Mina morska Malaman, zaprezentowana po raz pierwszy na targach IDEF 2023, pomyślnie zakończyła fazę demonstracji funkcjonalnej w lutym 2024 r. obejmującą rzeczywistą detonację na morzu. Według przedstawicieli Koç Savunma mina w nadchodzących miesiącach osiągnie wstępną zdolność operacyjną, a masowa produkcja ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Malaman to nie jest zwykła mina morska
Mina morska to jeden z podstawowych środków walki morskiej, przeznaczony do rażenia podwodnej części kadłuba okrętu lub statku. Składa się z materiału wybuchowego umieszczonego w kulistym lub cylindrycznym pancerzu, wyposażonym w urządzenia detonujące. Miny rozróżniamy ze względu na rodzaj urządzenia zapalającego na kontaktowe (wybuchają na skutek kontaktu z kadłubem okrętu); niekontaktowe (wybuchają na skutek oddziaływania pól fizycznych okrętu, np. magnetycznego) i odpalane zdalnie (najstarszy historyczny rodzaj min).
Czytaj też: Kronos to okręt podwodny, jakiego jeszcze nie było. To, co robi w wodzie, nie mieści się w głowie
Turcy stworzyli zupełnie nowy rodzaj min morskich, które mogą zapoczątkować rewolucję w marynarce wojennej. Malaman może wykrywać i klasyfikować swoje cele z dużych odległości i na głębokich wodach za pomocą czujników akustycznych, magnetycznych i ciśnieniowych. Można jej używać z różnych platform, w tym okrętów podwodnych, okrętów wojennych i samolotów. Rozmieszczona mina pozostaje zakotwiczona do dna morskiego za pomocą łańcucha. Tureckie Ministerstwo Obrony Narodowej oświadczyło, że wraz z rozpoczęciem seryjnej produkcji w ramach trwającego projektu Malaman, wody terytorialne Turcji staną się znacznie bezpieczniejsze w potencjalnych sytuacjach konfliktowych.
Wyposażona w moduł elektroniczny i inteligentny mechanizm odpalania ładunku, mina może identyfikować i kategoryzować wybrane jednostki pływające, a następnie strategicznie zdetonować ładunek wybuchowy w optymalnym miejscu. Mina będzie wyposażona w system podwodnej identyfikacji akustycznej “Przyjaciel lub Wróg” (IFF), a także czujniki ciśnienia, wibracji, anomalii magnetycznych oraz dźwięku.
Malaman oferuje także możliwości “zniknięcia” wizualnego i akustycznego, które bazują na “wtopieniu się” w dno morskie. Mina ma obudowę wykonaną z GRP (poliestru wzmocnionego włóknem szklanym), jednego z najskuteczniejszych materiałów izolujących akustycznie. Mina działa w zakresie temperatur od -2,5°C do +36°C. Waży ponad 600 km, ma średnicę 53 cm i długość przekraczającą 1,8 m.
Rozmieszczenie min morskich, widoczne podczas konfliktu rosyjsko-ukraińskiego, podkreśla ich skuteczność w strategicznym kontrolowaniu znaczących obszarów morskich. Chociaż Malaman jest przeznaczona zarówno do zastosowań ofensywnych, jak i defensywnych, jej inteligentna technologia minimalizuje ryzyko detonacji pod statkami niebędącymi celem, komplikując w ten sposób operacje przeciwdziałania minom i wydłużając czas potrzebny na te operacje.