Koniec ery przerzutek? Rewolucyjny napęd e-rowerów wchodzi na rynek

Czy tradycyjne przerzutki w e-rowerach przejdą do historii? Szkocki start-up Intradrive stawia na radykalne uproszczenie napędu, integrując silnik elektryczny i 8-biegową skrzynię biegów w jednej, kompaktowej jednostce. Nowy system, nazwany GD8, właśnie wszedł w fazę pilotażowej produkcji i ma szansę zrewolucjonizować rynek rowerów elektrycznych.
Napęd Intradrive GD8 już trafił do testów /Fot. Intradrive

Napęd Intradrive GD8 już trafił do testów /Fot. Intradrive

Intradrive dołącza do rosnącego grona firm, takich jak Pinion czy Valeo, które rozwijają koncepcję zintegrowanych systemów napędowych. Jednak szkockie rozwiązanie wyróżnia się kompaktową konstrukcją, niską masą oraz szerokim zakresem zastosowań – od miejskich rowerów po górskie modele MTB.

E-rowery z rewolocyjnym napędem – prościej się już nie da

Pomysł na nowy system narodził się w 2016 roku, kiedy Mark Ravilious, inżynier mechaniki, postanowił znaleźć alternatywę dla zawodnych i wymagających konserwacji tradycyjnych przerzutek. Pierwszy dowód koncepcji powstał w 2019 roku i został wyróżniony w konkursie Eurobike Innovation Award, choć nie zdobył głównej nagrody. Mimo to projekt zyskał zainteresowanie inwestorów i przeszedł kolejne etapy rozwoju. W 2023 roku Intradrive z powodzeniem przeprowadziło kampanię finansowania społecznościowego na Crowdcube, a w 2024 roku przedstawiło gotowy prototyp podczas targów Eurobike. Teraz system GD8 trafia do pierwszych producentów rowerów.

Czytaj też: Segway wkracza w świat e-rowerów. Xafari i Xyber gotowe na przygody i miasto

Sercem systemu GD8 jest zamknięta jednostka napędowa, która łączy 250-watowy silnik elektryczny (z mocą szczytową 650 W) oraz 8-biegową skrzynię biegów o zakresie przełożeń 480 proc. System obsługuje elektroniczną zmianę biegów, co zapewnia natychmiastowe i płynne dostosowanie przełożeń do warunków jazdy.

Na rynku mamy coraz więcej zintegrowanych układów napędowych do e-rowerów – teraz trafia kolejny, autorstwa Intradrive /Fot. Intradrive

Jednostka jest kompatybilna zarówno z łańcuchowymi, jak i paskowymi napędami, co daje producentom rowerów dużą elastyczność w projektowaniu modeli. GD8 może współpracować z różnymi typami akumulatorów, co oznacza możliwość dostosowania do różnych stylów jazdy – od codziennych dojazdów do pracy po dynamiczne trasy w trudnym terenie.

W przeciwieństwie do klasycznych przerzutek, które są narażone na kurz, błoto i uszkodzenia, GD8 jest całkowicie zamknięty w jednej obudowie. Wodoodporne złącza i wbudowana elektronika zapewniają trwałość nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. System waży 4,5 kg, co czyni go jednym z lżejszych zintegrowanych napędów na rynku.

Prosta budowa i stosunkowo niewielka masa – to główne zalety GD8 /Fot. Intradrive

Dla producentów e-rowerów eliminacja klasycznych przerzutek oznacza uproszczenie konstrukcji i redukcję liczby ruchomych części narażonych na awarie. To może oznaczać tańszą i prostszą produkcję, a także lepszą aerodynamikę i estetykę rowerów. Dla użytkowników kluczową zaletą jest niższa potrzeba konserwacji i większa niezawodność. Brak klasycznych przerzutek zmniejsza ryzyko problemów związanych z brudem i uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo elektroniczne sterowanie biegami eliminuje konieczność ręcznej regulacji.

System GD8 właśnie wszedł w fazę pilotażowej produkcji w fabryce w Edynburgu. Pierwsze egzemplarze trafiają do wybranych producentów rowerów, którzy przetestują system w realnych warunkach. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Intradrive planuje produkcję na przemysłową skalę, co oznacza, że w ciągu kilku miesięcy e-rowery z zintegrowanym napędem GD8 mogą trafić do konsumentów. Firma aktywnie poszukuje nowych inwestorów, co oznacza, że technologia będzie dalej rozwijana i ulepszana.

Marcin PowęskaM
Napisane przez

Marcin Powęska

Biolog, dziennikarz popularnonaukowy, redaktor naukowy Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER). Autor blisko 10 000 tekstów popularnonaukowych w portalu Interia, ponad 50 publikacji w papierowych wydaniach magazynów "Focus", "Wiedza i Życie" i "Świat Wiedzy". Obecnie pisze także na łamach OKO.press.