Badacze postanowili sprawdzić umiejętności poznawcze południowoamerykańskich płaszczek słodkowodnych (Potamotrygon castexi). W tym celu stworzyli oni kilka sytuacji modelowych, w których ryby zmuszone były do używania strumienia wody, aby wydobyć z rurki pożywienie ze specjalnej rurki. Doświadczenia tego typu przeprowadzane są najczęściej ze zwierzętami na wyższym etapie rozwoju, na przykład z małpami.
Płaszczki dość szybko zrozumiały, na czym polega ich zadanie i zademonstrowały szereg strategii rozwiązania zadania. Tutaj można zobaczyć, w jaki sposób płaszczka korzysta z narzędzi, aby zdobyć pożywienie. Ryba wspaniale poradziła sobie również z testem na rozróżnianie czerwonego i białego końca rurki, bezbłędnie wybierając właściwy koniec.
Do tej pory naukowcy rzadko przeprowadzali badania kognitywne na płaszczkach. Po pierwsze są one większe niż inne ryby, co wywołuje trudności w ich badaniu. Ponadto płaszczki często są uważane za istoty o wspaniałym refleksie, lecz ograniczonych zdolnościach poznawczych. Najnowsze badania obalają tę hipotezę. Niezwykłe umiejętności płaszczek zauważono przez przypadek, obserwując jednego z osobników, gdy ten wykorzystywał strumień wody, aby wydostać pożywienie, które zaplątało się w rośliny na powierzchni akwarium.
Wyniki badania zostały opublikowane w magazynie Animal Cognition. JSL
źródło: www.zoovienna.at