Intradrive dołącza do rosnącego grona firm, takich jak Pinion czy Valeo, które rozwijają koncepcję zintegrowanych systemów napędowych. Jednak szkockie rozwiązanie wyróżnia się kompaktową konstrukcją, niską masą oraz szerokim zakresem zastosowań – od miejskich rowerów po górskie modele MTB.
E-rowery z rewolocyjnym napędem – prościej się już nie da
Pomysł na nowy system narodził się w 2016 roku, kiedy Mark Ravilious, inżynier mechaniki, postanowił znaleźć alternatywę dla zawodnych i wymagających konserwacji tradycyjnych przerzutek. Pierwszy dowód koncepcji powstał w 2019 roku i został wyróżniony w konkursie Eurobike Innovation Award, choć nie zdobył głównej nagrody. Mimo to projekt zyskał zainteresowanie inwestorów i przeszedł kolejne etapy rozwoju. W 2023 roku Intradrive z powodzeniem przeprowadziło kampanię finansowania społecznościowego na Crowdcube, a w 2024 roku przedstawiło gotowy prototyp podczas targów Eurobike. Teraz system GD8 trafia do pierwszych producentów rowerów.
Czytaj też: Segway wkracza w świat e-rowerów. Xafari i Xyber gotowe na przygody i miasto
Sercem systemu GD8 jest zamknięta jednostka napędowa, która łączy 250-watowy silnik elektryczny (z mocą szczytową 650 W) oraz 8-biegową skrzynię biegów o zakresie przełożeń 480 proc. System obsługuje elektroniczną zmianę biegów, co zapewnia natychmiastowe i płynne dostosowanie przełożeń do warunków jazdy.

Jednostka jest kompatybilna zarówno z łańcuchowymi, jak i paskowymi napędami, co daje producentom rowerów dużą elastyczność w projektowaniu modeli. GD8 może współpracować z różnymi typami akumulatorów, co oznacza możliwość dostosowania do różnych stylów jazdy – od codziennych dojazdów do pracy po dynamiczne trasy w trudnym terenie.
W przeciwieństwie do klasycznych przerzutek, które są narażone na kurz, błoto i uszkodzenia, GD8 jest całkowicie zamknięty w jednej obudowie. Wodoodporne złącza i wbudowana elektronika zapewniają trwałość nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. System waży 4,5 kg, co czyni go jednym z lżejszych zintegrowanych napędów na rynku.

Dla producentów e-rowerów eliminacja klasycznych przerzutek oznacza uproszczenie konstrukcji i redukcję liczby ruchomych części narażonych na awarie. To może oznaczać tańszą i prostszą produkcję, a także lepszą aerodynamikę i estetykę rowerów. Dla użytkowników kluczową zaletą jest niższa potrzeba konserwacji i większa niezawodność. Brak klasycznych przerzutek zmniejsza ryzyko problemów związanych z brudem i uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo elektroniczne sterowanie biegami eliminuje konieczność ręcznej regulacji.
System GD8 właśnie wszedł w fazę pilotażowej produkcji w fabryce w Edynburgu. Pierwsze egzemplarze trafiają do wybranych producentów rowerów, którzy przetestują system w realnych warunkach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Intradrive planuje produkcję na przemysłową skalę, co oznacza, że w ciągu kilku miesięcy e-rowery z zintegrowanym napędem GD8 mogą trafić do konsumentów. Firma aktywnie poszukuje nowych inwestorów, co oznacza, że technologia będzie dalej rozwijana i ulepszana.