lepsza.